SUPERBILER: Geneve har alltid vært en messe også for moro og penger. Zonda HP Barchetta med avkappet frontrute og 6-liters biturbo V12 med 800 hester er en fin illustrasjon på hva deler av messa har å tilby. Foto: Jamieson Pothecary
SUPERBILER: Geneve har alltid vært en messe også for moro og penger. Zonda HP Barchetta med avkappet frontrute og 6-liters biturbo V12 med 800 hester er en fin illustrasjon på hva deler av messa har å tilby. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Kommentar: Geneve international Motorshow

Den blå messa

Tilbakeblikk: Bilmessen i Geneve ble først og fremst en orgie i superbiler og hestekrefter. Lenge leve miljøet – men først i fremtiden.

Nordmenn er sultne på elbiler, men vi må være forberedt på å sulte lenge. Konseptene preges foreløpig av elektriske hyperbiler med kort rekkevidde og fokus på aksellerasjonstallene fra 0-100 km/t.

De fornuftige bilene som ble vist var Hyundai Kona Electric og Jaguar I-Pace, og begge kommer til Norge i år.

Derimot skuffet Audi stort med e-tron. Vi trodde vi endelig skulle få se den ferdige bilen, men i stedet fikk vi nok en maskert konseptbil med flere attributter vi vet aldri vil komme på den originale bilen, som sies å komme til Norge neste år.

Derimot overrasket Porsche med den helelektriske Mission E Cross Turismo.

HYUNDAI KONA ELECTRIC: Både en helt ferdig og en gjennomskåret bil var på plass for å vise hvordan Kona Electric er oppbygget. På sikt satser man også på induktiv lading. Foto: Rune M. Nesheim
HYUNDAI KONA ELECTRIC: Både en helt ferdig og en gjennomskåret bil var på plass for å vise hvordan Kona Electric er oppbygget. På sikt satser man også på induktiv lading. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
JAGUAR I-PACE: Denne bilen er det mange Nordmenn som venter på. Vi fikk kjøre den i Geneve. Foto: Jamieson Pothecary
JAGUAR I-PACE: Denne bilen er det mange Nordmenn som venter på. Vi fikk kjøre den i Geneve. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
AUDI E-TRON: Vi hadde ventet å se en helt ferdig bil, men fikk isteden nok en prototype. Samtidig ser vi at den blir noe mindre dramatisk enn hva man kanskje hadde forventet. Foto: Rune M. Nesheim
AUDI E-TRON: Vi hadde ventet å se en helt ferdig bil, men fikk isteden nok en prototype. Samtidig ser vi at den blir noe mindre dramatisk enn hva man kanskje hadde forventet. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Overraskende hybrid

Vi ser vi en helt klar endring ved hybridbilene. Ingen utvikler lenger biler som klarer mindre enn 50 kilometer på ren strøm, blant annet fordi Kina har dette som et minimumskrav. Og det markedet er stort.

Bentley Bentayga Hybrid med 3-liters V6, fem mils elektrisk rekkevidde og skinntrukket ladegrep bidrar neppe til å redde verden. Range Rover og Range Rover Sport er hakket bedre. De har i det minste den splitter nye 2-liters bensinmotoren på 300 hester i kombinasjon med elmotor på 116 hk. Den får en systemeffekt på 404 hk. Den vil også klare rundt fem mil elektrisk.

Mercedes, derimot, stod kanskje for den største overraskelsen. De erstatter den populære bensinhybriden med dieselhybrid. De bruker den splitter nye og svært gjerrige 2,2 liters dieselen som sitter i dagens Mercedes E220d med 194 hester i kombinasjon med en elektrisk motor på 120 hester. Batteripakka på 13,8 kWt sikrer fem mils rekkevidde på strøm.

JÅLEHYBRID: Bentley Bentayga er kanskje den første ladbare hybriden med vinkjøler og krystallglass som originalutsyr. Foto: Rune M. Nesheim
JÅLEHYBRID: Bentley Bentayga er kanskje den første ladbare hybriden med vinkjøler og krystallglass som originalutsyr. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
FIRE SYLINDRE: Flere vil ha råd til en svær Range Rover når de kommer i hybridversjon. Foto: Rune M. Nesheim
FIRE SYLINDRE: Flere vil ha råd til en svær Range Rover når de kommer i hybridversjon. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Løsningen er logisk. En gjerrig motor til bruk på landeveien og en elmotor i byen.

Mercedes gambler på at løsningen deres fritas forbudet mot diesel i byene. Argumentet er at den er utstyrt med et såkalt «Geofence». Det gjør at byer og områder som ønsker forurensningsfrie soner, kan legge inn dette i kart som gjør at bilene automatisk slår over til strøm når de kjøres innenfor disse områdene. Kartlegging av kjøremønsteret gjør at bilen kan lade langs landeveien dersom den tror bilen er på vei inn mot en forurensningsfri sone.

Se film her

MOT STRØMMEN: Mercedes viste dieselhybrid til C- og E-klasse. Foto: Jamieson Pothecary
MOT STRØMMEN: Mercedes viste dieselhybrid til C- og E-klasse. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Det peneste konseptet

Mazda Vision Coupe ble første gang vist i Tokyo, men hadde Europa-premiere på Geneve og vant prisen «Concept Car of the Year».

Den linjelekre skapelsen har klassiske bakhjulstrukne og sofistikerte linjer. De enorme hjulene, som måler halve høyden på bilen, bidrar sterkt til det. Fronten er giftig, men når vi ser hvordan CX-5 har blitt, er det lett å tro at det kunne vært kort vei til produksjon.

RÅ: Mazda lager oppsiktsvekkende kul design om dagen, også på bilene som ruller på veien i dag. Vi kan bare glede oss til fortsettelsen. Foto: Rune M. Nesheim
RÅ: Mazda lager oppsiktsvekkende kul design om dagen, også på bilene som ruller på veien i dag. Vi kan bare glede oss til fortsettelsen. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den villeste ideen

Techrules Ren RS-konseptet fra Kina skiller seg fra alt annet. Her brukes en dieselturbin til å sikre strøm til et 28 kWt batteri som skal fore hele seks elektriske motorer på til sammen 1300 hestekrefter.

0-100 skal ta 3 sekunder og toppfarten er 330 km/t. Drivlinja skal klare 130 mil på 80 liter diesel. Hvor var revolusjonen?

KONSEPT: Noen ideer kommer aldri til å nå gata. Foto: Rune M. Nesheim
KONSEPT: Noen ideer kommer aldri til å nå gata. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
REODOR: Denne ståltanken er den revolusjonerende dieselturbinen som driver Ren RS. Foto: Rune M. Nesheim
REODOR: Denne ståltanken er den revolusjonerende dieselturbinen som driver Ren RS. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
TRESETER: Føreren i midten og en på hver side gir kronglete adkomst og liten mulighet til smalltalk. Foto: Rune M. Nesheim
TRESETER: Føreren i midten og en på hver side gir kronglete adkomst og liten mulighet til smalltalk. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Viser fremtiden

VW bygger stadig ut med konsepter på sin elektriske ID-serie. Fra før har vi Hatchback som skal nå markedet i 2020, Crozz SUV og Buzz Microbus.

Nå kommer Vizzion, en svær luksussedan på 511 cm. Den vises med nivå 5 autonom kjøring, det vil si at den mangler ratt og pedaler. I stedet for tradisjonell infotainment ligger skjermene i vinduene, og alt kontrolleres med håndbevegelser.

FØRERLØST: Volksagen tør å vise fremtiden på en halvveis troverdig måte med sin Vizzion. Som i mange andre konsepter, blir interiøret langt mer stuepreget. Foto: Rune M. Nesheim
FØRERLØST: Volksagen tør å vise fremtiden på en halvveis troverdig måte med sin Vizzion. Som i mange andre konsepter, blir interiøret langt mer stuepreget. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
STOR: Den elektriske serien til VW har helt særegen design uten noen linker til ordinære VW. Som andre elektriske konsepter er den svær. Over fem meter lang. Foto: Rune M. Nesheim
STOR: Den elektriske serien til VW har helt særegen design uten noen linker til ordinære VW. Som andre elektriske konsepter er den svær. Over fem meter lang. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Overraskelsen

Derimot overrasket Porsche med den helelektriske Mission E Cross Turismo. Det er en 600 hesters firehjulstrekker med fire dører og fire seter i Crossover/stasjonsvognutførelse med klare drag fra lekte Panamera Sport Turismo.

Bilen er lang og bred, men med bakkeklaring og offroad-attributter som gjør den både allsidig og svært sportslig. Den kan løftes ytterligere 5 cm på luftfjærene.

Porsche hevder at 0-100 km/t skal klares under 3,5 sekunder og 0-200 under 12 sekunder. Porsche lover gjentatte akselerasjoner med samme resultat, noe som ikke alle kan skryte av. Foreløpig rekkevidde oppgis til ca 40 mil.

TRAFF BLINK: Porsche har mikset flere suksessfaktorer her. Vi ser litt av den herlige Mission E, den lekre Rumpa til Panamera Sport Turismo og Crossover-atributter med dertil høy sittestilling og bakkeklaring som alle liker om dagen. En høyaktuell bil i Norge. Foto: Jamieson Pothecary
TRAFF BLINK: Porsche har mikset flere suksessfaktorer her. Vi ser litt av den herlige Mission E, den lekre Rumpa til Panamera Sport Turismo og Crossover-atributter med dertil høy sittestilling og bakkeklaring som alle liker om dagen. En høyaktuell bil i Norge. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Den mest kvalmende

Det er mange tilbydere til rånere med mye penger og lite smak. Mansory er en av dem. De tar utgangspunkt i sinnssyke biler som allerede originalt er på kanten av overdesignet, og ganger alt med 10.

De hadde både Rolls Royce Phantom, Bentley Bentayga og Bugatti på standen og alle tok kaka med både farge- og materialvalg både innvendig og utvendig.

FUGLESKIT: Forrige genersajon Bugatti med en slags grovkarbon-folie og helt nysydd interiør. Foto Jamieson Pothecary
FUGLESKIT: Forrige genersajon Bugatti med en slags grovkarbon-folie og helt nysydd interiør. Foto Jamieson Pothecary Vis mer
VANILJE OG LAKRIS: Som om ikke RR Phantom er prangende nok i seg selv, kjører Mansory på med helt egen front med ekstra dyp grill og ekstra luftinntak, samt kvalmende kremgult og grovkornet karbonfinish. Foto: Jamieson Pothecary
VANILJE OG LAKRIS: Som om ikke RR Phantom er prangende nok i seg selv, kjører Mansory på med helt egen front med ekstra dyp grill og ekstra luftinntak, samt kvalmende kremgult og grovkornet karbonfinish. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Eventyret

Rimac Concept two: Det kroatiske superbilmerket har bare laget konsepter til nå og ble for alvor verdenskjent da Richard Hammond kjørte av veien i The Grand Tour.

Rimac måtte tilbake til tegnebordet da Tesla lanserte sin nye Roadster. Det nye konseptet skal ha nivå 4 autonom kjøring og skal klare 0-100 km/t på 1,9 sekunder. Batteripakka er på 200kWt og effekten som var 1240 hester og 1600 Nm i Project One, blir langt høyere i dette konseptet.

Det ble kun bygget 8 av Concept One. Det planlegges 100 av den nye. Rekkevidden blir på blyge 33 mil. Ved pen kjøring.

SPENNENDE: Rimac er et av de mest troverdige elektriske konsepene. Den forrige generasjonen har vist seg å være svært kapabel og Consept Two virker mye mer ferdig både innvendig og utvendig. Foto: Jamieson Pothecary
SPENNENDE: Rimac er et av de mest troverdige elektriske konsepene. Den forrige generasjonen har vist seg å være svært kapabel og Consept Two virker mye mer ferdig både innvendig og utvendig. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Mest retro

Honda lager et helt eget 60-tallsinspirert design på sine elektriske modeller. De representerer noe helt nytt og annerledes. På Geneve viste de Urban EV, en todørs kombi i Polo-størrelse som Honda hevder skal lanseres i løpet av neste år.

Nå vises en todørs sportsbil med navn Honda Sports EV Concept. Honda hevder at mottakelsen er overveldende og at de vil settes i produksjon, men infoen om bilene er så å si ikke-eksisterende og Ingen av de kan bli noen storselgere og. Rekkevidden på 25 mil imponerer ingen.

RETRO: Mye 60-tallslinjer og klare hint til lille N600. Foto: Jamieson Pothecary.
RETRO: Mye 60-tallslinjer og klare hint til lille N600. Foto: Jamieson Pothecary. Vis mer
KLASSISKE LINJER: En svært kompakt liten tass med linjer man kan kjenne igjen fra flere 60-tallsbiler, blant annet Datsun 240Z.
KLASSISKE LINJER: En svært kompakt liten tass med linjer man kan kjenne igjen fra flere 60-tallsbiler, blant annet Datsun 240Z. Vis mer

Den raskeste

John Hennesey har bygget ekstreme luksusbiler i 27 år. Alle har vært basert på eksisterende bilmodeller.

Nå har han for første gang bygget sin egen, Venom F5, og målet er at den skal bli verdens raskeste. Hyperbilen veier 1360 kilo og drives av en helt egenutviklet 8-liters V8 med dobbelturbo.

Målet er 1600 hester og ha en toppfart på vanvittige 483 kilometer i timen. Bilen skal produseres i kun 24 eksemplarer, og allerede skal ti av dem være solgt. En av dem til en nordmann, skal vi tro sjefen sjøl.​

VOLDSOMT. Amerikanerne er ikke redd for å ta i. Designen er grovhugget og røff. Det skal bli rikelig med evakueringsmuligheter for luft fra den hardtarbeidende motoren. Foto: Jamieson Pothecary
VOLDSOMT. Amerikanerne er ikke redd for å ta i. Designen er grovhugget og røff. Det skal bli rikelig med evakueringsmuligheter for luft fra den hardtarbeidende motoren. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
AVDEMPET: Denne fronten skal etter planen pløye luft i nesten 500 km/t.
AVDEMPET: Denne fronten skal etter planen pløye luft i nesten 500 km/t. Vis mer

Her kan du se flere heftige biler fra messegulvet: