Dekktabben som koster deg tusenlapper

Kjører du med feil lufttrykk kan sommerdekkene dine være utslitt etter én eller to sesonger.

PENGER UT AV VINDUET: Kjører du med for lite luft i dekkene, betyr det både økt slitasje og høyere bensinforbruk. Foto: Panther Media
PENGER UT AV VINDUET: Kjører du med for lite luft i dekkene, betyr det både økt slitasje og høyere bensinforbruk. Foto: Panther MediaVis mer

Mange skifter fortsatt hjul på bilen selv. Ikke bare sparer de penger, men det gir også en god anledning til å sjekke at bremseskiver, og andre ting som skjuler seg på innsiden av hjulet, er i god stand.

Det er ikke store jobben heller, dersom du har en garasje-jekk og en elektrisk muttertrekker. Jobben er imidlertid ikke ferdig når du har trukket til den siste hjulbolten. Det er viktig å sjekke at lufttrykket i dekkene er riktig også.

Forbruket øker

Kontroller som dekkbransjen har gjort, viser at nesten halvparten av bilistene kjører med feil lufttrykk i dekkene. Dersom det er for lite luft, vil forbruket til bilen øke. Dette gir ikke bare økt slitasje, men også økt rullemotstand og høyere forbruk.

SKREKKFUNN: John Reidar Westby, kontrolleder i Statens Vegvesen, forteller at rekordmange er stoppet i kontroll av store kjøretøy. Mange har så slitte dekk at de utgjør livsfare både for seg selv og andre. Reporter: Fredrik A. FIltvedt. Video: Kristoffer Løkås/Dagbladet. Vis mer

Dersom undertrykk er på én bar, vil forbruket øke med rundt seks til sju prosent, viser tester. Resultatet er at du svir av i underkant av én tusenlapp mer i bensin, i løpet av sommer-sesongen, dersom vi regner at bensinen koster 17 kroner per liter og du kjører 10.000 kilometer.

FOR MYE ELLER FOR LITE: For mye luft gir ekstra slitasje, midt på dekket. For lite luft gir ekstra slitasje i ytterkant av slitebanen. Foto Rune Korsvoll
FOR MYE ELLER FOR LITE: For mye luft gir ekstra slitasje, midt på dekket. For lite luft gir ekstra slitasje i ytterkant av slitebanen. Foto Rune Korsvoll Vis mer

Sliter ut dekkene fort

Men det er ikke her de største utgiftene ligger. Den økte rullemotstanden, som for lavt lufttrykk skaper, betyr at dekke slites mye raskere.

Dersom du har 30 prosent for lavt trykk i dekkene, vi levetiden halveres, ifølge tester som Continental har gjort. I praksis vil det si:

  • Kjører du med 1,9 bars trykk i dekkene, i stedet for 2,5 som ofte er vanlig, kan det halvere levetiden på dekket.
  • En reduksjon av dekktrykket med 15 prosent betyr at dekket slites 20 prosent mer.
  • Et sett med sommerdekk som du normalt kunne kjørt på i tre sesonger, vil være utslitt på mindre enn to sesonger.
  • Med en pris på 6.000 kroner for fire nye dekk, har du svidd av 2000 kroner, helt unødvendig.

Rekkeviddeangst

Kjører du elektrisk bil er riktig dekktrykk kanskje enda viktigere. Da kan for lavt trykk i dekkene kunne bidra til at rekkeviddeangsten slår til for fullt.

Her vil nemlig den økte rullemotstanden kunne avleses direkte på rekkeviddemåleren. Normalt vil du få økt rekkevidde med sommerhjul på bilen.

Med for lite luft i dekkene, ødelegger du denne fordelen. En økning i forbruket på ti prosent, vil si det samme som at rekkevidden på elbilen synker med ti prosent. Årsaken er at vinterdekkene har mykere gummi og høyere rullemotstand enn sommerdekkene.

DÅRLIGERE VEIGREP: Feil lufttrykk gir mindre anleggsflate mot asfalten og dårligere veigrep. Foto: Rune Korsvoll
DÅRLIGERE VEIGREP: Feil lufttrykk gir mindre anleggsflate mot asfalten og dårligere veigrep. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Dårlige kjøreegenskaper

Feil lufttrykk gir ikke bare økte utgifter, det gir også bilen dårligere kjøreegenskaper. For mye eller for lite luft, vil gjøre anleggsflaten mot asfalten mindre.

Det betyr dårligere veigrep, som igjen gir dårligere bremsegrep og sidegrep, samt at styringen blir mindre presis. I tillegg øker sjansen for vannplaning i lavere hastigheter.

Riktig lufttrykk for din bil, står ofte på en liten lapp som produsenten har satt på dørstolpen på sjåførsiden. Finner du den ikke der, vil den alltid stå i billens instruksjonsbok. Sjekk dekktrykket to-tre ganger i sommer. Det kan spare deg for mye penger.