Den store utstyrsguiden

I løpet av de siste femten årene har elektronikken for alvor gjort sitt inntog i personbilene. Resultatet er at dagens bilkjøpere kan velge og vrake i en jungel av utstyr - på godt og vondt.

Publisert
Sist oppdatert
Den store utstyrsguiden


Så du "TV2 hjelper deg" i kveld? Da fikk du i tilfelle et innblikk i det enorme utvalget av nyttig og mindre nyttig utstyr som er tilgjengelig i moderne biler. For mens de fleste nybilkunder for bare 15 år siden regnet elektriske vindusheiser og aircondition som rent luksusutstyr, er slik teknologi en selvfølge i de fleste nye biler i dag.

For ikke å snakke om teknologi som xenonlykter, regnsensorer og parkeringssensorer. Så sent som i 1990 var dette fremmedord for storparten av befolkningen - i dag er slikt utstyr tilgjengelig selv i helt ordinære familiebiler.

Frustrerende mange valg

Denne teknologiske revolusjonen bærer i seg mange aspekter. Alt det nye utstyret betyr blant annet at dagens biler er mer komfortable og langt sikrere enn sine stamfedre - noe som selvsagt er positivt. Men det betyr også at dagens bilkjøpere konfronteres med en lang rekke valg, noe som kan oppleves som både forvirrende og frustrerende.

Den store utstyrsguiden


For har egentlig bilselgeren rett når han hevder at du absolutt bør ta deg råd til et elektronisk klimaanlegg? Eller når han påstår at et elektronisk stabilitetsprogram er en fantastisk oppfinnelse som dramatisk reduserer faren for at du kjører av veien? Og har bruktbilselgeren rett når han hardnakket hevder at blokkeringsfrie bremser er oppskrytt teknologi? Eller når han påstår at elektriske vindusheiser kun har verdi for leddgiktpasienter?

Tilpasset argumentasjon

Den store utstyrsguiden


Den som forsøker å selge deg en bil vil ofte tilpasse argumentasjonen til den aktuelle bilen han forsøker å selge deg. Hvis bilen har dybdejusterbart ratt eller elektrisk oppvarmede sidespeil vil dette trekkes frem som noe positivt. I motsatt fall vil disse temaene vanligvis forbigås i stillhet.

Viktig kunnskap

Bilkjøpet er for de fleste av oss den nest største investeringen vi gjør. Derfor er all kunnskap om bilrelaterte temaer verdifull bagasje for en bilkunde. Og det er ikke bare kunnskap om bilmodeller (noe du får gjennom å lese våre tester) som er viktig. Når du først har valgt deg ut en modell, vil du finne ut at nettopp utstyret utgjør en betydelig del av investeringen.

Utstyr koster

Den store utstyrsguiden


For eksempel slipper du unna med 200.000 kroner for en Opel Astra 1.6 i laveste utstyrsnivå - Essentia. Skal du ha høyeste utstyrsnivå - Cosmo - stiger prisen til 219.000 kroner. Men det stopper ikke der. For verken radio, elektronisk stabilitetsprogram eller elektronisk klimaanlegg følger med i denne prisen. Legger du til disse elementene stiger prisen til rundt 235.000 kroner. Hvis du i tillegg spanderer på deg xenon-lykter, tåkelykter, ryggesensorer og metallic lakk er du plutselig oppe i 250.000 kroner.

Fem kategorier

Den store utstyrsguiden


Er alt dette ekstrautstyret verdt 50.000 kroner? Vel, det avhenger selvsagt av den enkeltes preferanser, noe som umuliggjør et fasitsvar. Vi har imidlertid laget en oversikt der vi klassifiserer mesteparten av utstyret som er tilgjengelig i dagens biler. Vi har valgt å klassifisere utstyret i følgende kategorier:

  • 1) Utstyr du ha
  • 2) Utstyr du bør ha
  • 3) Rimelig utstyr du vil ha glede av
  • 4) Dyrt utstyr du vil ha glede av
  • 5) Rent luksusutstyr
  • For å få best mulig utbytte av vår guide, er det greit å være klar over hvilke kritierier vi har lagt til grunn for vår rangering. Les mer om grunnlaget for vår klassifisering her.


    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer