MOBIL SMARTMOBIL: Svenske Uniti presenteres av sine visjonære skapere som bilverdenens svar på smarttelefonen, som skal gi individuell mobilitet med mye lavere CO2-avtrykk enn selv eksisterende elbiler kan, i tillegg til å være utslippsfri lokalt. Foto: Uniti Sweden AB.
MOBIL SMARTMOBIL: Svenske Uniti presenteres av sine visjonære skapere som bilverdenens svar på smarttelefonen, som skal gi individuell mobilitet med mye lavere CO2-avtrykk enn selv eksisterende elbiler kan, i tillegg til å være utslippsfri lokalt. Foto: Uniti Sweden AB.Vis mer

Uniti One er offisiell

Den svenske elbilen er offisiell

Uniti, heter den urbane smartmobilen på hjul. Gjengen som har skapt den, tenker utvilsomt bil på en helt ny måte.

Elbilen har kommet en lang vei siden den hovedsaklig eksisterte som en litt sær, miljøvennlig liten skapning forbeholdt bybruk, som de norske (eks-danske) Buddy og fordums Think - som gjenoppsto for siste gang i 2011, og i nyere tid, en slags mellomting mellom scooter og bil, som Renault Twizy.

Fra smartmobil til smart mobilitet

Men elbil har fortsatt kanskje særlig noe for seg i urbane områder da den, uavhengig av diskusjoner om CO2-utslipp, definitivt er miljøvennlig lokalt. Svenskene bak Uniti har tatt denne idéen inn i vår tid for å tenke bil slik man eksempelvis tenker smarttelefon. For eksempel skal brukeropplevelsen være «berøre og sveipe» heller enn å «trykke og trekke».

NYSKAPENDE: Stor skjerm på høykant, som Tesla - men her plassert midt i selve betjeningsmodulen som erstatter det tradisjonelle rattet. Foto: Uniti Sweden AB
NYSKAPENDE: Stor skjerm på høykant, som Tesla - men her plassert midt i selve betjeningsmodulen som erstatter det tradisjonelle rattet. Foto: Uniti Sweden AB Vis mer

Uniti vil egentlig være mer forbrukerelektronikk enn bil i tradisjonell forstand - og den vil også bli markedsført i henhold til den tankegangen. Prisen er annonsert til 145.000 til 199.000 (svenske) kroner avhengig av utstyrsnivå. Bilen kan reserveres mot et refunderbart depositum på 1.500 kroner.

Denne første modellen, Uniti One, skal, takket være innovative og ekstremt skalerbare produksjonsprosesser, ha et karbonavtrykk gjennom sitt livsløp (produksjon/bruk/resirkulering) som skal være 75 prosent lavere enn andre elbiler, lover produsenten.

Plutselig fremstår de tradisjonelle bybilene som ulidelig gammeldagse.

LITEN OG KVIKK: Uniti One vil fremstå som fremtidens løsning for individuell mobilitet i urbane strøk. Målgruppen er relativt unge, teknologisk oppdaterte og miljøbevisste mennesker med god inntekt. Foto: Uniti Sweden AB
LITEN OG KVIKK: Uniti One vil fremstå som fremtidens løsning for individuell mobilitet i urbane strøk. Målgruppen er relativt unge, teknologisk oppdaterte og miljøbevisste mennesker med god inntekt. Foto: Uniti Sweden AB Vis mer

Prototypen er klar

7. desember hadde bilen, som skal selges over internett og i elektronikkforetninger, verdenspremière i Sverige, i de nye produksjonslokalene i Landskrona foran en menneskemengde på opp mot 2.000 personer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Et eksemplar av bilen er blitt vist frem i Mediamarkt-butikken i Nacka Forum ved Stockholm.

