Den amerikanske drømmen - anno 2001

Bayliner har allerede suksess med sine Capri-båter. Hvorfor har de da tatt seg bryet med å forandre konseptet? Vel, slik har trolig amerikanerne også tenkt: Forandringene er ikke revolusjonerende.

Den amerikanske drømmen - anno 2001
Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.
PARASOLLTAK: Blekansiktenes hemmelige våpen mot forbrenning og påfølgende flass
PARASOLLTAK: Blekansiktenes hemmelige våpen mot forbrenning og påfølgende flass Vis mer

For 20 år siden sjøsatte Bayliner en båt som skulle bli litt av en salgssuksess. Capri selger fortsatt, og nå er amerikanerne klare til å lansere en helt ny generasjon. 2001-generasjonen av Capri-båtene består av 15 nye båter fra 16 til drøye 23 fot, både bowridere og daycruiser.

Nytt navn

Ved første øyekast er det navnet på de nye Capri-båtene som vekker mest oppmerksomhet. Kjennere av den amerikanske flåten vil stusse på at modellnavnet ikke lenger består av fire, men av tre siffer. Det heter ikke lenger Capri 2150, heretter heter det Capri 215.

- Helt nytt

Men man gjør ikke en minimal endring i navnet, for deretter å slå seg på brystet over å ha lansert en ny generasjon. Heller ikke Bayliner:

- De nye Capri-båtene har fått et helt nytt utsende fra innsiden og ut, skryter amerikanerne.

Og forandringene er da visselig mer gjennomgripende enn en gjespende endring av navnet. Særlig tre ting skal vi legge merke til:

Med Capri lanserer også Bayliner en ny skrogdesign. APS III er navnet, og etter sigende skal det sørge for både bedre stabilitet og mer effektivitet.

Videre er Capri-modellene konstruert etter ”Full Beam Ahead”-prinsippet. På godt norsk betyr dette skroget kan skilte med litt bredde også forut. I følge Bayliner er resultatet 50 prosent mer plass i baugen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det tredje innovative forandringen amerikanerne skryter av, er en såkalt ”Commander Seating”. Med dette sikter Bayliner til forbedringer som er gjort ved førerplassen. Blant annet er førersetet hevet slik at styrmannen skal få bedre utsikt. Samtidig har instrumenteringen (utviklet av samme produsent som leverer instrumenter til Mercedes-Benz, Porche og Audi) gjennomgått en teknologisk foredlingsprosses.

Øye for detaljer

Båtbyggerne fra Washington State viet også detaljene en tanke oppmerksomhet da de utviklet den nye Capri-generasjonen.

- Stor oppmerksomhet rundt detaljer førte til en serie av forandringer som gjør båtene mer rommelige, mer komfortable og perfekt designet for vannsport og moro, hevder Bayliner.

Siste båtnyheter
  1. Wally One er vist

I listen over nyskapte detaljer finner vi fortøyningspunkt midtskips, låsbare stuverom, klar vindskjerm for å bedre utsikten for førstestyrmann, refleksreduserende dashbord og en mer støydempende motorkasse. En annen artig detalj er parasolltaket, som beskytter oss blekansikter mot den sikre forbrenning.

Mer informasjon om de modellene som er mest aktuelle for Norge finner du ved å trykke på lenkene under bildet.