Samferdselsminister Knut Arild Hareide delte ut nøklene til Nissan Leafs produksjonsmodell nummer halv million til en norsk kunde, under en markering i Oslo forrige tirsdag. Foto: Øystein B. Fossum
Samferdselsminister Knut Arild Hareide delte ut nøklene til Nissan Leafs produksjonsmodell nummer halv million til en norsk kunde, under en markering i Oslo forrige tirsdag. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Tidenes mest solgte elbiler i Norge

De største elbil-suksessene

Forrige uke ble nok en elbil-milepæl markert. Dette er insentivene den politiske sjefen vil ha med videre.

Publisert

Sist uke mottok Maria Jansen fra Nesodden det som skal være Nissan Leaf-eksemplar nummer 500.000 på verdensbasis, under et arrangement hos Birger N. Haug på Risløkka i Oslo. Til stede var blant annet Elbilforeningens leder og selveste samferdselsministeren.

De var der, fordi de mener den norske satsingen på elbiler har vært en braksuksess.

<strong>GLEDENS DAG:</strong> En strålende fornøyd Maria Jansen mottok bilnøklene til den nye bilen fra en like smørblid samferdselsminister Knut Arild Hareide (Krf). Foto: Øystein B. Fossum
GLEDENS DAG: En strålende fornøyd Maria Jansen mottok bilnøklene til den nye bilen fra en like smørblid samferdselsminister Knut Arild Hareide (Krf). Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Den største suksessen

Norge er i førersetet globalt når det kommer til tilrettelegging og salg av helelektriske biler - godt hjulpet av 2025-målet og tilhørende insentiver, som fritak fra moms og avgifter.

Nå er om lag ti prosent av bilflåten helelektrisk, skal vi tro Christina Bu i Norsk elbilforening. I de største byene er den cirka 20 prosent.

Nissans Leaf har her vært den aller største suksessen. Siden den tidlig ute ble lansert i 2011 har den til dags dato oppnådd 62.807 nybilregistreringer - nesten 16.000 flere enn VW e-Golf, på andreplass!

Ifølge utregninger fra Nissan selv har 500.000 Leaf på verdensbasis spart klimaet for nesten 1,3 millioner tonn CO₂, tilsvarende Oslo-utslippet i løpet av ett år. Én nidel av disse er dessuten solgt her hjemme.

De mest solgte elbilene i Norge

# Modell Antall
1.Nissan Leaf62.807
2.Volkswagen Golf47.010
3.Bmw I326.932
4.Tesla Motors Model S20.873
5.Kia Soul19.609
6.Tesla Model 317.976
7.Renault Zoe13.709
8.Tesla Motors Model X13.471
9.Audi E-tron12.905
10.Hyundai Ioniq10.911

SUVEREN LEAF: To generasjoner av Nissan Leaf har sørget for nesten 63.000 nybilregistreringer i Norge siden lanseringen for nesten ti år siden. Kilder: OFV og Elbilstatistikk

De viktigste insentivene

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) erkjenner at insentivene har vært svært viktige for at vi er der vi er i dag. På vår oppfordring peker han på de tre-fire han anser som viktigst.

– Vi har hatt virkemidler som har gjort at man har kunnet velge nullutslippsbiler, og det har vært økonomisk mulig å velge det og det har fungert i dagliglivet, sier ministeren til Dinside.

– Jeg tror avgiftene har vært veldig viktige. I tillegg har (fritak i) bomringen vært avgjørende i noen områder. Ladestruktur og parkering i storbyene er også viktige virkemidler.

<strong>ENGASJERT:</strong> Samferdselsminister Knut Arild Hareide (Krf) snakket ivrig om elbil-insentivene. Foto: Jamieson Pothecary
ENGASJERT: Samferdselsminister Knut Arild Hareide (Krf) snakket ivrig om elbil-insentivene. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
UKNUSELIG: Da Elon Musk stod på scenen i California og lanserte Teslas nye pickup «Cybertruck», gikk ikke ting helt etter planen. Video: Tesla. Reporter: Elias Kr. Zahl-Pettersen Vis mer

– Insentivene vi må fortsette med

Hareide peker på Maria Jansen, som vi akkurat har sett motta sin andre Nissan Leaf, som velger elbil nok en gang.

– At folk har fått prøve og oppleve at elbil er bra er viktig. Det er få som har prøvd elbil for så å gå tilbake til fossildrevne biler, mener han.

– Hvilke insentiver mener du vi bør fortsette med?

– Det finnes ikke ett svar på det. Jeg tror det er helheten. Det skal være gode grunner til å velge nullutslippsbiler og at vi har en helhetlig politikk for å nå målet i 2025 er det viktigste.

– Er ikke avgiftene like viktige lenger?

– Jeg tror nok avgiftene fortsatt vil være viktige.

– Viktigst?

– Vi kan diskutere nivå, og fortsatt tror jeg avgiftene er det viktigste, om jeg skulle bli presset til å si én ting, innrømmer Hareide.

De mest solgte elbilene i 2020

# Modell Antall
1.Audi e-tron7.294
2.VW Golf4.629
3.Nissan Leaf3.808
4.Hyundai Kona3.539
5.Tesla Model 32.289
6.Kia Soul2.147
7.Mercedes-Benz EQC2.135
8.Renault Zoe1.875
9.BMW i31.655
10.Hyundai Ioniq1.555

AUDI PÅ TOPP: Tabellen viser de mest populære elbilene i Norge til dags dato. Kilder: OFV og Elbilstatistikk

– Må slipper opp på noe

Samferdselsministeren tror likevel det er på tide å trappe forsiktig ned på noen av insentivene.

– Det er eksempelvis nivå både på bompenger og avgifter. Og så vet vi at i enkelte områder kan det bli for mange elbiler i kollektivfeltet. Det viktigste er jo at kollektivtransporten kommer fram, sier han.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer