Den beste girkassa så langt?

TT 3.2 forbedrer akselerasjonen og senker drivstofforbruket med DSG-kasse (Direct-Shift Gearbox).

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Den beste girkassa så langt?

Den beste girkassa så langt?

  1. Store bilder Audi TT


Audi TT 3.2 med manuell girkasse klarer 0 til 100 kilometer i timen på 6,5 sekunder og forbruker 1,06 liter bensin ved blandet kjøring. Sammenligner vi de dataene med TT 3.2 utstyrt med DSG-kassen synker akselerasjonstallet til 6,4 og bensinforbruket til 0,99 liter per mil. Det høres kanskje ikke ut som noen revolusjon, men dette er den første ”automatkassen” hvor dette er tilfelle.

Avansert kasse

Rent opplevelsesmessig er det ingen store overraskelser. Det er omtrent akkurat som å kjøre med en vanlig automatkasse som girer veldig mykt og effektiv. Gir du full gass fra stillestående merker du for eksempel ikke at den skifter fra første til andre på andre måter enn at turtallet faller. Du får altså ikke noe brudd i akselerasjonen.

Utgangspunktet for DSG-kassen er en vanlig sekstrinns manuell kasse, men takket være to flerplatekløtsjer kan girkassen legge inn to gir av gangen. Dette blir styrt elektrohydraulisk. Det betyr at når du akselererer maksimalt i for eksempel første gir, ligger neste gir klart på den andre kløtsjen. Når du velger å gire selv eller når turtallet er på vei mot toppen, skifter girkassen fra den ene kløtsjen til den andre med en liten overlapping. Dette skjer med full belastning fra motoren, og er den direkte årsaken til at akselerasjonen ikke blir avbrutt. Giringen foregår enten i normalt automatprogram, sportsprogram eller med spaker bak rattet. Akslingen gjennom girkassen består av to akslinger hvorav den ene går inni den andre. Første, tredje og femte gir er på den indre akslingen og andre, fjerde og sjette ligger på den ytre akslingen. De som synes dette er komplisert er i godt selskap. Det er vanskelig å få oversikt over dette, selv på nært hold, med assistanse fra teknisk personell.

DSG-kassen tåler opp til 350 newtonmeter dreiemoment og det begrenser hvilke motorer som blir aktuelle sammen med kassen. De største diesel- og bensinmotorene faller utenfor.

Sportslig

DSG-kassen girer raskt, men også veldig komfortabelt. Den er sjaltevillig og med valgt sportsprogram er den veldig aktiv. Den girer for eksempel ned tidlig ved innbremsing til svinger. Komfortmessig er den helt forksjellig fra BMW sin SMG-kasse som nesten girer voldelig brutalt. På DSG-kassen smelter alle girskift i hverandre, men den girer ikke akkurat når du vil den skal gire. Hvis du trykker på girvelgeren på 5.000 omdreininger med full gass i første gir, har den ikke skiftet gir før turtallet er over 6.000. Sammenlignet med automatkassen som sitter i Porsche 911 er ikke dette en veldig sportslig girkasse. Det kommer grundigere tester av Audi- og Volkswagen-modeller med DSG-kasse utover vinteren. Da vil vi finne ut mer hvordan dette fungerer til daglig.

Priser og modeller

image: Den beste girkassa så langt?


DSG-kassen gir et pristillegg på rundt 20.000 kroner og kommer i både Audi A3 og TT. I TT vil den kun bli tilgjengelig sammen med 3,2-liters motor med 250 hestekrefter (697.500 kroner som kupé og 729.200 kroner som roadster). I A3 vil den i tillegg til denne motoren også finnes sammen med en dieselmotor med 140 hestekrefter. Sammen med dieselmotoren vil A3 med DSG koste 346.200 kroner og sammen med 3,2-liters motor blir prisen 645.300.

DSG-kassen kommer også i flere Volkswagen-modeller. I Golf vil den finnes sammen med 140-hesters dieselmotor (288.140 kroner) og 105-hesters dieselmotor (266.310 kroner). Til høsten kommer den også i Golf GTI med 200 hesters turbomotor og til neste år i Golf R32 med 250-hesters V6-motor.

Touran får DSG-kasse sammen med 140- og 105-hesters dieselmotor. Med 105 hestekrefter vil den koste 217.940 som varebil klasse 2 og 306.970 som femseters personbil. 140-hesteren med DSG vil koste 238.850 kroner som toseters varebil og 353.550 som femseters personbil.

Store bilder finner du her.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!