Bilsalget i 2018

De virkelige vinnerne og taperne i bilmarkedet

Omveltningen i bilmarkedet skjøt virkelig fart i året som gikk.

EN VINNER: I et marked der omveltningene forsterkes, fremsto Jaguar som en vinner i 2018. Takket være elbilen I-Pace, greide det britiske prestisjemerket for første gang i Norge å selge over 1000 biler på ett år: Hele 1360 nye Jaguarer ble registrert i året som gikk. Foto: Jaguar
EN VINNER: I et marked der omveltningene forsterkes, fremsto Jaguar som en vinner i 2018. Takket være elbilen I-Pace, greide det britiske prestisjemerket for første gang i Norge å selge over 1000 biler på ett år: Hele 1360 nye Jaguarer ble registrert i året som gikk. Foto: JaguarVis mer

OFV publiserte nylig registreringsstatistikkene over nye biler for året som gikk. Som de fleste har fått med seg, slo elbilsalget alle rekorder i Norge. Dette har satt sitt preg på listen over merker som har styrket sin posisjon i markedet og dem som har kommet dårligere ut.

Med tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) som bakgrunn har vi sett nærmere på situasjonen for de ulike bilmerkene her i landet og det er tydelig at endringene i nordmenns kjøpsmønster slår svært ulikt ut for de forskjellige importørene av personbiler.

Merkestatistikken

Topp 30 i 2018 Nyregistreringer
TOTALT147.929 (-6,8 %)
1. Volkswagen20.071 (-13,5 %)
2. Toyota14.709 (-18,2 %)
3. Nissan14.216 (+123 %)
4. BMW12.331 (-6 %)
5. Volvo11.378 (-3,2 %)
6. Tesla8614 (+1,8 %)
7. Skoda7733 (-14,5 %)
8. Mercedes-Benz6234 (-41,3 %)
9. Peugeot5050 (-4,4 %)
10. Ford5038 (-26,1 %)
11. Mitsubishi4996 (-0,2 %)
12. Hyundai4931 (+30,2 %)
13. Audi4813 (-37,3 %)
14. Kia4461 (-4,1 %)
15. Renault4003 (+14,3 %)
16. Mazda3630 (-15,1 %)
17. Opel3196 (-19,9 %)
18. Suzuki2435 (-24,9 %)
19. Subaru1735 (-22,8 %)
20. Citroen1704 (-16,5 %)
21. Jaguar1360 (+355 %)
22. Mini935 (-5,6 %)
23. Lexus924 (-7,9 %)
24. Honda922 (-26,2 %)
25. Porsche749 (+9,5 %)
26. Alfa Romeo375 (+58,9 %)
27. Land Rover289 (-28,8 %)
28. Dacia263 (+139 %)
29. Smart242 (+70 %)
30. Seat151 (+1062 %)

10.700 færre biler

Totalmarkedet endte på 147.929 registrerte nye biler. Det er ned fra 158.650 biler i 2017 - en nedgang på 6,8 prosent.

2018 representerte dermed et trendbrudd i forhold til det som har vært den økende tendensen de siste ti årene, men likevel var det ikke noe katastrofe-år, men faktisk det 6. beste salgsåret noen sinne.

Ventelister

En del av nedgangen kan forklares av oppdemmet etterspørsel - altså kunder som står på ventelister eller har bestilt bil som ikke er levert ennå.

Produksjonssituasjonen til produsentene av elbiler og ladbare hybrider, og dessuten omleggingen av normene for måling av utslipp til den nye WLTP-standarden, har nemlig skapt vanskeligheter for leveringsdyktigheten til en hel del produsenter.

Dette har blant annet medført en endring av typen biler som bruktimporteres - i stor grad nyere elbiler og ladbare hybrider som parallellimporteres privat. Bruktimporten økte da også noe i 2018, men selv om vi ser på alle førstegangsregistrerte personbiler, altså både nye og bruktimporterte, var markedet i nedgang - totalt 5,7 prosent lavere enn i 2017.

Én av tre kjøper elbil

Fordelt på drivlinjer, var det elbiler som var mest solgt: 31,2 prosent av nybilmarkedet og over en tredjedel når vi inkluderer parallellimporten. Deretter fulgte bensinbiler (22 prosent), ladbare hybrider (17,9 prosent), dieselbiler (17,7 prosent) og hybrider (11 prosent).

Nye registrerte biler fordelte seg slik etter type drivlinje:

Drivstoff 2018 2017
Antall%Antall%Endring i %
Elektrisitet46.09231,233.02520,8+39,6
Bensin32.6022239.19024,7-16,8
Plugin Hybrid26.54617,929.23318,4-9,2
Diesel26.25317,736.60723,1-28,3
Hybrid16.3231120.50012,9-20,4
Gass620400+55
Hydrogen510550-7,3
TOTALT147.929100158.650100-6,8

For å finne ut hvilke merker som var vinnere og hvilke som var tapere i 2018 har vi sett forbi rangeringen på salgsstatistikken totalt og fokusert på endringene fra 2017, både i totalt salg, som prosentvis endring og som endring i markedsandel.

Braksuksess for Nissan

Sistnevnte forteller mest om endringene i konkurransedyktighet og slik sett, takket være suksessen til storselgeren Nissan Leaf, var Nissan den store vinneren i året som gikk. Den japanske produsenten er fortsatt en av de få, sammen med Renault, som klarer å levere biler til overkommelig pris for mange, raskt til kundene. De økte da også sin andel av markedet med hele 5,6 prosentpoeng - fra 4,0 til 9,6 prosent av markedet!

Men Leaf utgjør alene 86,5 prosent av merkets salg (12.303 biler) - bare folke-SUV-en Qashqai (1071 biler) oppnådde et salgstall over 1000 blant de øvrige Nissan-modellene. Nissan er derfor svært avhengig av den ene modellen, hvilket kan gjøre dem sårbare for nye, kommende konkurrenter - hvis disse kan leveres like raskt.

Andre merker som tok signifikante markedsandeler i markedet, var Hyundai (+0,9 prosentpoeng), Jaguar (+0,7), Renault (+0,5) og Tesla (+0,5), alle takket være elbiler.

Mercedes taper i 2018

På den andre siden finner vi taperne og helt på bunnen Mercedes-Benz, som mistet både sin elbil B250 e og som ikke lenger kunne levere sine populære, og prisgunstige, ladbare hybrider. Mercedes mistet dermed 2,5 prosentpoeng av markeds-andelen sin, men kan komme sterkere tilbake når EQC og nye ladbare hybrider blir tilgjengelige. Andre som tapte betydelig markedsandel var Toyota (-1,4), Audi (1,5), VW (1,0) og Ford (0,9).

Etterhvert som nye produsenter kommer med elektrifiserte biler på markedet, vil selvsagt denne situasjonen endre seg igjen.

Tabellene under viser «vinner/taper»-situasjonen etter to andre kriterier: Først rangert etter endringen i totalsalg (antall nye registrerte biler), fra 2017 til 2018 og deretter rangert etter prosentvis økning eller nedgang. (Symbolet Δ står for «endring».

Bilmerker rangert etter endring i totalsalget fra 2017 til 2018:

Kilde: OFV
Kilde: OFV Vis mer

Bilmerker rangert etter prosentvis endring i salget fra 2017 til 2018:

Tallene representerer totalt antall nye registrerte biler for det angående året. (Kilde: OFV)
Tallene representerer totalt antall nye registrerte biler for det angående året. (Kilde: OFV) Vis mer

I parentes står rangeringen fra salgsstatistikken over totalsalg (registreringer) i 2018.