De ulike målemetodene

Bilindustrien bruker to ulike målesystemer for bagasjeromsstørrelser; VDA og SAE. Vi forteller deg hvilke tall som er mest interessante for deg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
VDA V210
VDA V210 Vis mer


Det er flere årsaker til at det i dag råder så stor forvirring omkring bagasjeromsstørrelser. Hovedårsaken er at det faktum at amerikanere og europeere bruker to ulike standarder; SAE og VDA. Det som kompliserer saken ytterligere, er at VDA-standarden inneholder en rekke ulike målinger.

VDA (Verband der Automobilindustrie)

VDA har sitt opphav i tysk bilindustri og er en ISO-sertifisert standard. Alle VDA-målinger gjøres med rektangulære bokser. Disse måler 20 x 10 x 5 centimeter og inneholder dermed et volum på 1 liter. VDA-standarden omfatter en rekke ulike målinger, der man fyller ulike volumer med så mange bokser som man får plass til.

V210

V210 brukes hovedsaklig for å måle:
* bagasjerommet i sedaner
* lasterommet under hattehyllen i kombikupeer
* lasterommet under lasteromsdeksel i stasjonsvogner
Det finnes ingen VDA-standard for å måle volumet i sedaner med nedfelt bakseterygg. Produsenter og importører som oppgir slike tall har derfor regnet seg frem til disse på egen hånd.

V211

De ulike målemetodene


V211 brukes for å måle lasterommet i stasjonsvogner (og andre biltyper uten hattehylle). I lengderetningen måles det frem til bakseteryggene. I høyderetningen måles det opp til øvre del av bakseteryggen (eksklusive hodestøttene). Denne målingen er den mest relevante for stasjonsvogner uten skillenett. Av sikkerhetshensyn bør man nemlig ikke laste høyere enn toppen av bakseteryggen.

V213

De ulike målemetodene


V213 er i praksis den samme målingen som V211, men brukes i biler med tre seterader.

V212

De ulike målemetodene


V212 brukes for å måle lasterommet i stasjonsvogner (og andre biler uten hattehylle) med nedfelte bakseter. I lengderetningen måles det frem til forseteryggene. I høyderetningen måles det opp til øvre del av forseteryggene. Denne målingen er den mest relevante for stasjonsvogner uten skillenett.

V215

De ulike målemetodene


V215 brukes for å måle lasterommet i stasjonsvogner (og andre biler uten hattehylle). I motsetning til V211, måler man her helt opp til taket. Denne målingen er ikke relevant for biler uten sikkerhetsnett, men er en svært fristende måling for bilprodusenter fordi den gir et mye høyere tall enn V211.

V214

De ulike målemetodene


V214 brukes for å måle lasterommet i stasjonsvogner, kombikupeer, fleksibiler og flerbruksbiler. I motsetning til V212, måler man her helt opp til taket. V214 gir et mye høyere tall enn V212 og brukes derfor ofte av bilprodusenter.

Konklusjon, VDA

Vi mener i utgangspunktet at de mest relevante VDA-målingene er V210 for sedaner samt V211 og V212 for stasjonsvogner, kombikupeer, fleksibiler og flerbruksbiler. Hvis du planlegger å kjøpe en bil med sikkerhetsnett vil også V215 og V214 være aktuelle tall. Men uansett hvilken måling som er mest aktuell for deg, er poenget at du nå vet hva du skal spørre forhandlerne og importørene om hvis du ønsker å sammenligne bagasjeromsvolumer. DinSide Motor kommer heretter hovedsaklig til å bruke V210/V211 og V212 i våre tester.

SAE (Society of Automotive Engineers)

SAE har sitt utspring i den amerikanske bilindustrien og har standarder for måling av bagasjeromsvolum i både sedaner, kombier og stasjonsvogner. I Europa brukes vanligvis VDA-tall, men enkelte produsenter og importører oppgir likevel SAE-tall for sine modeller.

BLIR STØRRE: Ifølge VDA V214, som måler helt opp til taket, rommer Volvo V70 1.641 liter med nedfelte bakseter. Ifølge amerikanske SAE-rommer bilen 2.022 liter.
BLIR STØRRE: Ifølge VDA V214, som måler helt opp til taket, rommer Volvo V70 1.641 liter med nedfelte bakseter. Ifølge amerikanske SAE-rommer bilen 2.022 liter.
Vis mer


Hvorfor? Jo, fordi SAE-målene av stasjonsvogner med nedfelte bakseter gir et mye høyere tall enn VDA V212 og også et betydelig høyere tall enn V214. For eksempel oppnår Volvo V70 1.641 liter i V214-målingen, mens SAE-målingen gir 2.022 liter.

Svært få produsenter og importører bruker imidlertid SAE-tall for sedaner. Her blir nemlig SAE-tallene lavere enn VDA-tallene. For eksempel oppnår Volvo S60 424 liter i V210-målingen, mens SAE-målingen gir 394 liter.

Konklusjon, SAE

Vi mener SAE-målinger kun er egnet til forvirring og derfor ikke bør brukes i Norge. Så lenge flertallet oppgir VDA-tall, blir det etter vårt syn på grensen til svindel å oppgi SAE-tall.

Dette ble mye informasjon på en gang. Vi gir deg derfor et kortfattet sammendrag her.

Kilder: Kurt Falk (Volvo Car Corporation), Roar Kvernhusengen (Volvo Personbiler Norge), Christian Bech (Think Nordic), Steinar Øien (Toyota Norge)