ALT SOM TRENGS: Slik mener Uniti en moderne bybils interiør skal være. Foto: Uniti Sweden AB
ALT SOM TRENGS: Slik mener Uniti en moderne bybils interiør skal være. Foto: Uniti Sweden AB Vis mer

Bilen har elektriske navmotorer på 15 kilowatt (20 hk), som skal holde til den tiltenkte bybruken. Et maksimaluttak på cirka 100 hester skal være mulig. Uniti One er lett - 450 kilo - og skal være riktig så kvikk fra 0 til 80 kilometer i timen, ikke mer enn 3,5 sekunder skal den øvelsen ta. Batteripakken på 22 kWt skal ifølge oppgavene vi har fått gi en teoretisk rekkevidde på 30 mil.

Siden planene ble annonsert for bare litt over et år siden, har Uniti holdt seg til den tidslinjen de hadde presentert, hvilket lover bra for fortsettelsen. Etter planen skal produksjonen kunne starte i tredje kvartal 2018 slik at den nye elbilen kan være på markedet før 2019.

Det er lagt opp til en helautomatisert produksjonsprosess, og planlagt produksjonskapasitet er 50.000 biler i 2020.

Fremdriftsplanen:

Illustrasjon: Uniti Sweden AB (Klikk for større)
Illustrasjon: Uniti Sweden AB (Klikk for større) Vis mer

Folkefinansiert

Uniti er utviklet i Sverige, resultatet av et opprinnelig folkefinansiert prosjekt med utgangspunkt i det velrennomerte universitetet i Lund. Prosjektlederen heter Lewis Horne. Han har tidligere grunnlagt en EU-finansiert organisasjon som støtter gründere og oppstartsselskaper med fokus på såkalt sosial bærekraft. Han er også ambassadør for innovasjon og gründerskap utnevnt av det svenske utenriksdepartementet.

Teamet består av folk med bakgrunn både fra tekniske- og akademiske innovasjonsmiljøer, finans og bilteknologi og -design, blant annet en som tidligere har jobbet for Koenigsegg og en designer med erfaring fra Ford. En rød tråd i prosjektet er bærekraftig og fremtidsrettet teknologi med en stor grad av fokus på sosialt ansvar og miljø. Idéen er å løse på best mulig måte problemene som individuell mobilitet skaper i byene. Det dreier seg både om forbrenning av fossilt drivstoff, køer og helseskadelige utslipp.

I denne videoen fra like før lanseringen, blir Uniti forklart litt mer i detalj:

Uniti-utviklerne mener at kjøretøyene i byene i dag er unødvendig store og tar for mye plass - derfor er Unitis dimensjoner tilpasset bykjøring. Uniti skal for øvrig visstnok kunne registreres som firehjuls motorsykkel slik som dagens Buddy.

Videre har man fjernet alle unødvendige funksjoner, de altfor mange plastdetaljene i interiøret og det Uniti-folkene kaller statiske grensesnitt - som plastknapper. Samtidig beholdes alle viktige funksjoner som finnes i vanlige biler og det hevdes at komfort, sikkerhet og «tilstrekkelig» bagasjeplass er ivaretatt. Ytelsene skal også være spreke nok, men effektive.

Dataspill-inspirert betjening

DEN FØRSTE: Uniti One, den nyskapende by(mo)bilen. Foto: Uniti Sweden AB
DEN FØRSTE: Uniti One, den nyskapende by(mo)bilen. Foto: Uniti Sweden AB Vis mer

Konstruksjonsmaterialene skal være miljøvennlige og ha lokal opprinnelse. Kjøretøyet inkluderer kjøreassistent-systemer, betjening via et joystick-lignende system og førerinformasjon i form av HUD (head-up display) projisert i helskjermsformat. Det hevdes at denne er den første i bilindustrien. Vi har tidligere omtalt et lignende system, kalt virtuell frontrute.

Det ble annonsert over 1000 forhåndsreservasjoner på lanseringsdagen. Vi regner definitivt med å høre mer om Uniti i 2018.

Les også:

Skal selges over internett: Seat Arona kommer til Norge - vi har testet den kompakte SUV-en

Nissan viser firehjulsdrevet elbil med rekkevidde på 600 km

Les dette før du installerer lader hjemme