Helt ny Volkswagen Polo

Den glemte suksessen blir ny

VW Polo har levd hele sin karrière i skyggen av storebror Golf. Men den lille bybilen har sakte, men sikkert modnet og blitt voksen - en helt ny generasjon skal nå bekrefte tendensen.

Mye har skjedd siden vi første gang testet den siste oppgraderingen av tredje generasjon VW Polo i 2001. Her er nemlig 6. generasjon VW Polo, som ble avduket forleden i Berlin.

Vi skrev allerede om forrige generasjon, i forbindelse med oppgraderingen i 2014, at den på sett og vis gjorde flere versjoner av Golf overflødig. Da vi kjørte den morsomme GTI-versjonen senere samme år, konstaterte vi dessuten at Polo-råskinnet var mer av en kjerne-GTI enn sin større bror.

Salgssuksess

Den glemte suksessen blir ny
VOKSEN: Sjette Polo er også den største så langt. Designen er skarpere og mer langstrukket enn forgjengerens. Foto: Volkswagen
VOKSEN: Sjette Polo er også den største så langt. Designen er skarpere og mer langstrukket enn forgjengerens. Foto: Volkswagen Vis mer

Hele 14 millioner eksemplarer er blitt solgt i verden siden den første Polo så dagens lys i 1975. Den var Volkswagens versjon av den lille Audi 50, som var blitt lansert året før. Det var tyskernes første bil i den nye europeiske småbilklassen som dukket opp på tidlig 70-tall. Slik bidro Volkswagen igjen til å definere en bilklasse slik de hadde gjort det med den første Golf i 1974.

Utgående Polo er også i Norge en bestselger i småbilklassen, bare slått av Toyota Yaris, hvis vi ser bort fra elbilen Renault Zoe, som ligger mellom småbil- og kompaktklassen.

OGSÅ INNVENDIG: Med vesentlig øket bredde ser det også ut til at interiøret i nye Polo vil være merkbart romsligere. Foto: Volkswagen
OGSÅ INNVENDIG: Med vesentlig øket bredde ser det også ut til at interiøret i nye Polo vil være merkbart romsligere. Foto: Volkswagen Vis mer

Småbil? Tja...

Det begynner for øvrig nesten å bli tilfelle med denne bilen også. Med sine 405 centimeter i lengden, 175 centimeter i bredden og 145 centimeter i høyden, er nemlig nye Polo den største hittil. Den er er hele 35 centimeter lengre enn første generasjon Golf og bare ti centimeter kortere enn fjerde generasjon.

En akselavstand øket med 9 centimeter borger for både bedre komfort og stabilitet på veien, samt bedre plass for passasjerene. Volkswagen hevder da også selv at innvendig plass og bagasjerom er større enn i fjerde generasjon som utgikk i 2003. Bagasjerommet er faktisk på hele 350 liter og godt over småbilstandarden. Det er bare 30 liter mindre enn i dagens Golf.

RACEREN: Med 200 hestekrefter er nye Polo GTI flaggskipet i den nye modellrekken. Foto: Volkswagen
RACEREN: Med 200 hestekrefter er nye Polo GTI flaggskipet i den nye modellrekken. Foto: Volkswagen Vis mer

Strammere i fasongen

Designen på sin side er synlig skjerpet siden forrige generasjon og gjør modellen mer tidsriktig i forhold til de nyere Volkswagen-modellene. Den ser også mer strukket ut og har en ganske dynamisk virkende profil. Men at det dreier seg om en bil fra VW er man ikke et øyeblikk i tvil om - som vanlig har man holdt seg godt innenfor husets definerte designnormer, tross frontlyktene som viser tilløp til kreativ formgivning.

RAMPETE: GTI-utgaven kan gjenkjennes på den diffusor-lignende nedre del av hekken og doble enderør. Foto: Volkswagen
RAMPETE: GTI-utgaven kan gjenkjennes på den diffusor-lignende nedre del av hekken og doble enderør. Foto: Volkswagen Vis mer

Fokus på bensin

Bilen presenteres med langt flere bensinmotor-varianter enn diesel-versjoner. En naturgass-variant står også på programmet, med en 1,0-liters TGI-motor på 90 hester.

Bensin-Polo finnes med 1,0-litersmotorer på fra 65 til 115 hestekrefter, en 1,5-liter på 150 hester og, rosinen i pølsa, en GTI med 2.0 TSI-motor på 200 hester. 7-trinns DSG-automat kan velges på alle versjoner med 95 hester og mer.

Det vises to dieselvarianter, begge med den ferskeste 1,6 TDI-motoren som ikke har vært berørt av dieselskandalen. 80 og 95 hestekrefter, henholdsvis.

DIGITALT: Førermiljøet er heldigitalt. En 6,5-tommers infotainment-skjerm er standard på alle versjoner. Her ser vi GTI-interiøret med det tradisjonelle rutemønsteret i setene. Foto: Volkswagen.
DIGITALT: Førermiljøet er heldigitalt. En 6,5-tommers infotainment-skjerm er standard på alle versjoner. Her ser vi GTI-interiøret med det tradisjonelle rutemønsteret i setene. Foto: Volkswagen. Vis mer

Digital Polo

VW kaller interøret «revolusjonerende». I praksis vil nok det si tidsriktig: Mer horisontal layout på dashbordet, digitalisert instrumentpanel og de oppkoblingsmuligheter, sikkerhetssystemer og assistansefunksjoner man forventer i en moderne bil i 2017, men som inntil nylig ikke var vanlig i småbilklassen. Og nye Polo blir til og med tilgjengelig med LED-hovedlys.

Vi kan vente nye Polo hit til landet sent i høst, og prisene er i skrivende stund ikke kjent.

Les også:

Undervurdert Polo-konkurrent testet: Kia Rio

TEST: Toyota Yaris hybrid er endelig blitt det den burde vært hele tiden!

Test av Opel Corsa

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.