Den nye frontlysteknologien

Audi og Lexus er flinke, BMW og Mercedes-Benz enda flinkere. Men den flinkeste gutten i klassen heter Opel.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Den nye frontlysteknologien


Det mest omfattende og avanserte lysutstyret finner vi nemlig i Opel Signum og de ulike Vectra-variantene. Disse er utrustet med både bevegelige frontlykter og egne sidelykter. La oss se på sidelyktene først.

Opel: Cornering Light

Sidelyktene heter Cornering Light på Opel-språk og består av egne lyspærer som er montert i en egen reflektor i frontlyktene. Disse pærene aktiveres i hastigheter under 40 km/t når systemet registrerer at føreren svinger samtidig som et av blinklysene er aktivert. Sidelyktene har en rekkevidde på omlag 30 meter og lyser ut til sidene med en vinkel på inntil 90 grader. Det betyr at føreren får oversikt over veien han eller hun skal svinge inn på og eventuelle hindringer som befinner seg på denne. Dermed minsker sjansene for påkjørsel av både fotgjengere og dyr som befinner seg der ute i mørket.

Opel: Curve Lights

image: Den nye frontlysteknologien


I tillegg til disse sidelyktene har Opel også utviklet bevegelige hovedlykter, såkalte Curve Lights eller "dynamiske kurvelykter". Disse følger rattbevegelsene og dreier inntil 15 grader til sidene, avhengig av bilens hastighet. Dermed lyses svingene opp langt bedre, noe som gir bedre oversikt over kjørebanen og som gir mulighet for å oppdage hindringer tidligere. Opels dynamiske kurvelykter fungerer både i nær- og fjernlysmodus.

Opel tilbyr ikke bare den mest avanserte løsningen på markedet. I tillegg har Opel bestemt seg for å tilby denne teknologien i de moderat prisende modellene Signum og Vectra. Dermed gjør Opel denne trafikksikkerhets-fremmende teknologien tilgjenglig for massene. Opels "dynamiske kurvelykter" koster mellom 7.700 og 9.700 kroner, avhengig av hvilken modell-variant de skal monteres i. Oppgradering til bi-xenonlykter følger med på kjøpet.

BMW: Adaptive Headlights

image: Den nye frontlysteknologien


BMWs nye lysteknologi har fått navnet Adaptive Headlights, noe den norske BMW-importøren har valgt å oversette med "adaptive kjørelys". Systemet henter informasjon om både styrevinkel, gyrobevegelse og hastighet og beveger hovedlyskasterne sideveis inntil pluss/minus 15 grader. BMWs adaptive kjørelys omfatter både nær- og fjernlyskasterne, som begge er xenonlykter.

De "adaptive kjørelysene" er tilgjengelig i både 3-serie kupé og kabriolet, nye 5-serie og 7-serie. Også de kommende modellene X3 og 6-serie vil være tilgjengelig med bevegelige frontlykter. Prisen er mellom 4.380 og 6.750 kroner, avhengig av hvilken modell det dreier seg om.

Mercedes-Benz: Active Cornering Headlamp

image: Den nye frontlysteknologien


Den norske Mercedes-Benz-importøren har valgt å kalle sitt system for "aktive kurvelys". På engelsk kalles teknologien for Active Cornering Headlamp, og oppfører seg i praksis på samme måte som BMWs "adaptive kjørelys".

Foreløpig er det kun Mercedes-Benz E-klasse som er tilgjengelig med denne teknologien, som er ekstrautstyr og koster 4.080 kroner.

Lexus: Adaptive Front-lighting System

image: Den nye frontlysteknologien


Toyotas underbruk Lexus har også utviklet ny lysteknologi, men denne er noe mindre avansert enn det Opel, BMW og Mercede-Benz kan skilte med. Lexus-teknologien kalles Adaptive Front-lighting System (AFS) eller "frontlykter med automatisk kurvefunksjon".

AFS er foreløpig kun tilgjengelig i modellen RX300 og omfatter kun nærlysreflektorene. Disse mottar signaler om hastighet og rattutslag og aktiverer en sideveis bevegelse av nærlysene når bilen passerer 5 kilometer i timen. I venstresving beveger venstre lykt seg inntil 15 grader til venstre, mens høyrelykten er statisk. I høyresving beveger høyre lykt seg med inntil 5 grader, mens venstrelykten forblir statisk.

Fjernlysene er altså statiske i sideretningen, men fordi nærlysene fortsatt lyser når man aktiverer fjernlysene, vil man få en viss nytte av systemet også ved landeveiskjøring. AFS, som kan kobles inn og ut via en egen knapp, er standardutstyr i de fire dyreste RX300-variantene, men ikke tilgjengelig i de seks billigste utstyrsvariantene.

Audi: Adaptive Light with Cornering Light

image: Den nye frontlysteknologien


På engelsk kalles Audis system "Adaptive Light with Cornering Light", noe den norske importøren har oversatt til "adaptive lys". Audi-teknologien er i praksis den samme som Opels "cornering light". Det betyr at egne 35 watts sidelykter aktiveres når visse forutsetninger er til stede. Hos Audi er forutsetningene at systemet registrerer rattutslag - samtidig som blinklysene er aktivert. I tillegg må hastigheten være lavere enn 70 kilometer i timen. Hos Audi tennes også sidelyktene når girkassen settes i revers. Sidelyktene lyser opp området til sidene for frontlyskjeglen og inntil 90 grader ut fra bilen. Sidelyktene er foreløpig kun tilgjengelig i toppmodellen A8 og koster 1.900 kroner. Den norske Audi-importøren opplyser imidlertid at også nye A6 vil bli tilgjengelig med sidelykter.

Saab og Volvo

De norske Saab- og Volvo-importørene kjenner ikke til at deres merker har spennende lysteknologi på gang. Disse produsentene mener selv de lager premiumbiler og vi lar oss dermed overraske om ikke Saab og Volvo snart kommer på banen med smarte løsninger.

Illustrasjonsbiler finner du her.

Kilder: Tekniske avdelinger hos Audi-, BMW-, Mercedes-Benz-, Lexus og Opel-importørene.

Relaterte artikler:

  • Alt om bil-lys
  • Slik fungerer xenonlys
  • Superbillig "xenon-lys"