Aston Martin DB5 gjenoppstår

Den legendariske Bond-bilen får drømme-prislapp

Med Sean Connery bak rattet var den stjernen i Bond-filmen Goldfinger. Nå bygger Aston Martin nye utgaver av DB5 – med alt agent 007-utstyr.

<strong>LEGENDARISK LEKETØY:</strong> Aston Martin DB5 ble bygget fra 1963 til 1966 og ble berømt i Bond-filmen Goldfinger. De 25 nye bilene som nå bygges blir et svært ettertraktet leketøy for de få heldige som kan punge ut med 32 millioner kroner pluss avgifter. Foto: Aston Martin
LEGENDARISK LEKETØY: Aston Martin DB5 ble bygget fra 1963 til 1966 og ble berømt i Bond-filmen Goldfinger. De 25 nye bilene som nå bygges blir et svært ettertraktet leketøy for de få heldige som kan punge ut med 32 millioner kroner pluss avgifter. Foto: Aston Martin Vis mer
Publisert

For to år siden avslørte Aston Martin planene om å bygge et begrenset antall av den aller mest berømte Bond-bilen – DB5 – som første gang dukket opp i filmen Goldfinger i 1964.

Nå er produksjonen i gang ved fabrikken i Newport Pagnell-fabrikken i England. Bilen har fått det klingende navnet DB5 Goldfinger Continuation.

Det første av 25 eksemplarer som skal bygges, skal nå være levert til en kunde.

«Skitne triks»-utstyr

Bilene bygges i samarbeid med selskapet bak filmene om Agent 007 James Bond, EON Productions, og spesialeffekt-guru og Oscar-vinner Chris Corbould. Det betyr at de nye bilene får alt utstyret for «skitne triks» som bilen til Bond hadde i filmen Goldfinger.

<strong>BOND-BILEN:</strong> DB5 er blitt den ultimate Bond-bilen. Sean Connery kjørte bilen først i filmen Goldfinger i 1964. Foto: Aston Martin
BOND-BILEN: DB5 er blitt den ultimate Bond-bilen. Sean Connery kjørte bilen først i filmen Goldfinger i 1964. Foto: Aston Martin Vis mer

Listen er lang og alt utstyret virker: Røykteppe-legger bak, system for sprøyting av glatt olje på veien, roterende nummerskilt, doble maskingevær foran (ikke ekte), skuddsikker plate bak, avtakbart tak over passasjersetet (for katapultsete) og dekk-kutter.

Hva med katapult-setet?

Innvendig er telefon i sjåfør-døren, radarskjerm som viser forfølgere, skjult oppbevaringsrom for våpen under setet og armlene med knapper for styring av alt ekstrautstyret standard.

<strong>«DIRTY TRICKS»:</strong> Den nye bilen har alt det gamle utstyret for «skitne triks» som originalen til James Bond hadde i filmen Goldfinger. Foto: Aston Martin
«DIRTY TRICKS»: Den nye bilen har alt det gamle utstyret for «skitne triks» som originalen til James Bond hadde i filmen Goldfinger. Foto: Aston Martin Vis mer

Men det var ett utstyr som gjorde Bond-bilen virkelig berømt; katapultsetet for passasjeren.

- Vi ser fortsatt på hvordan vi skal løse dette med katapultsetet. Vi kan selvfølgelig ikke skyte noen opp gjennom taket på bilen, men dette er et pågående arbeid. Knappen for å fyre av setet er allerede på plass under et lokk på toppen av girspaken, sier Chris Corbould.

Ettertraktet leketøy

Paul Spires, president i Aston Martin Works, hvor den originale DB5 ble bygget på 1960-tallet, forklarer at den nye bilen bygges av spesialister fra fabrikkens

- Vi bygger nå kanskje det mest ettertraktede leketøyet noen gang for 25 svært heldige kjøpere over hele verden. Å få være med på å skape DB5 Goldfinger Continuation biler en noe helt unikt og et høydepunkt i karrieren til alle som jobber her.

BRUKER 4.500 TIMER: Så lang tid bruker de ansatte på den gamle Aston Martin-fabrikken på å håndbygge en DB5 Goldfinger Continuation. Foto: Aston Martin
BRUKER 4.500 TIMER: Så lang tid bruker de ansatte på den gamle Aston Martin-fabrikken på å håndbygge en DB5 Goldfinger Continuation. Foto: Aston Martin Vis mer

Akkurat som den originale Bond-bilen, blir den nye lakkert i fargen Silver Birch. Bilen har aluminiums-karosseri, og under panseret sitter det en sekssylindret rekkemotor med tre vanlige forgassere. Den yter 290 hester og tar bilen fra 0-100 km/t på 7,1 sekunder. DB5 har bakhjulstrekk, femtrinns manuell girkasse og styring uten servo – akkurat slik som originalen.

32 millioner kroner

Drømmer du om å bli en av de 25 heldige som får eie den nye utgaven av det som kanskje er verdens mest berømte bil, så må vi dessverre skuffe deg. Alle bilene ble revet bort i god tid før de ble bygget.

Og når du får høre prisen, er det kanskje ikke så farlig: 2,7 millioner pund koster hver bil – rundt 32 millioner kroner etter dagens kurs, pluss moms. Og så er det en ting til: Bilen er ikke lovlig å bruke på veien. Hvis du ikke er agent 007 da.

<strong>IKKE KULER:</strong> I maskingeværene er riktige kuler byttet ut med super-sterke LED-lys, realistiske bevegelser av løpene og lyden av skudd. Foto: Aston Martin
IKKE KULER: I maskingeværene er riktige kuler byttet ut med super-sterke LED-lys, realistiske bevegelser av løpene og lyden av skudd. Foto: Aston Martin Vis mer

Det er forreste en siste mulighet til å få kjøpt bilen dersom du har for mye penger til overs: En av de 25 bilene skal selges på en veldedighets-auksjon. Når det skjer er ikke fastsatt.

Aston Martin DB5 Continuation video: https://media.astonmartin.com/aston-martin-goldfinger-db5-continuation-gadget-update/

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer