Defender: Revolusjonen

Land Rover Defender er skogens ubestridte konge, og samtidig en av de mest primitive. Men det skal endres, neste år får bilen ny motor og masser av elektronikk.

Når Land Rover Defender får blokkeringsfrie bremser og anti-spinn neste år, er den siste bastion inntatt. Herlig fri for elektroniske dippedutter som Defenderen alltid har vært, skal den nå pådyttes sorte og grå bokser fullstappende med silisiumbrikker og kondensatorer.

Både anti-spinn systemet og de blokkeringsfrie bremsene skal hjelpe Defenderen til å kunne klatre enda bedre, vade dypere og kjøre ned brattere skråninger.

Fem sylindre

Det skal også den nye femsylindrede motoren, som har fått en varm velkomst i Discovery. Med et slagvolum på 2,5 liter, en ytelse på 122 hestekrefter og et dreiemoment på 300 Nm ved 1.950 omdreininger skal den sørge for at Defenderen blir både kraftigere og mer komfortabel. Nytt er også en gasspedal som justerer seg om for terrengkjøring. Da blir vandringen lengre, for at man bedre - og med større presisjon - skal kunne herske over motorens krefter.

Mer krom og Playstation

Range Rover - luksusmodellen - får heller ikke være helt i fred når kalendrene fra 1998 rives ned. De store endringene er det ikke, men viktig for sikkerheten er det at bilen får sidekollisjonsputer. For å understreke at dette er en luksusbil, vil Rover være litt mer spandable med både krom og lær i interiøret.

For de spesielt interesserte kan det også nevnes at man i forbindelse med navigasjonssystemet "Carin" også kan få levert Sony Playstation - så kan ungene spille seg hjem istedenfor å sove.