KONA KOMMER: Her kjører de aller første kundebilene av Kona i land på havna i Drammen. Foto: Hyundai
KONA KOMMER: Her kjører de aller første kundebilene av Kona i land på havna i Drammen. Foto: HyundaiVis mer

Kjøpe elbil med lang rekkevidde?

Den lange ventetida

Tiden er kommet der mange ønsker elbil med lang rekkevidde. Men når kan du få tak i en?

Elbilen er utropt som framtidas kjøretøy, og nordmenn blir nærmest betalt for å elske den. Det er likevel et par skjær i sjøen, for alle venter på bilene med god rekkevidde. Så sant man ikke tar seg råd til en Tesla Model S eller X er det laaang leveringstid på samtlige alternativer.

Håpene som brast

Dette skulle løse seg da Opel annonserte sin Ampera-e, og mange tusen satte seg på liste. Drømmen brast da GM solgte Opel til PSA-gruppen, og samtidig skrudde opp prisen med til sammen 60.000 kroner.

Mange hoppet av ventelista, og tegnet seg opp på neste håp med lang rekkevidde – Hyundai Kona.

Rundt 20.100 interessenter fikk kønummer, før Hyundai lukket for muligheten. Dette for å ikke ta seg vann over hodet. Estimatene indikerer at dette er langt mer enn Hyundai klarer å levere på en stund.

- Vi jobber med å sile listen, og få full oversikt over hvor mange av disse som faktisk ønsker å bestille, sier Christian Stenbo i Hyundai. Han legger til at de jobber mot et mål om at alle som blir værende på listen skal få bil innen utgangen av 2019. Dette er dog et mål, ikke en garanti, forteller han.

Basert på dette kan faktisk Opel Ampera-e igjen være et godt alternativ, ettersom de på sikt igjen vil være i stand til å levere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nær slektning

En annen nykommer er Kia Niro EV. Kia er som kjent et selskap i Hyundai-gruppen. Niro EV baserer seg på samme drivlinje som sitter i Hyundai Kona, og også Kia har også satt opp en køordning for sin modell. I motsetning til Hyundai tar Kia et depositum for å sette deg på liste, den nette sum av 7.777 kroner. Dette litt symbolsk for å henvise til deres 7 års garanti, og i skrivende stund står det rundt 3.500 kunder på listen.

Pressekontakt Mette Simonsen Sauge forteller at de estimerer at man fortsatt kan få bil i andre halvår 2019 dersom man nå setter seg på liste.

Midt oppe i alt dette lanserte Nissan sin nye generasjon Leaf, men med 40kWh batteri tilfredsstiller den ikke kravet som mange forbinder med lang rekkevidde. Først en gang rundt sommeren 2019 starter Nissan levering av Leaf med den store batteripakken, og det er foreløpig ingen offisielle tall på hvor stor kapasitet den får. Nissan har heller ikke offisielt begynt å ta ordre på bilen, rett og slett fordi det ikke er kommunisert hvor stort batteriet blir, hva bilen skal koste, eller andre ukjente parametere. Noen forhandlere har likevel begynt å sette interessenter opp på egne lister, for muligheter om en seinere effektuering. Med andre ord, heller ikke her er det håp om en snarlig løsning.

Stor bil likevel?

Kan Tesla Model 3 være løsningen? Vel, mange av dem som venter på denne har allerede ventet et par år allerede, og de fleste av dem må vente minst trekvart år til.

Tesla setter biler for det internasjonale markedet i produksjon i løpet av første halvår 2019, og da først med den store batteripakken i kombinasjon med bakhjulsdrift.

De som ønsker firehjulsdrift eller den mindre batteripakken må vente enda lenger.

Så hva da med de større bilene? Mercedes-Benz kommer med sin EQC, som avdukes for første gang 4. september i Stockholm. Audi skal vise sitt endelige produkt til offentligheten 17. september i San Francisco. Begge disse bilene skal komme rundt nyttår, men felles for begge er at det er lange ventelister. Heller ikke her er det store forhåpninger om å få en bil for i slutten av 2019 om du bestiller nå. Jaguar har vist sin i-Pace, men produksjonen skal være noe forsinket, og også her er det et antall kunder som venter.

Lys i tunnelen?

Så når skal denne leveringssituasjonen endre seg? Det er her skoen trykker, for dersom du går svanger om å kjøpe deg en ny elbil med lang rekkevidde, så er det lite som tyder på at du kan få deg en bil på nærmere et par år, dersom du nå går innom en forhandler og bestiller. Når vi spør bransjefolk om deres syn på saken, så er det faktisk mange som ikke tror dette kommer til å endre seg på lenge.

Om vi ser to år tilbake i tid, så var tonen blant kundene den samme. -Vi venter et par år. Da vil leveringssituasjonen ha endret seg.

Det har den dessverre ikke gjort, og med et stadig voksende marked, og større aksept for elbilen, så bør du rett og slett reagere nå dersom du ønsker ny elbil innen de neste to åra. Alternativet er å fortsette å bli stående bakerst i køen til evig tid.

Andre markeder våkner

Nå har også EU-landene våknet. Frankrike var tidlig ute. Tyskland er i ferd med å forstå greia. Kundene dukker opp, og da i langt større antall enn fra lille Norge. I Frankrike selger de allerede flere elbiler enn i Norge. Tyskland er på samme nivå. Ikke på andel, men på antall. Flere land er i startgropa. Dette betyr at Norge etter hvert får stor konkurranse om bilene som produseres, for til nå har ordtaket nærmest fått stå uimotsagt – «Look to Norway».

Så er det kineserne. De er i ferd med å våkne, og er blant de mest omstillingsvillige markedene av alle. Når de på sikt skal høste av det totale antallet produserte elbiler i tillegg, så går dette utover alle andre markeder, inklusive Norge. I 2025 må vi skaffe til veie over 150.000 biler i året. Det er der totalmarkedet ligger, og i 2025 skal det som kjent kun selges nullutslippsbiler. Når konkurransen kommer for fullt fra andre markeder risikerer vi å stå igjen med skjegget i ladeboksen. Rådet er derfor enkelt.

Går du med planer om å skaffe deg en ny elbil med lang rekkevidde, så gjør noe med det nå.

Da kan du ha bil engang rundt årsskiftet 2019/2020. Det er lite som tilsier at det blir enklere i åra som kommer.