Beltevarsler i bil

Den irriterende lyden påbudt i alle seter

Fire av ti som blir drept i bilulykker i Norge bruker ikke sikkerhetsbelte. Fra 1. september skal alle nye biler ha beltevarsler for alle seter – foran og bak.

ALLE SETER: Fra 1. september skal alle nye biler ha varsling for bruk av sikkerhetsbelte på alle plasser - også bak - slik at føreren har full oversikt over om noen har glemt beltet. Foto Jeep
ALLE SETER: Fra 1. september skal alle nye biler ha varsling for bruk av sikkerhetsbelte på alle plasser - også bak - slik at føreren har full oversikt over om noen har glemt beltet. Foto JeepVis mer

Det er nye regler fra EU som pålegger bilprodusentene å montere et system som varsler føreren, dersom noen av passasjerene i bilen ikke har festet beltet før kjøringen starter.

Fram til nå har slik varsling bare vært påbudt foran i bilen. I forsetene skal det nå varsles med lyd dersom beltet ikke er på. I baksetet skal det varsles med lys og med lyd dersom beltet løsnes under kjøring.

30 færre drepte

Sikkerhetsbeltet er fortsatt den mest effektive innretningen for å unngå alvorlige skader og død, når ulykken først er ute. Selv om det er et krav om at alle skal bruke beltet, er det nemlig fortsatt en del som ikke gjør det.

En telling som Statens vegvesen har gjort viser at rundt fem prosent av bilistene ikke bruker beltet utenfor tettbygde strøk. I byområder er tallet litt høyere. Vegvesenet har beregnet at vi trolig ville hatt 30-40 færre drepte i trafikken her hjemme, dersom alle brukte sikkerhetsbeltet i biler og busser.

FRA TI METER: En kollisjon i 50 km/t uten sikkerhetsbelte, tilsvarer et fall fra ti meter og rett i gulvet. Foto: EuroNCAP
FRA TI METER: En kollisjon i 50 km/t uten sikkerhetsbelte, tilsvarer et fall fra ti meter og rett i gulvet. Foto: EuroNCAP Vis mer

Tre prikker i førerkortet

Videre reduserer bruk av sikkerhetsbelte sannsynligheten for å bli drept med 40-50 prosent for fører og forsete-passasjerer i en kollisjon, ifølge Vegvesenet. Samtidig er en usikret person i baksetet en stor fare for dem i forsetene.

Sammenlignet med et fritt høydefall ser det å kollidere uten å bruke belte slik ut:

  • Å kollidere i 50 km/t uten belte tilsvarer et fall fra 10 meter.
  • Å kollidere i 70 km/t uten belte tilsvarer et fall fra 19 meter.
  • Å kollidere i 90 km/t uten belte tilsvarer et fall fra 32 meter.

Politiet har økt kontrollene av beltebruken, ved bruk av kikkert og stopp-post på stedet. Bruker du ikke sikkerhetsbelte er gebyret i dag 1.500 kroner. Har du et barn under 15 år i bilen som ikke er sikret, vil fører av bilen få et forenklet forelegg og tre prikker i førerkortet.

LYD OG LYS: Det skal varsles med lyd og lys, dersom en av passasjerene i bilen ikke bruker beltet. Foto: Rune Korsvoll
LYD OG LYS: Det skal varsles med lyd og lys, dersom en av passasjerene i bilen ikke bruker beltet. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Irriterende lyd

Målet med de nye belte-varslerne er å få opp bruken – også i baksetet. Så må vi heller leve med at noen, som for eksempel setter en handlepose eller veske i baksetet, også opplever den irriterende varsel-lyden, som en god del biler allerede er utstyrt med. Løsningen er å plassere dette på gulvet i stedet for i setet.

I den sammenheng er det lurt å vite hvordan man pakker bagasjen trygt i bilen, som vi har skrevet om i denne artikkelen.

Men det er mer på vei fra EU. I 2022 treer det i kraft helt nye minimumskrav for sikkerhetsutstyr i bilene, som blant annet omfatter automatisk nødbrems for fotgjengere og syklister, fartsholder som leser skilter og automatisk tilpasser seg fartsgrensen og utstyr for montering av alkolås.

Dette er EU-krav som skal hjelpe til med å nå målet om å kutte antall drepte på europeiske veier med 25.000 de neste 15 årene.