Elbilsalget i Norge 2019

- De tar bare helt feil

Nå er det snart registrert 250.000 elbiler i Norge. Det er bare begynnelsen, skal vi tro Elbilforeningens generalsekretær.

ELSKET OG HATET: Elbiler generelt og Tesla spesielt har både fans og såkalte <i>haters</i>. Med 250.000 registrerte elbiler i Norge mener Elbilforeningens generalsekretær at sistnevnte tar feil i sin kritikk. Foto: Øystein B. Fossum
ELSKET OG HATET: Elbiler generelt og Tesla spesielt har både fans og såkalte haters. Med 250.000 registrerte elbiler i Norge mener Elbilforeningens generalsekretær at sistnevnte tar feil i sin kritikk. Foto: Øystein B. FossumVis mer

- Fantastiske tall. Dette er utrolig bra for lille Norge og noe vi skal være veldig stolte av, utbryter generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening overfor Dinside.

- Det vi ser nå er bare starten. De som ikke tror på elbilene tar bare helt feil, men det er interessant at stadig flere av dem som er anti lar seg overbevise og at enda flere blir omvendt.

STORFORNØYD: Christina Bu er generalsekretær i Norsk elbilforening. Foto: Elbilforeningen
STORFORNØYD: Christina Bu er generalsekretær i Norsk elbilforening. Foto: Elbilforeningen Vis mer

Vi skal ikke mye lenger tilbake enn til litt før årsskiftet da elbilsalget i Norge passerte 200.000. Men salget går som hakka møkk og varmt hvetebrød på samme tid, og det intensiveres bare mer og mer.

Én kvart million

For straks har vi nådd 250.000 elbil-registreringer. Mange viser til tallene fra nettsiden elbilstatistikk.no, som i skrivende stund (kl. 08.45, fredag 2. august) viser 249982 registrerte elbiler i Norge, inkludert de bruktimporterte fra utlandet. NAFs nettsted motor.no skrev allerede 13. juli (oppdatert 1. august) at kvartmillionen var nådd.

Men der er vi ikke helt ennå. Ifølge teknikerne i Vegdirektoratets Autosys-avdeling var det på ettermiddagen 1. august totalt blitt registrert 249.705 elbiler i Norge:

  • 207.442 av er nyregistrerte i Norge, mens
  • 42.263 er bruktimporterte

Ser vi på antallet elbiler som er registrert i dag er tallet vesentlig lavere, faktisk mer enn 6.500 færre:

  • 243.049 totalt er registrert i Norge i dag
  • 202.451 av disse er nyregistrerte i Norge, mens
  • 40.598 er bruktimporterte

Uansett. Kvartmillionen, 250.000 elbiler i Norge, nås neppe før neste uke (uke 32). Likevel. Tallet er imponerende!

Registrerte elbiler i Norge
Elbiler Årstall
11999
50.0002015
100.0002016
150.0002017
200.0002018
250.0002019

Sent i gang

Elbiler er som kjent generelt bedre enn diesel- og bensinbiler til å akselerere raskt opp i fart. Når det kommer til de norske registrerings-tallene har det kommet noe tregere i gang.

Fra den første elbilen ble registrer i 1999 tok det hele 16 år før det var 50.000 elbiler på norske veier. De neste 50.000 tok knappe halvannet år. Videre tok det bare to år før registreringstallene på vinteren i 2018 nådde 200.000 elbiler.

De neste 50.000 elbilene tok altså litt i overkant av et halvår.

- Det går bare kjappere og kjappere, og vi har sett en kjempevekst i år, sammenlignet med i fjor, sier Christina Bu engasjert.

GAMMEL MORO: I april 2015 markerte Norsk elbilforening elbil nummer 50.000 i Drammen. Her er generalsekretær Christina Bu sammen med havnedirektør Einar Olsen sammen med nummerskilt EL 60000. Foto: NTB Scanpix
GAMMEL MORO: I april 2015 markerte Norsk elbilforening elbil nummer 50.000 i Drammen. Her er generalsekretær Christina Bu sammen med havnedirektør Einar Olsen sammen med nummerskilt EL 60000. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Generalsekretæren er imidlertid noe bekymret for julitallene, der elbilregistreringene går tilbake.

- Det er på en måte et lite varsku om at politikerne må ha is i magen. Det haster for oss å få hele nybilsalget på nullutslipp, sier hun.

1,2 millioner elbiler i 2025

Elbilforeningen tror likevel at salget bare vil intensiveres fram mot 2025, når staten har som mål at det bare skal selges nullutslippsbiler. Først håper de å nå målet om 400.000 elbiler innen utgangen av 2020.

- Vi ble møtt med at dette var helt urealistisk, da vi lanserte tallet. Det fordrer fortsatt veldig mye vekst i markedsandeler, men det er heldigvis mange nye modeller innen rekkevidde, forklarer Bu.

Her trekker elbilen mer enn 450.000 kilo.

- Om vi fortsetter på denne linja og har gradvis vekst fram mot 2025 kommer vi til å ha nærmere 1,2 millioner elbiler innen utgangen av året.

Elbilforeningens generalsekretær ser først og fremst for seg én ting som kan bremse utviklingen, nemlig mangel på hurtigladere, som det ble mye oppmerksomhet rundt tidligere denne uka.

- Bilene kommer for fullt nå, så hurtigladerne kan bli den reelle bremsen, sier hun.