Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

De Tomaso Pantera (1981)

Italiensk superbil med amerikansk motor – det trenger faktisk ikke å bety full krise. Og her kan du gjøre et veteran-kupp.

De Tomaso Pantera ble lansert i 1970. Den hadde en midtplassert 5,7-liters V8 fra Ford og grunnlegger Alejandro De Tomaso fikk Ford i USA til å selge Pantera gjennom sitt forhandlernett. Det angret de fort på, for bilen var like pålitelig som irakiske informasjonsministre.

LES OGSÅ:

Foto: Autofil Vis mer

Elvis Presley hadde den enkleste løsningen da hans Pantera nektet å starte. Han dro frem en av sine mange revolvere og skjøt bilen! Men hvis du først kjører en Pantera, glemmer du alle bekymringer. Styringen er presis og bilen kjennes lett og leken. Lyden er flott og veigrepet enormt til å være en bil fra åttitallet.

Foto: Autofil Vis mer

Sikten bakover er av typen bunnen av en silo, konsentrer deg om det som skjer foran bilen i stedet! 350 hester på 1490 kilo betyr moro, masse moro! 0-100 km/t går på 6,2 sekunder og toppfarten er respektable 256 km/t. Hvis det blir for daft, er det mange amcar-verksteder som lett kan ordne 500 hester uten altfor store omkostninger.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Lekkert og innbydende, du sitter godt. Rundt girstanga er det utfreste spor på typisk italiensk vis, noe som også er praktisk for giringen. Klarer du å bomgire med denne, bør du holde deg til tråbil!

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
For å reflektere bilens personlighet bør du ta på deg store Elvis-solbriller med gullinnfatning og spille heavy metal over anlegget. Dette er en bil for rockestjerner. ”Take a ride on the wild side”, sang Mötley Crüe. Det er akkurat det Pantera innbyr til. At en av tidenes beste heavygrupper heter nettopp Pantera, sier vel sitt…

Panteraen er ellers en realistisk drømmebil som ikke trenger å ruinere deg. Et av de beste alternativene hvis du skal ha råheftig superbil for under en halv million. Amerikansk motor betyr lave driftsutgifter (da ser jeg glatt bort fra dette med bensinforbruk) og holdbarhet.

Ford ble overøst med klager på kjølesystemet og det elektriske holdt en mildt sagt laber standard. Gå derfor for en Pantera fra åttitallet. Rusten angriper overalt og nye karosseripaneler koster flesk med duppe. Ellers er delene rimelige og stort sett greie å få tak i.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

De Tomaso Pantera (1981)

Superbil til relativt lav pris, lave driftsutgifter

Laber byggekvalitet på de tidligste modellene