Test: Mercedes-AMG GLC 63 S

Den er fortsatt verdens raskeste

Og nå har Mercedes-AMG GLC blitt enda bedre.

Mercedes-AMG GLC 63 S: Bilen får ny front. Lyktene er mest oppsiktsvekkende, men også grillen har fått en helt annen utforming. Foto: Mercedes
Mercedes-AMG GLC 63 S: Bilen får ny front. Lyktene er mest oppsiktsvekkende, men også grillen har fått en helt annen utforming. Foto: Mercedes Vis mer

Hele bilen vrir seg i det vi gir full gass. Det vræler fra V8-motoren i fronten og det smeller kraftig i pottene når vi slipper opp ...

Lydbildet er drøyt, responsen er brutal. Styringen er skarp, men selv om AMG har tunet luftfjæringen kraftig, er den fortsatt såpass mykt satt opp at man føler bilen kanskje leverer litt mer enn det som føles trygt.

Den føles rett og slett overmotorisert. For en herlig følelse, i en tid der man føler seg helt overkjørt av hjelpesystemer. Dette er faktisk en skikkelig sportsbil.

Dette er grunnen

  • Eneste i klassen med V8-motor
  • 4-liters motor, med 510 hester/700 Nm
  • Variabel firehjulstrekk
  • Lynrask 9-trinns automatkasse
  • Elektronisk styrt bakdiff

Det gjør at denne SUV-en klarer null til 100 på utrolige 3,8 sekunder og topper med hele 280 km/t. Den kan faktisk krone seg med tittelen «verdens raskeste», på grunn av tiden 7 minutter og 49,369 sekunder rundt den beryktede Nürburgrings nordsløyfe i Tyskland.

Bare for å sette det litt i perspektiv. Det er nesten like raskt som lettvekteren Lotus Exige, med 3,5 liter V6 (7.48,13) og Porsche 817 (7.49,00) og bedre enn gamle helter som Lamborghini Murcielago og BMW M3 CLS (E46).

Men enda viktigere er det at AMG slår sin argeste konkurrent, Alfa Romeo Stelvio QV, med nøyaktig samme effekt. Italieneren klarer banen på 7.51,70. Svært imponerende det også.

FOR DE TØFFESTE: Performance-stolene har justerbare sidevanger, og er skikkelige sportsstoler. De er harde, men overrasket oss med å ikke slite oss ut. Foto: Mercedes
FOR DE TØFFESTE: Performance-stolene har justerbare sidevanger, og er skikkelige sportsstoler. De er harde, men overrasket oss med å ikke slite oss ut. Foto: Mercedes Vis mer

Brennkvikk og snerten

Vi starter på Autobahn. Den halvstore kupeen føles som en hissig liten småbil. Man merker ikke de enorme dekkdimensjonene eller den høye sitteposisjonen.

Vi sitter lavt i de drøyeste performance-stolene i sortimentet. De føles harde med det samme du setter deg inn, men blir mer komfortable etter hvert.

Utrolig nok har de tynne stolene mange innstillinger, inkludert skinke og sideflesk-strammere. Du får mindre aggressive stoler også. Det kommer mest an på hvor hardcore du vil være.

Rattet er i Nappa og Dinamica mikrofiber. Det har en stor kringle, men utvekslingen er skarp, takket være variabel utveksling på tannstangen.

MER DIGITALT: Det er ingen revolusjonerende endringer i interiøret. Foto: Mercedes
MER DIGITALT: Det er ingen revolusjonerende endringer i interiøret. Foto: Mercedes Vis mer
SMALERE: Det har tilkommet ny skjerm og AMG har lagt inn egne funksjoner. Foto: Mercedes
SMALERE: Det har tilkommet ny skjerm og AMG har lagt inn egne funksjoner. Foto: Mercedes Vis mer

Foran oss skuer vi noen av nyhetene. Et digitalt 12,3 tommers instrumentpanel, med egen AMG-design for fart og spenning. Ikke planken som i de fleste modellene, men skjerm i hullet som hadde målere før, akkurat slik faceliften C-klasse har.

AMG har spesifikk design på head up-displayet, med AMG-track pace. Da kan du få banegrafikk, svinger, bremsepunktet, deltider og rundetider. Du kjører den selvfølgelig med manuell giring og da oppdager du raskt at instrumentene har en kraftig rødblinkende girskiftindikator, hvis du ikke er kjapp nok med å gire.

NYTT RATT: Rattet, som opprinnelig kommer fra S-klasse, har etter hvert funnet veien inn i de fleste modellene. Foto: Mercedes
NYTT RATT: Rattet, som opprinnelig kommer fra S-klasse, har etter hvert funnet veien inn i de fleste modellene. Foto: Mercedes Vis mer

Rattet har nå samme betjening som alle modeller med doble skjermer. Med på kjøpet er en 10,25-tommers widescreenskjerm berøringsflate, istedenfor det gamle command-hjulet.

Nå har man alle multimedia-funksjoner som Mercedes har å tilby. Du kan kommandere den til alt du vil, riktignok på engelsk, så det gidder du neppe ... Men da kan du heller veive med hendene, berøre på skjermen, på rattet eller på paden.

Men alt dette blir veldig, veldig underordnet i 63 S.

Topper 280 km/t

Det er den sjuke opplevelsen man får bak rattet som er det viktige. Bilen har en voldsom kapasitet på motorveien. Bilen krymper inn på deg og føles plutselig som en småbil. Den er så utrolig rask og lettkjørt, samtidig som du er omhyllet av sportslig komfort og luksuriøse omgivelser.

Vi prøvde ikke toppfart, fordi det var litt vel mange biler som potensielt havnet i fanget fra høyrefila, men nåla danset lekende lett opp til 250 km/t. Selve kjøringen er udramatisk i disse hastighetene, og man føler god kontroll. Det som stresser er trafikken.

STYREFLATE: Det gamle hjulet og skriveflaten er borte. Vi liker ikke dette stort bedre, men nå har man flere muligheter å styre multimedie-anlegget. Foto: Mercedes
STYREFLATE: Det gamle hjulet og skriveflaten er borte. Vi liker ikke dette stort bedre, men nå har man flere muligheter å styre multimedie-anlegget. Foto: Mercedes Vis mer
DIGITALE BRYTERE: Rattet har fått besøk av to programmerbare knapper og denne hurtigknappen for kjøreprogram. Foto: Mercedes
DIGITALE BRYTERE: Rattet har fått besøk av to programmerbare knapper og denne hurtigknappen for kjøreprogram. Foto: Mercedes Vis mer

Da er det like morsomt å blinke av og finne noen artige svingete småveier, og la motor og girkasse jobbe sammen, eller tvinge dem til å følge dine ordre fra pedaler og padler.

Motoren er et kunststykke, uansett hvilken AMG-modell den sitter i. Det er de fleste, bortsett fra A-klasse. I kjøreprogrammene Sport og Sport+ er den så vanvittig på «bettet», og responderer så lynraskt på beskjeder fra høyrebeinet at det er en fryd. Man bykser ut av svingene mens bilen løfter seg i fronten og setter seg på rumpa. Det er skremmende og gøy, men gjør den lett å lese.


      ONE MAN: AMG bygger fortsatt de sprekeste motorene for hånd. Én mann gjør hele jobben og setter sin plakett på motordekselet. Foto: Mercedes
ONE MAN: AMG bygger fortsatt de sprekeste motorene for hånd. Én mann gjør hele jobben og setter sin plakett på motordekselet. Foto: Mercedes Vis mer

Raskere girkasse

Girkassa er veldig rask, og nå er momentkonverteren kastet ut til fordel for en våtclutch. Den sparer vekt og optimaliserer responsen. Automatkassa har fordelen av at den kan hoppe lynraskt mellom flere gir av gangen og være hele tiden. I manuell-modus holder den seg i giret du har valgt. Deilig.

265 og 295 millimeter gummi mishandles grovt når du presser den tunge kupeen gjennom svingene. Svingpresisjonen føles skarp, mye takket være tannstanga med variabel styring, som gir deg litt fred rett frem. Men den blir betraktelig kvikkere når du svinger.

Den imponerer der også, og du skal ha en ganske hissig bil for å bli kvitt den sinte tanngarden fra AMG fra speilene.

Understellet er selvfølgelig et helt eget for AMG. Firelink foran og multilink bak, med så bred sporvidde man har fått plass til. Luftfjæringens mange kammer gir mange muligheter for demperjusteringer.

BEGGE DELER: For ordens skyld, så kan vi fortelle at du også får vanlig GLC med samme motor, utstyr og prestasjoner. Foto: Mercedes
BEGGE DELER: For ordens skyld, så kan vi fortelle at du også får vanlig GLC med samme motor, utstyr og prestasjoner. Foto: Mercedes Vis mer

Raskere systemer

AMG Dynamic Select gir deg en sportslig bil. Punktum. Riktignok har den en «comfort»-innstilling, men den er langt strammere enn ordinær GLC i Sport+. Videre blir det bare drøyere med Sport, Sport+ og Race. Slippery-programmet, som skal hjelpe deg på glatt underlag, er nytt.

