Den kombinerte side- og hodekollisjonsputen

2001: Den kombinerte side- og hodekollisjonsputen

KOMBINERTE SIDE- OG HODEKOLLISJONSPUTER: På bildene sees to varianter. På det nedre bildet ser vi også utløste frontkollisjonsputer og en utløst knekollisjonspute på førerplass.
KOMBINERTE SIDE- OG HODEKOLLISJONSPUTER: På bildene sees to varianter. På det nedre bildet ser vi også utløste frontkollisjonsputer og en utløst knekollisjonspute på førerplass. Vis mer
Den kombinerte side- og hodekollisjonsputen


Da hodekollisjonsputen ble introdusert, oppsto det et problem for mange bilprodusenter, som selvsagt ønsker å skilte med høyest mulig sikkerhet også for sine kabrioleter. For det første vil det være svært komplisert å montere hodekollisjonsputer i et nedfellbart kabriolet-tak. For det andre må man anta at kabriolet-eiere tidvis kjører med taket nedfelt, noe som vil innebære at en eventuell hodekollisjonspute ikke vil ha noen effekt. Derfor introduserte Mercedes-Benz i 2001 en kombinert side- og hodekollisjonspute for bruk i kabrioleter. Denne putetypen er basert på en sidekollisjonspute, men er forstørret i høyden, slik at den også skal beskytte forsetepassasjerenes hode.

Utbredelse: Vi har ikke full oversikt over utbredelsen av kombinerte side- og hodekollisjonsputer i kabrioleter, men har registrert at en rekke premiumkabrioleter er utrustet med teknologien.