Fikser seg selv

Dekket du aldri må bytte

Når mønsteret på dette dekket begynner å bli slitt, bygger det seg opp igjen automatisk uten at du må ta hjulet av bilen.

ALDRI UTSLITT: Når mønsteret på dekket begynner å bli slitt, velger du en kapsel med en gummiblanding som passer ditt behov og setter den inn i navet på hjulet. Nytt mønster bygger seg opp selv. Ill: Goodyear
ALDRI UTSLITT: Når mønsteret på dekket begynner å bli slitt, velger du en kapsel med en gummiblanding som passer ditt behov og setter den inn i navet på hjulet. Nytt mønster bygger seg opp selv. Ill: Goodyear Vis mer

Det er dekkprodusenten Goodyear som har utviklet et dekk-konsept som kan komme til å revolusjonere dekk-industrien dersom det en gang i framtiden kommer i vanlig produksjon. Ideen er enkel og likevel komplisert: Når mønsteret i dekket begynner å bli slitt, kan den bygges opp igjen mens dekket sitter på bilen. Du setter rett og slett inn en liten beholder med en flytende gummiblanding i navet på hjulet. Du kan velge mellom forskjellige typer blandinger, som gir forskjellig mønster alt etter de kjøreforholdene du har.

Enkelt for bileieren

Mike Rytokoski er markedssjef for Goodyear i Europa og forklarer tanken bak dette konsept-dekket:

- Vi vil at dekkene på bilen i framtiden i større grad skal tilpasses de ønsker og behov hver enkelt kunde har. Derfor har vi skapt dette dekk-konseptet som vil gjøre hverdagen med bilen enklere og gi bileieren mulighet til å tilpasse dekket etter kjøreforholdene, sier Rytokoski.

PUNKTERER IKKE: Dekket er forsterket, slik at det ikke punkterer. I tillegg er dekktrykket konstant. Ill: Goodyear
PUNKTERER IKKE: Dekket er forsterket, slik at det ikke punkterer. I tillegg er dekktrykket konstant. Ill: Goodyear Vis mer

Det nye reCharge-dekket, som konseptet heter, er bygget rundt tre hovedmål:

Det skal kunne tilpasses behovet til hver enkelt bileier. Etter hvert som mønsteret slites, kan det gjenskapes ved å sette inn en liten beholder med en gummiblanding som er tilpasset akkurat dine kjøreforhold. Mønsteret i dekket vil kunne tilpasses etter klimatiske forhold, behovet for veigrep vinter eller sommer, veistandarden eller etter hvor komfortabelt du ønsker å kjøre.

Ekstremt slitesterkt

Det skal være bærekraftig. Blandingen i beholderen er laget av et biologisk materiale, forsterket med fiber som tilsvarer styrken i silken som en edderkopp spinner. Dette vil gjøre dekkmønsteret ekstremt slitesterkt og nedbrytbart.

Det skal være enkelt for bileieren. I tillegg til at du slipper å bytte hjul på bilen, vil dekket ha en forsterkning som gjør at dekktrykket er konstant. Den vil dessuten gjøre dekket punkteringsfritt. Alt ifølge Goodyear.

I PRODUKSJON: Det er vist fram mange spesielle dekk-konsepter de siste årene. Dette punkteringsfrie fra Michelin er allerede i produksjon og brukes blant annet til anleggsmaskiner. Vis mer

For biler som flyr

For godt til å være sant? Goodyear tror ikke det, men vi har sett flere dekk-konsepter herfra de siste årene som så langt ikke har kommet i produksjon. I 2019 viste fabrikken et dekk bygget for flyvende biler. Det fungerte som et vanlig dekk på bakken, men kunne brukes som en liten propell for ekstra kraft når bilen vel var oppe i luften. Konsept-dekket Oxygen var fylt med mose, som skulle bidra til å rense luften langs veien.

I 2016 viset Goodyear et kuleformet dekk, spesielt beregnet på selvkjørende biler. Bilen kunne blant annet kjøres sidevei, slik at det blant annet ble helt uproblematisk å lukeparkere.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!