HYPERSPORTSBIL: Her har Bugatti-president Stephan Winkelmann nettopp dratt duken av den eksklusive produsentens nyeste: Divo. Som Veyron og Chiron, er den oppkalt etter en fransk racerkjører for Bugatti fra mellom-/etterkrigstiden. Foto: Bugatti
HYPERSPORTSBIL: Her har Bugatti-president Stephan Winkelmann nettopp dratt duken av den eksklusive produsentens nyeste: Divo. Som Veyron og Chiron, er den oppkalt etter en fransk racerkjører for Bugatti fra mellom-/etterkrigstiden. Foto: BugattiVis mer

Bugatti Divo avduket

Den banker Bugatti Chiron. Pris: 48 millioner kroner

Bilfesten i Monterey i California er en årviss orgie i luksus, eksklusivitet, fart, spenning og nostalgi om hverandre. Her lanserer selveste Bugatti sin nyeste modell, Divo.

Det er Bugatti-president Stephan Winkelmann selv som annonserer det etter å ha avduket det nye fartsmonsteret:

Divo har betydelig forbedrede ytelser på flere områder enn sitt søsken, superbilen Chiron.

Den gjenfødte franske bilprodusenten med det tradisjonsrike merkenavnet har vært en del av Volkswagen-konsernet siden 1998, men produksjonen finner fortsatt sted i Molsheim i Frankrike.

BATMOBILE: Bugatti har ikke laget noe kroneksempel på diskresjon med sin nye Divo. Alt er resultatet av fokus på ekstreme ytelser. Foto: Bugatti
BATMOBILE: Bugatti har ikke laget noe kroneksempel på diskresjon med sin nye Divo. Alt er resultatet av fokus på ekstreme ytelser. Foto: Bugatti Vis mer

Kvikkere

Divo, oppkalt etter Albert Divo, en tidligere jagerpilot som vant Targa Florio-løpet to ganger på 1920-tallet, er basert på Chirons chassis. Dette er imidlertid blitt tilpasset og fintunet, i likhet med hjulopphenget, for bedre ytelser ved svingkjøring og mer agilitet.

Den er motorisert som Chiron med den etter hvert berømte W16-motoren som yter 1500 hestekrefter. Den har, på grunn av øket camber (hjulvinkel mot veien), fått en begrensning på toppfarten til bare 380 kilometer i timen, men til gjengjeld takler den en sideveis akselerasjon på 1,6 g.

EN STUDIE I DYNAMIKK: Hele formgivningen har ett mål for øyet: Optimal kombinasjon av fart, ytelser og effektivitet som en fisk i vannet. Foto: Bugatti
EN STUDIE I DYNAMIKK: Hele formgivningen har ett mål for øyet: Optimal kombinasjon av fart, ytelser og effektivitet som en fisk i vannet. Foto: Bugatti Vis mer

Banker Chiron

Divo er dessuten 35 kilo lettere enn Chiron og den har hele 456 kilo marktrykk - 90 kilo mer enn Chiron.

Resultatet er at den klarer en rundetid på Nardo-banen i Sør-Italia som er hele åtte sekunder raskere enn hva Chiron greier.

Bilens design er hovedsakelig et resultatet av dette ønsket om maksimale ytelser ved svingkjøring og optimal aerodynamikk. Ønsket har samtidig vært å skape en bil som ser annerledes ut enn en Chiron, men er umiddelbart gjenkjennbar som en Bugatti.

KARAKTERISTISK: En langsgående «finne» er et av Bugattis definerende stilelementer. Foto: Bugatti
KARAKTERISTISK: En langsgående «finne» er et av Bugattis definerende stilelementer. Foto: Bugatti Vis mer

Inspirert av fisk

De essensielle stilelementene er på plass, som den hesteskoformede grillen, den karakteristiske sideprofilen og «finnen» som definerer bilens langsgående akse når den ses ovenfra.

LED-hovedlysene foran er uvanlig smale (3,5 centimeter). Baklysene består av tredimensjonale finner som er en del av den delvis 3D-printede hekk-grillen. Lakkfargene i sølv og petroleumsblått er helt eksklusive for Divo.

Og eksklusiv er bilen uansett. Den skal kun produseres i et opplag på 40 eksemplarer. Prislappen er kjent: 48 millioner kroner.

Produsenten opplyser at samtlige biler som skal produseres, allerede er solgt.