MILSLUKER: Med et SUV-aktiv utseende, bra med plass - og enorm rekkevidde er Kia Niro Electric spådd suksess. Nå gjenstår bare en bra pris... Den er ennå ikke kjent. Foto: Kia
MILSLUKER: Med et SUV-aktiv utseende, bra med plass - og enorm rekkevidde er Kia Niro Electric spådd suksess. Nå gjenstår bare en bra pris... Den er ennå ikke kjent. Foto: KiaVis mer

Snart kommer nye Kia Niro Electric

Den nye folke-elbilen - får 485 km rekkevidde

Kia Niro Electric blir en rekkevidde-komet blant folke-elbilene. Denne kommer det garantert til å bli rift om.

I desember lanseres Kia Niro Electric her i Norge. Og rekkevidden, som i dag ble bekreftet, blir formidabel: Hele 485 kilometer.

Kia har tidligere gjort suksess med elbilen Soul her til lands, og importøren har nærmest støvsugd hele Europa for Kia Soul EV.

Niro Electric blir en litt større bil, og Kia kaller den selv for en crossover - en mellomting mellom kombi og SUV. Den vil avdukes med europeiske spesifikasjoner under Paris Motorshow 2. oktober, opplyser Kia i en pressemelding.

Drøyt 5.000 personer har nå satt seg på ventelisten til Niro Electric. Importøren har foreløpig ingen konkret info om pris eller leveringstid.

Bekrefter rekkevidden

Europeisk typegodkjenning etter den nye målesyklusen WLTP bekrefter rekkevidde på hele 485 km med batteriet på 64 kWh.

Ser man på WLTPs sin testsyklus «urban», skal Niro Electric være kapabel til å kjøre opptil hele 615 km.

ENKELT: Kjent Kia-stil innvendig – og slik vi kjenner hybridsøsknene av Niro, er dette er intuitivt og bra. Foto: KIA
ENKELT: Kjent Kia-stil innvendig – og slik vi kjenner hybridsøsknene av Niro, er dette er intuitivt og bra. Foto: KIA Vis mer

Mye av effektiviteten her skyldes flere teknologier som forbedrer batteri-effektivitet og rekkevidde, blant annet regenerering ved bremsing, Coasting Guide Control (CGC), og Predictive Energy Control (PEC).

Teknologiene er koblet til navigasjonssystemet og tar hensyn til kommende svinger og topografiske endringer, og foreslår når fører bør slippe gass og bremse for å samle ekstra energi til batteriet.

Batteriet på 64 kWh parres med en motor på 150 kW (204 hk), som leverer 395 Nm dreiemoment. Den vil gi en akselerasjon fra 0-100 km/t på 7,8 sekunder. Som sine hybrid-søsken leveres Niro Electric med forhjulstrekk.

Importøren har bestemt seg for å ikke ta inn bilen med den mindre batteripakken på 39,2 kWh med en 100 kW (136 hk) motor. Mye på grunn av at denne ikke er utstyrt med varmepumpe som er en nødvendighet her hjemme i vinter-Norge.

God plass

Ved lading på 100 kW hurtiglader vil det bare ta 54 minutter å lade batteriet fra 0-80 prosent. Bilen er en crossover med tøff og sporty design, godt med plass og praktiske egenskaper.

Niro Electric måler 438 cm i lengden, og vil by på god innvendig plass. Bagasjerommet tar 451 liter - det er 119 liter større enn den populære konkurrenten Hyundai Kona Electric, som det er lang ventetid på.

Mange ønsker seg hengerfeste. Importøren opplyser at de fortsatt kjører tester, men her er foreløpig ingenting avklart.