BYTON M-BYTE: Fremtidsbilen Byton M-Byte har intet mindre enn fem skjermer. To av dem ser du her. Foto: John Locjer/AP.
BYTON M-BYTE: Fremtidsbilen Byton M-Byte har intet mindre enn fem skjermer. To av dem ser du her. Foto: John Locjer/AP.Vis mer

Byton M-Byte på CES 2019

Den nyvinnende elbilen klar for produksjon

Byton fosser frem og viser frem produksjonsmodellen av M-Byte, elbilen som er fullstappet med teknologi. Mange nordmenn står allerede på liste for å skaffe en.

De har til gode å lansere et produkt på markedet, men allikevel er det stor interesse for hva den kinesiske bilprodusenten Byton jobber med.

Vi har tidligere tatt en kikk på elbilen M-Byte, og under teknologimessen CES i Las Vegas gir den kinesiske produsenten, som har hyret inn mange toppfolk fra europeisk bilindustri, en ny titt på produksjonsutgaven.

85 prosent lik konseptbilen

Som det ble lovet da konseptbilen ble vist i fjor sommer, har det ikke skjedd store forandringer fra sist gang Byton viste frem M-Byte.

Elbilen har fremdeles en gigantisk skjerm på 48 tommer (140 cm), som dekker dashbordet og viser all informasjon man kan tenke seg.

KLAR TIL DYST: Produksjonen av Byton M-Byte starter senere i år. I Norge kan startprisen komme ned mot 400.000 kroner. Foto: Robert Lever/AFP
KLAR TIL DYST: Produksjonen av Byton M-Byte starter senere i år. I Norge kan startprisen komme ned mot 400.000 kroner. Foto: Robert Lever/AFP Vis mer

Ikke distrahere føreren

Elbilprodusenten forklarer at skjermen er utviklet og testet for å ikke virke forstyrrende for sjåføren, og den justerer lysstyrken automatisk etter solforholdene for å hindre distraksjon.

Skjermen er for øvrig ikke berøringsfølsom, men den kan blant annet styres via en åttetommers skjerm som er plassert i midtkonsollen.

Dette er faktisk første gang at Byton viser frem denne skjermen. I tillegg har M-Byte en tredje monitor på syv tommer som er integrert i rattet.

Sistnevnte skjerm er tiltenkt sjåføren og det er her at man styrer den store 48-tommeren Byton kaller for «Shared In-Car Experience» (SED). Skjermen i midtkonsollen er passasjerenes redskap for å samhandle med SED.

Det er også to andre måter å styre den delte bilopplevelsen. Enten ved stemmeassistenten Amazon Alexa eller håndgester over hovedskjermen. Sistnevnte har Byton fått litt kritikk for at ikke fungerer tilfredsstillende, men systemet er forhåpentligvis forbedret.

Det stanser forresten ikke der. Personene i baksetet har også egne skjermenheter som kan samhandle med hovedskjermen. Totalt har Byton M-Byte hele fem skjermer.

Starter produksjonen i år

Byton hadde også oppdateringer rundt produksjonen av M-Byte. Den endelige produksjonsmodellen blir vist frem i midten av det inneværende året, mens planen er å starte produksjonen mot slutten av året. Selskapets fabrikk i Nanjiing i Kina er faktisk ikke helt ferdigstilt ennå.

Når Byton M-Byte eventuelt blir å finne på norske veier, er ikke kjent på nåværende tidspunkt, men det blir tidligst til neste år.

Prisen ser fremdeles ut til å starte på 45.000 dollar, drøyt 380.000 kroner med dagens kurs, og det skal bli interessant om Byton klarer å holde prisen nede med tanke på hvor mye teknologi de dytter inn i M-Byte.