PROGRESSIV FRONT: Mercedes' nyeste designuttrykk preger nye A-klasse, også i sedanformat. Det gir bilen et fremoverlent uttrykk. Foto: Daimler
PROGRESSIV FRONT: Mercedes' nyeste designuttrykk preger nye A-klasse, også i sedanformat. Det gir bilen et fremoverlent uttrykk. Foto: DaimlerVis mer

Her er Mercedes-Benz A-klasse sedan

Den nye Mercedes-modellen setter en veldig spesiell rekord

En kompakt og sporty utseende sedan i 2018 - kan det være noe å satse på?

Det synes åpenbart Mercedes-Benz, for de lanserer A-klasse sedan med brask og bram kort tid etter at A-klassen debuterte i sin fjerde utførelse, med særlig et høyteknologisk interiør som imponerte oss i test (riktignok som ekstrautstyr).

KOMPAKT LUKSUS: Nye A-klasse har utvilsomt satt en ny standard i kompaktklassen med muligheten for å utstyre den med høyteknologisk førerassistanse og multimedialøsninger. Det gjelder naturlig nok også sedanen. Foto: Daimler
KOMPAKT LUKSUS: Nye A-klasse har utvilsomt satt en ny standard i kompaktklassen med muligheten for å utstyre den med høyteknologisk førerassistanse og multimedialøsninger. Det gjelder naturlig nok også sedanen. Foto: Daimler Vis mer

I likhet med sin forgjenger, Mercedes-Benz CLA, er den basert på en kompaktbil på størrelse med en VW Golf, men mens kombien er større enn forgjengeren, er sedanen holdt relativt kort med sine 455 centimeter i lengden.

Faktisk er det 8 centimeter mindre enn CLA, mens A-klasse for øvrig har vokst med 12 centimeter i forhold til foregående generasjon. Mens sedanen forrige gang var 33 centimeter lengre enn kombien, er forskjellen nå altså bare 13 centimeter.

SKJÆRER GJENNOM: Med sin særdeles utstuderte profil og aerodynamiske detaljer, oppnår nye A-klasse sedan en rekordartet aerodynamisk effektivitet. Foto: Daimler
SKJÆRER GJENNOM: Med sin særdeles utstuderte profil og aerodynamiske detaljer, oppnår nye A-klasse sedan en rekordartet aerodynamisk effektivitet. Foto: Daimler Vis mer

Rekordlav luftmotstand

Men der nye A-klasse sedan, takket være sin åpenbart ultra-effektive design, slår CLA, er på aerodynamikk. Der setter den rett og slett en ny rekord for serieproduserte personbiler. Med en Cd på bare 0.22 og dessuten en mindre frontaloverflate (2,19 kvadratmeter), enn CLA - som hadde den forrige rekorden - legger den altså listen enda høyere i det kapittelet.

Merk at utstyrsnivå, motorisering og dekkvalg vil påvirke luftmotstands-koeffisienten, så 0.22 er i beste tilfelle.

AVKORTET: Hekken er kortere og taklinjen mindre fallende enn på CLA. Foto: Daimler
AVKORTET: Hekken er kortere og taklinjen mindre fallende enn på CLA. Foto: Daimler Vis mer

Ellers er nykommerens design helt i tråd med dagens trend i Stuttgart og understreker at merket ønsker å fremstå mer dynamisk enn for noen år siden. Likevel ser den mer ut som en klassisk sedan i profil enn forgjengeren gjorde med sin mer markerte coupe-fasong. Dette favoriserer hodeplassen på annen seterad.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Strukket mellom hjulene

Utenom lengden på 455 centimeter er for øvrig bilen 180 centimeter bred og 145 centimeter høy. Den har korte overheng og særlig ser i våre øyne hekken i overkant butt ut, noe vi kjenner igjen fra C-klasse sedan. Men akselavstanden er relativt lang med 273 centimeter. Man kan velge mellom flerfoldige hjuldimensjoner med felgdiametere fra 16 til 19 tommer.

LUKSUS: Mercedes satser på premium-følelse også i kompaktsegmentet, noe forseggjorte detaljer som her i midtkonsollen viser. Men det kommer til å koste... Foto: Daimerl
LUKSUS: Mercedes satser på premium-følelse også i kompaktsegmentet, noe forseggjorte detaljer som her i midtkonsollen viser. Men det kommer til å koste... Foto: Daimerl Vis mer

Interiøret kan, som alltid hos de tyske premium-merkene, spesifiseres etter ambisjoner og budsjett. Eksempelvis er den digitale cockpit-en som standard utstyrt med to 7-tommers displayer. Nivået over har et 7-tommers kombinert med et 10,25-tommers i midten, mens toppversjonen (bildene her), har to 10,25-tommers skjermer som gir all tilgjengelig informasjon og fungerer som multimedialøsning.

Bare to motorer fra start

Nykommeren skal vises på bilutstillingen i Paris i oktober og kommer i salg mot slutten av året.

Bilen lanseres med det enkle valget mellom en bensin- og en dieselmotor, begge i kombinasjon med Mercedes' unge syvtrinns dobbeltkløtsj-girkasse. I A 180 sitter dieselmotoren fra Renault, som vi opplevde som noe slapp i kombiversjonen. Det er en 1,5-liter som yter 116 hestekrefter og 260 newtonmeter.

Bensinmotoren i A 200 er en turboladet 1,3-liter på 163 hestekrefter, med et moment på 250 newtonmeter.

Når det gjelder ytterligere spesifikasjoner vil sedanen, med unntak av bagasjerommet på ganske sjenerøse 420 liter, ha det meste til felles med øvrige A-klasse, som du kan lese mer om her: