AVDUKET: Her poserer BMWs toppsjef Harald Krüger foran konseptbilen BMW i Vision Dynamics. Den forteller noe om en kommende elbil fra den tyske premiumprodusenten.
AVDUKET: Her poserer BMWs toppsjef Harald Krüger foran konseptbilen BMW i Vision Dynamics. Den forteller noe om en kommende elbil fra den tyske premiumprodusenten.Vis mer

BMW i Vision Dynamics

Den nye elbilen fra BMW

Elektrisk Gran Coupe med 600 kilometer rekkevidde vises nå på bilutstillingen i Frankfurt.

Årets bilutstilling i Frankfurt startet i går kveld for pressen og i dag er første hele pressedag. På hjemmebane stråler tyskerne med oppsiktsvekkende fremtidskonsepter og mer nøkterne nyheter. BMW er intet unntak og i tidens ånd er det elektrisk som gjelder når de viser sin i Vision Dynamics.

Helt nylig annonserte de fornyelse av i3 og en ny i3S-versjon, og tidligere har de, med den ladbare sportsbilen i8, vist at konseptbiler kunne bli realisert ganske raskt. BMW i Vision Dynamics er nok derfor ikke bare en ren showbil, men gir en pekepinn om hva den bayerske produsenten faktisk kommer til å lansere i fremtiden. Som vi skrev for noen dager siden skal bilen som nå er avduket ikke være på markedet før i 2021 - om fire år.

INGEN GRILL: BMW i Vision Dynamics har de tradisjonelle «nyrene» i fronten, men mer som et designgrep for å videreføre BMW-tradisjonen inn i fremtiden. Foto: BMW Vis mer

Viser hva som skal komme

Den er allikevel mer konseptpreget enn de to sportslige modellene de nylig har vist - Neste generasjon Z4, som vi omtalte for litt siden, og den kommende 8-serien, som skal gjøre spektakulært comeback i 2018.

At i Vision Dynamics skal vise vei mot fremtiden understrekes av pressemeldingen BMW sender ut angående bilen. Omtalen av konseptbilen er imidlertid ualminnelig vag i formen, med svært generelle betraktninger rundt design og visjoner for fremtiden. Men noen spesifikasjoner har vi da fått.

Rekkevidde 600 km

KLASSISK PROFIL: Det er en tradisjonell sedanfasong ispedd kupé-stuk som er blitt valgt som formgivning på den kommende elbilen. Dette er foretrukken karosseritype både i Kina og USA - verdens største bilmarkeder. Foto: BMW Vis mer

i Vision Dynamics, som kan komme til å få navnet i5 som produksjonsbil og som da vil bli en av flere Tesla-konkurrenter, skal få en rekkevidde på 600 kilometer. Toppfarten skal være 200 kilometer i timen og 0 til 100 skal gå unna på fire sekunder.

Utover det snakkes det mer om elektrifisering enn om elbil når BMW omtaler sin strategi for de kommende årene. Det er ikke så rart da merket er det som allerede i skrivende stund har flest «elektrifiserte» biler på markedet. Og det skal bli mer - mye mer. BMW-sjef Harald Krüger uttaler:

- Innen 2025 vil vi ha 25 modeller med elektrifisert drivlinje på markedet. Av disse vil tolv være elbiler.

AERODYNAMIKK: Store glassflater og glatte karosseriflater preger designen på i Vision Dynamics. Foto: BMW Vis mer

BMW i blir viktigere

Og Krüger presiserer: - Med i Vision Dynamics viser vi hvordan vi ser for oss fremtidig elektrisk mobilitet mellom i3 og i8: En dynamisk og progressiv firedørs kupé. (femdørs, egentlig, da vi snakker om en kombikupé, journ. anm.), - Derfor elektrifiserer vi hjertet av BMW-merket og samtidig hever vi BMW i til en helt ny dimensjon, avslutter BMW-sjefen.

Med andre ord er dette et tegn på at BMW i som eget merke vil få en økende tyngde for premiumprodusenten fremover, som pådriver for utvikling av produsenten i mer bærekraftig retning. Dette bekreftes da også av konsernets utviklingssjef Klaus Frölich idet bilmessen i Frankfurt starter opp.

VISJONÆRT: Er det bare oss som aner en viss Lexys-inspirasjon i denne hekken? Viktigere for BMW har nok symbolikken i at bilen er vendt fremover mot lyset, vært. Foto: BMW Vis mer

Klassisk BMW-fasong, men...

BMW-kjennere vil legge merke til at på denne bilen, i likhet med på BMW i3, glimrer den kjente Hofmeister-knekken i bakre siderute ved C-stolpen, med sitt fravær. Derimot er nedre vinduslinje hevet ved B-stolpen, også som på i3. Konseptbilen representerer bortsett fra det en videreutvikling av BMWs tradisjonelle design med merkets klassiske proporsjoner - lang akselavstand, taklinje dratt bakover, korte overheng.

Konseptbilen er mindre enn en 5-serie og måler 480 centimeter i lengden, 193 centimeter i bredden og er bare 139 centimeter høy. Eksteriøret er utformet med store, flytende overflater for å gi følelsen av at karosseriet er støpt i en og samme form. Hovedidéen bak linjeføring og design har vært å blande BMW-tradisjon og fremtidsvisjon.

Så får vi se hva det blir til når produksjonsversjonen av bilen kommer.

Les også:

Her er BMWs ladbare luksusbil - 740e

Test av ladbar Audi Q7

Mer ladbart: Test av Volvo XC90 T8