MAKEN FINNES IKKE: De særegne linjene på Rover 3500 gjenkjennes på langt hold. En lett ansiktsløftning skjedde i 1970. Alle foto: Arkiv
MAKEN FINNES IKKE: De særegne linjene på Rover 3500 gjenkjennes på langt hold. En lett ansiktsløftning skjedde i 1970. Alle foto: ArkivVis mer

Ukens veteran: Rover 3500 1970

Den første Årets Bil

Da bilskriblere i 1964 kåret Årets Bil i Europa for første gang, stakk Rover 2000 av med seieren.

Dette er kandidatene til å bli Årets Bil i Europa 2019, hvor Dinside stiller med Norges jurymedlem. Volvo vant for øvrig både den europeiske og den internasjonale Årets Bil i 2018.

Kursen var imidlertid satt i 1964: Deretter har som regel nyskapende biler vunnet, og Rovers nye P6 viste noe helt nytt fra en tradisjonell britisk produsent. Nå skulle hippe kunder vinnes.

Designet gikk helt nye veier. Borte var de runde, godmodige linjene. Takpartiet minnet om den revolusjonære Citroën DS, mens underkroppen var skarp, enkel og konsekvent i fasongen.

Avansert

Også teknikken holdt moderne kurs. Bakhjulsopphenget er av halvveis uavhengig DeDion-type, og bremseskivene sitter inne ved midten.

Motoren på prisvinneren var en toliters rekkefirer med 104 hester, som i TC-utgave med to forgassere økte med 20 hester. I 1973 økte rekkefireren til 2,2 liter. Men fem år tidligere kom langt skarpere saker.

KONSEKVENT: Interiørdesign med sikkerhet i fokus. P6 hadde fire bilbelter allerede i 1963.
KONSEKVENT: Interiørdesign med sikkerhet i fokus. P6 hadde fire bilbelter allerede i 1963. Vis mer
«Original design? JA! Bombesikker kvalitet? NEI!»

Amerikansk V8

GM hadde satt en liten, lett 3,5 liters V8-er i aluminium inn i Buick, Pontiac og Oldsmobile av moderat størrelse, men den ble dyr å produsere.

«Vi kjøper den», sa Rover, og puttet den inn i P6, som dermed fikk atskillig mer krutt under panseret. Seinere fikk Range Rover, Morgan og en haug andre biler samme motor. Rover 3500 med automat blåste til hundre på ti sekunder, og er en riktig festlig veteran å kjøre.

Festlig ble det ikke for prinsesse Grace (Kelly) av Monaco. Det var utforkjøringen i en P6 som endte hennes liv i 1982.

TRANG: Bagasjerommet på Rover 2000 er lite, og mange satte reservehjulet utvendig oppå lokket.
TRANG: Bagasjerommet på Rover 2000 er lite, og mange satte reservehjulet utvendig oppå lokket. Vis mer

Rover 3500 1970

MotorV8
Volum3,5 l
Effekt150 hk
Toppfart188 km/t
Akselerasjon (0-100 km/t)10,5 sek
Mål (l/b/h)457cm/168cm/142cm
Vekt1.365 kg
KlubbAlbion, Norsk Britisk Bilhistorisk Forening
Nettsidejeepclubnorway.no

Holder den?

P6 vant en annen pris som ikke var like ettertraktet. «Storbritannias Verste Bil», fastslo bladet Drive etter å ha hatt den på verksted 114 av 165 dager i 1974, da britisk bilproduksjon nådde høydepunkt i fabrikkuro og lavmål av kvalitet. Tre motorer og to girkasser gikk med på 10.000 kilometer.

Ikke verdens enkleste veteran, altså, men interessen lever i de fleste land, og det betyr at problemer er til for å løses når det gjelder deler, råd og vink.

I alt ble 322.302 P6 produsert på 17 år.

Andre aktuelle

Citroën DS
Citroën DS Vis mer
Triumph 2000
Triumph 2000 Vis mer