Skråblikk

Den beste bilen?

Sjekk hvordan vi kom fram til hva som er den beste bilen - gjennom eliminasjonsmetoden.

HVILKEN SKAL VI VELGE? Spørsmålet vi i redaksjonen får oftest: Hvilken er den beste bilen du har kjørt? Svaret var ikke så enkelt som vi trodde ... Foto: Jamieson Pothecary
HVILKEN SKAL VI VELGE? Spørsmålet vi i redaksjonen får oftest: Hvilken er den beste bilen du har kjørt? Svaret var ikke så enkelt som vi trodde ... Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Den beste bilen?

Hmmm. Dette må være lett å svare på. Den beste bilen noensinne.

Umiddelbart vandrer tankene til den raskeste og råeste vi har vært heldige nok å kunne sitte bak rattet i … Porsche 911 Turbo! Enkelt!

Sjuke hestekrefter, sinnssyke kjøreegenskaper med firehjulstrekk. Genialt. Til og med en vinterbil …

Nja, vi må tenke oss om. «Alle» har en Porsche. Det er valget for dem uten fantasi, som ikke kan noe om bil …

Eksentrisk. Vi må tenke annerledes.

Aston Martin V8 Vantage. Helt klart. Elegant, stilfullt. Godt nok for James Bond, godt nok for oss. Eller? Forresten, nei. Bilen er håndlaget i England. Enkelte interiørdeler ser ut som om de er laget av unger på sløyden som skoleprosjekt. Dessuten: Middelaldrende menn som drikker øl til lunsj, bør ikke lage bil. Alt kommer til å ramle fra hverandre om to-tre år.

Audi? Audi R8 Performance? Der har vi en solid bil. Firehjulstrekk, V10 sugemotor og det er få av dem å se på veien. Det vibrerer fortsatt i ryggraden etter testturen i vår.

Men Audi lager innmat til noe annet som er mye, mye grommere, nemlig Lamborghini. Urus må det bli. Vi skal tross alt komme oss fram de siste meterne til hytta med 20 cm nysnø på bakken. Verdens råeste SUV var hysterisk på stranda da vi testet den i Danmark i fjor.

Men, imaget takler vi ikke. Fotballspillere og Instagram-kjendiser: Æsj! Vi må lete videre.

Veteranbil? Lamborghini laget en SUV allerede i 1986. LM200, V12 og et forbruk og kjøreegenskaper som er sammenliknbar med et slagskip. Nei, det går ikke.

«Kan ikke velge en bil som kan kobles til Adolf Hitler. Det er 2019, og noen kommer til å bli krenket.» Jamieson Pothecary

Vi må tenke nytt. Hva er det som er viktig?

JA! Kjøreegenskaper. «Back to basics».

Da må det bli en Caterham Super 7. Lett, enkelt, sprekt, uendelig morsomt og fullstendig uten elektroniske hjelpemidler.

Men den har ikke mer sikkerhet enn en motorsykkel. Vi kunne tenke oss å nyte pensjonstilværelsen i en dekksstol på Granka', ikke i en kiste.

Rolls-Royce Phantom. Det blir ikke bedre. Vi har til og med kalt den for «Verdens beste bil». Komfort, V12, nostalgi. Du er på toppen av Everest i en Rolls, ikke sant?

Ikke helt. Du kjører ikke en Phantom, du blir kjørt. Det strider mot alt som er autofilt. Den beste bilen er en der du sitter bak rattet selv.

Vi må bevege oss vekk fra millionbiler og dødsfangere. Vi må tenke folkelig. En av verdens mest solgte biler må det være!

Redaktørens favoritt, en VW Boble. Alle elsker den og blir glad når de ser den på veien. De er litt upålitelige, men det er bare kos.

Men så er det historikken. Vi kan ikke velge en bil som kan kobles til Adolf Hitler. Det er 2019, og noen kommer til å bli krenket.

Folkelig, rimelig, rask, trygg, men ikke krenkende … Nå, NÅ har vi det!

Ford Focus RS. Rallybil på veien, plass til familien … Men den har en 2,3-liters turbo. Det er «downsized». Det er ikke autofilt.

Mini John Cooper Works. En bil som får alle til å føle seg som en kjøregud etter 20 meter. Og du trenger ikke å bryte norske fartsgrenser for å ha det moro. Men kan vi virkelig kåre en forhjulstrekker som den beste bilen? Nei, selvsagt ikke.

BMW? Nye M5. 600 hk, firehjulstrekk og plass til fem. En bil som er like hjemme på landeveien som på banen. Men igjen: Imaget er ikke helt bra. Den oser mafia. Dessuten er den for anonym.

Okei - det er ikke til å unngå. Elbil. Kan vi virkelig vurdere en Tesla Model S? Nei. Vi vil kjøre selv, ikke bli kjørt av en datamaskin. Vi sliter her, folkens. Uansett hva vi tenker på, er den ikke perfekt.

Golf GTI? For vanlig. Pagani Zonda? Ubrukelig. Bugatti? En hardt trimmet VW, nei takk. Ferrari FF? Stygg design …

Nei, nå … NÅ har vi det.

En bil som er rask, rålekker, dyr, billig, pålitelig, upålitelig, folkelig og politisk ukorrekt. Den er elsket og hatet, den skaper følelser og engasjement. Du får den i alle utgaver, V8, V12, elektrisk, hybrid - bare bestem selv.

Og best av alt: Prisen er fra 1000,- helt opp til mange, mange millioner. Hvilken bil er det vi snakker om? Den beste bilen vi har kjørt heter Autofil. Det er alt som navnet, som har blitt til et begrep, står for.

Interesse, lidenskap, følelser, opplevelser … du verden, for en fet bil Autofil er! Du eier den bilen, du også. Uansett hva vi, eller andre mener, er det ditt valg, ditt hjerte som bestemmer. Smak er subjektivt, derfor er du sjefen. Den beste bilen som finnes, står sannsynligvis i garasjen din allerede.

Vi håper bilgleden lever videre like mye som den har gjort hos oss.

God tur!

Denne artikkelen ble skrevet for det siste nummeret av Autofil i regi av motorredaksjonen i Aller Media - og gjengitt på Dinside til glede for alle bilfrelste.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!