Debatt: Bilutvikling inn i neste årtusen

Kjører du rundt i en Audi A4, uten å vite at naboen med VW Passat har samme bil under skallet, men billigere og med bedre plass? Har du kjøpt Ford Galaxy uten å være klar over at du får akkurat samme bil med Seat-emblem til en billigere penge? Og ikke minst, du som kjører Audi TT: Er du klar over hvor mye bilen din har til felles med Skoda Octavia?

Det er dyrt å utvikle nye modeller, og bilprodusentene samarbeider stadig mer omfattende. Eksempelet med flerbruksbilen der Ford og VW-gruppen samarbeider (VW har også sin variant av samme bil: Sharan), er for så vidt lett å gjennomskue siden bilene er identiske bortsett fra merkeemblemene. Men samarbeidet er også omfattende på områder som er vanskeligere å se.

Volkswagen/Audi konsernet eier også merkene Skoda og Seat, og har satset på en såkalt plattformpolitikk for å spare kostnader. Det vil i praksis si at man utvikler kun et fåtall basisstrukturer av bunnplate, hjuloppheng og motorarrangement, for så bygge høyst forskjellige skall utenpå, tilpasset ulike kundegrupper. ”Badge engineering” kalles det på fagspråket -- man konstruerer forskjellige merkenavn og image, men teknikken er den samme.

Eksempel på biler som er alle er bygd over samme lest er: VW Golf, VW Bora, VW New Beetle, Audi A3, Audi TT, Skoda Octavia og Seat Toledo.

BMW eier Rover, men har offentlig proklamert at noe plattformsamarbeid av samme type som VAG har, kommer ikke på tale -- det vil gå ut over særpreget til merkene. Ikke engang motorene er felles mellom BMW og Rover (motoren er den komponenten som er desidert dyrest å utvikle), men det er liten tvil om at også BMW kunne ha spart store utviklingskostnader på et tettere samarbeid mellom merkene.

Noen besparelser har BMW/Rover likevel tatt ut -- i Range Rover 2.5 TD og Land Rover Discovery TD står det BMW-motorer, og bakakselen i Rover 75 er hentet fra BMW 5-serie.

Hva mener du er riktig linje inn i neste årtusen? Er du villig til å betale mer for merkenavn og image når teknikken under skallet er den samme? Er teknikken kommet så langt at det kun er design og image som teller ved bilkjøp, eller er også teknikken en del av særpreget som er verd å betale for? Si din mening i DinSides diskusjonsforum!