De største og minste merkene

Ved årsskiftet bestod den norske bilparken av 1,8 millioner personbiler. Én av disse var av merket Dacia.

Første bil til Norge var en Benz 1895-modell. Her en Benz Vis-à-Vis, produsert 1894-95.
Første bil til Norge var en Benz 1895-modell. Her en Benz Vis-à-Vis, produsert 1894-95. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Har du ikke hørt om Dacia, sier du? Da har du kanskje ikke hørt om Goliath heller, da? Disse merkene har én fellesnevner: De er to av fem merker som det bare finnes ett eksemplar av i Norge. Mer om hvilke merker det bare finnes én av, kan du lese her.

Det er også merker det bare finnes to og tre biler av i Norge, hvilke dette er finner du i artiklene merker det finnes to biler av og merker det finnes tre biler av.

300 merker på 1920-tallet

Den første bilen som kom til Norge, var en Benz 1895-modell. Den ankom landet på tampen av 1800-tallet. Den ble tatt inn til Norge med det mål at den skulle gå som buss eller drosje. I dag er det registrert over 120 personbilmerker, men på 1920-tallet var det registrert hele 300 forskjellige bilmerker i Norge.

De som kan sin historie, vil vite at det var rasjonering på personbiler i Norge fram til 1960. Dette betydde at du måtte søke om å få kjøpe en bil. Rasjoneringen på varebiler opphørte ett år tidligere, i 1959.

Volkswagen mest solgt

Den norske personbilparken teller altså 1.851.929 biler (per 31. desember 2000). Av disse er Volkswagen det desidert største merket, med 219.671 registrerte biler ved årsskiftet. Volkswagen har i flere år vært det mestselgende personbilmerket, men hittil i år ligger de an til en annenplass.

Tre tett på

Volkswagen er det eneste merket som har en personbilbestand på over 200.000 i Norge. Etter den tyske kjempen ligger tre merker relativt tett: Opel, Ford og Toyota. Opel er størst av de tre, med 196.196 registrerte personbiler i Norge, og Toyota er minst med 189.717 biler.

Av disse tre er Toyota den ferskeste i bilproduksjonssammenheng, for mens Opel og Ford begynte bilproduksjon på begynnelsen av 1900-tallet, kom ikke Toyota på banen før i 1937.

Øvrige over 100.000

Øvrige merker som har over 100.000 registrerte personbiler i Norge, er Volvo, Mazda og Mercedes-Benz. I Norge finnes det faktisk flere Volvoer enn det finnes både Mazdaer og Mercedeser. Hvor mange det finnes av disse merkene i Norge, kan du se i tabellen nedenfor.

Det er forbundet en fornøyelig historie til Mercedes-Benz. Importøren av Mercedes-Benz til Norge er Bertel O. Steen, og det var Bertel O. Steen som på begynnelsen av 1900-tallet tok inn Cadillac og Humber til landet. Hr. Steen tenkte lenge på hvordan han skulle få markedsført Humber, og kom opp med en lys idé: Han leide inn en afrikaner, dresset han opp i uniform, og ba ham kjøre rundt i Christianias gater. Afrikanere i slike sjeldne kjøretøy som biler var neppe et hverdagslig syn i Christiania tidlig på 1900-tallet, så det folk la merke til og husket, var afrikaneren – og ikke bilen.

Over 50.000 biler

I dag triller det personbiler fra rundt 120 merker på norske veier. Kun 12 av disse er større merker som det finnes over 50.000 kjøretøy av. De resterende merkene som har over 50.000 biler i Norge etter de vi allerede har nevnt, er Nissan, Mitsubishi, Peugeot, Audi og BMW – i den rekkefølgen.

Over 120 personbilmerker finnes det altså på norske veier – hvorav kun tolv er representert med over 50.000 biler. Det betyr at det finnes veldig mange små merker du sikkert ikke har hørt om – og i hvert fall ikke sett på veien. Hvilke de helt unike merkene er, som det finnes kun én, to eller tre biler av i Norge, får du svar på ved å klikke deg videre gjennom linkene i navigeringsboksene til høyre.

De største merkene i Norge
MerkeAntall registrerte biler per merke
i Norge per 31.12.2000
Volkswagen219.671
Opel196.196
Ford193.253
Toyota189.717
Volvo136.702
Mazda108.036
Mercedes-Benz101.179
Nissan93.000
Mitsubishi76.492
Peugeot70.636
Audi70.052
BMW54.267