Programmene er koblet sammen med AMG Dynamics Agility Control, som gjør at hjelpesystemene gjør deg så rask som mulig. Den ser delt inn i Basic, som virker på glatt og Comfort. Advanced er koblet inn i sportsprogrammet. Pro skjerper reaksjonstiden til bremser, diff og ESP ytterligere, for å kunne hjelpe deg raskere rundt svinger og så videre. Master er koblet til Race-kjøreprogram og slipper mer av ansvaret over på den som sitter bak rattet.

Programmene griper langt inn for hvordan firehjulsdriften fordeler kreftene og hvor mye diffen skal bryte inn.

Bedre firehjulstrekk og elektronisk styrt diff

Fort fremover-forandringene er ikke store. Men de er der. 4Matic har fått en pluss etter seg. Det betyr at den sømløst varierer mellom bakhjulstrekk og firehjulsdrift på 0,25 sekunder. Det skal hjelpe deg i alle situasjoner.

De elektroniske hjelpesystemene, som gjør bilen så ekstremt imponerende på veien, er finslepet og raskere, og de har også fått følge av en differensial i bakakselen som justeres lynraskt elektronisk uten å måtte bruke opp energi på bremsing av innerhjulet for å føre krefter ut.

Vi hugger inn bremsene rett før hårnåla. Fronten dupper. Girkassa slipper seg nedpå gir og performance-anlegget smeller og bråker. De svære bremseskivene får varme omgivelser når de 6-stemplede store kalipperne på forhjula kniper. Synes du ikke at de duger, kan du bestille karbonkeramiske også. Ser du kalippere i bronsefarge, skjønner du at eieren har lagt mer penger på bordet.

VELLYKKET; Det er ikke lett å designe en SUV-kupé og få det til å se bra ut. Om Mercedes har lykkes er det sikkert delte meninger om, men at den er blant de mest bøllete hersker det liten tvil om. Foto: Mercedes
VELLYKKET; Det er ikke lett å designe en SUV-kupé og få det til å se bra ut. Om Mercedes har lykkes er det sikkert delte meninger om, men at den er blant de mest bøllete hersker det liten tvil om. Foto: Mercedes Vis mer
LED: Baklyktene har fått ny design, men du ser det nesten ikke før de tennes i mørket. Foto: Mercedes
LED: Baklyktene har fått ny design, men du ser det nesten ikke før de tennes i mørket. Foto: Mercedes Vis mer

På tide å puste ut litt igjen. Da er det greit å vite at du har tilgang på full spa-behandling, som inneholder flere programmer som bruker varme og kjøling i setene, massasje i setene, stemningslys i kupeen, passende musikk på anlegget og dusjer med duft for å få deg i riktig modus.

Testresultat

Mercedes-AMG GLC 63 S

Terningkast 5
Fortsatt råest i klassen

Stor plass men føles kompakt. Herlig motor, rå kjøreglede, artig understell.

Mangler noe på raffinement mot Porsche.

For ordens skyld kan vi nevne at du får CLS 63 uten S også, men det blir som å kjøpe Jolly Cola, når det er Pepsi Max du egentlig har lyst på. Det meste er akkurat det samme, men motoren er «nedtunet» til 476 hester og 650 Nm, akselerasjonen blir to tideler dårligere og toppfarta blir 270 km/t.

Ikke dyrt

GLC 63 fås i fire varianter:

  • 63 SUV koster fra 1.582.820,-.
  • S-versjonen koster 100.000,- ekstra.
  • GLC 63 Coupe får du for 1.601.819,- kroner.
  • S-Modellen koster fra 1.701.819,-.

GLC holder fortsatt mål, selv om faceliften alene ikke er noen grunn til å bytte ut den eksisterende modellen.

Mercedes-AMG GLC 63 S

Motor:V8,48v, dobbbelturbo, bensin
Slagvolum:3.982 ccm
Effekt - o/min :519 hk / 5.500-6.250
Dreiemoment - o/min:700 / 1.750-4.500
0-100 km/t:3,8 sek
Toppfart:280 km/t
Forbruk NEDC:12,4 l/mil
CO2-utslipp NEDC:283 g/km
Tankvolum:50 liter
L/B/H:474/189/160 cm
Akselavstand:283 cm
Dekkdimensjon:265/40R21 og 295/35R212
Bagasjerom:500/1.023 liter
Egenvekt:1.875 kg
Tilhengervekt:2.200 kg
Pris fra kr.:1.701.819,-