CES 2020

De smarte, de rare, og de helt på bærtur

Fra flygende taxier til plastgardiner. Her oppsummerer autohallen fra CES 2020 i Las Vegas

Se video!: Det var rimelig diverse det vi ble presentert på bil og transporthallen på CES 2020. Noe virker lovende, men ikke alt var helt realistisk. Video: Jamieson Pothecary Vis mer

LAS VEGAS; DINSIDE: Consumer Electronics Show, bedre kjent som CES, er verdens største teknologimesse, med 4400 utstillere fordelt på over 290.000 kvadratmeter med messegulv. Med 175.000 besøkende på årets messe, er CES uten tvil årets viktigste event både for selskapene og teknologiinteresserte.

Med den enorme teknologiske utviklingen i motor- og transportindustrien de siste årene, har nettopp dette også fått økende fokus på CES de siste årene.

Noe av det som vises er produksjonsklart, noe under utvikling, og en del er ren utopisk oppspinn. Vi tar en oppsummering på det vi snublet over - alt fra geniale oppfinnelser til rene luftslott.

GJEMT: Bak plastgardinen fant vi frem til Audi sin nye Audi e-tron Sportback 55 quattro (bildet) og AI:ME konseptbil. Foto: Audi
GJEMT: Bak plastgardinen fant vi frem til Audi sin nye Audi e-tron Sportback 55 quattro (bildet) og AI:ME konseptbil. Foto: Audi Vis mer

Plastgardiner: Audi AI:ME

Audi viste nok en gang sin AI:ME-konseptbil, som vi fikk se på Frankfurt-messa i fjor. Nytt på CES var den tredje generasjon Modular Infotainment Platform, eller MIB 3. Prosessoren skal være 10 ganger raskere enn den forrige (MIB 2) og lover bedre trafikkoppdatering, kartdetaljer og så videre.

VANLIG STILLING: Skjermen er 5.9 tommer høy og 48 tommer bred. Foto: Audi
VANLIG STILLING: Skjermen er 5.9 tommer
høy og 48 tommer bred. Foto: Audi Vis mer
MAKS HØYDE: Skjermen vokser med 10 tommer i høyden og kan brukes for å se film. Foto: Audi
MAKS HØYDE: Skjermen vokser med 10 tommer i høyden og kan brukes for å se film. Foto: Audi Vis mer

I tillegg fikk vi presentert en 3D head-up display (HUD) utviklet i samarbeid med Samsung. Den kan vise for eksempel navigasjonsinstruksjoner, eller varsler som tilsynelatende er fra 8-70 meter foran. Fordelen med 3D er man slipper å skifte fokus mellom instrumentene og veien.

Audi tar opp skjermkampen mot Byton og viste et 5.9x48 tommers skjermkonsept. Deler av skjermen skrus av når det ikke er i bruk og blir gjennomsiktig. Skjermen økes i høyden med 10 tommer om man for eksempel vil se film i bilen.

Mest oppsiktsvekkende var at standen til Audi var gjemt bak gardiner bestående av uante mengder plastremser. Ideen bak pyntingen er vi usikker på, men det ga en litt bisarr dimensjon til utstillingen.

PHEV: Endelig tenker Jeep miljø. Nå kommer de med en plug-in Hybrid utgave av Wrangler. Foto: Jamieson Pothecary
PHEV: Endelig tenker Jeep miljø. Nå kommer de med en plug-in Hybrid utgave av Wrangler. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Redningsbilen: Jeep Wrangler 4XE

Litt overraskende valgte Jeep CES til å vise frem deres nye Jeep Wrangler PHEV og Renegade PHEV. Modellene er helt lik søstermodellene, unntatt emblemet bak, som er merket med 4XE istedenfor 4X4.

Ingen detaljer om bilen ble sluppet på messen, men det antas en rekkevidde på strøm på cirka fem mil. Plug-in hybrid-teknologi skal hjelpe Fiat Chrysler å møte utslippskravene i USA og er et steg mot deres planer om elektrifisering av flåten i 2022.

FIREHJULSTREKK: Tesla, Fisker, Byton og nå Nissan kommer med dual motor i sin kommende crossover SUV Ariya. Foto: Nissan
FIREHJULSTREKK: Tesla, Fisker, Byton og nå Nissan kommer med dual motor i sin kommende crossover SUV Ariya. Foto: Nissan Vis mer

Dual motor og 4X4: Nissan Ariya med e-4ORCE

Nissan Ariya ble vist for andre gang (den ble vist fort på Tokyo-bilmessa i fjor), denne gangen med informasjon om dual motor og e-4ORCE, Nissans nye firehjulstrekksystem for selskapets elbiler. Ikke bare får Nissans elbiler fordelene som kommer med firehjulstrekk, men e-4ORCE skal også gi bedre komfort og mer stabile kjøreegenskaper.

e-4ORCE er testet i Leaf kun som konsept. Nissan har ingen planer om å introdusere systemet før Ariya blir lansert.

GENIALT: Til leasing og bilutleie er en slik skanner genialt. Det fjerner all tvil om skadeomfang ved å sammenligne med bilens tidligere tilstand. Foto: Jamieson Pothecary
GENIALT: Til leasing og bilutleie er en slik skanner genialt. Det fjerner all tvil om skadeomfang ved å sammenligne med bilens tidligere tilstand. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Skadeskanning: Uveye Atlas 360

Israelske Uveye viste et helt nytt bilinspeksjonssystem, Atlas 360-degree quality-control system. Bilen kjøres gjennom en skanner som leser bilens utvendige detaljer og danner en 360-graders rapport av bilens ytre tilstand.

AVSLØRT: Scanneren plukker opp skader og lager en tilstandsrapport. Foto: Jamieson Pothecary
AVSLØRT: Scanneren plukker opp skader og lager en tilstandsrapport. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Uveye kan brukes til å oppdage alt fra produksjonsfeil på fabrikken, til skader på innlevering ev leiebil. I tillegg analyserer datamaskinen omfanget av skadene og kan gi et prisoverslag på reparasjon, eller anslag på reduksjon av verdi.

Sistnevnte kan være en genial oppfinnelse for leasing- og forsikringsbransjen. Samtidig slipper man eventuelle uenigheter om bilens originaltilstand ved å sammenligne med tidligere undersøkelser.

APP-BASERT: Bell viste en prototype på en app man bruker for å bestille turen, hotellrom og mer. Foto: Jamieson Pothecary
APP-BASERT: Bell viste en prototype på en app man bruker for å bestille turen, hotellrom og mer. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Dronetransport: Bell Nexus 4EX, og Uber Air Taxi

Bell Textron avduket Bell Nexus 4EX, en elektrisk taxidrone som er en videreutvikling av den som ble vist på CES 2019.

Som en del av utstillingen hadde Bell bygget en modellby med fungerende taxiedroner. Via en app kunne man bestille droneturer og simulere fremtidens smartbyer med elektriske taxidroner. Ut fra bråket fra et 20-talls droner i 1:16-skala å bedømme, kan vi håpe at det er lenge til det blir en realitet.

TAXIDRONE: Med propell som kan rotere retningen 360 grader, kan Bell Nexus 4EX lande nesten hvor som helst. Foto: Bell
TAXIDRONE: Med propell som kan rotere retningen 360 grader, kan Bell Nexus 4EX
lande nesten hvor som helst. Foto: Bell Vis mer
DRONETAXI: Uber og Hyundai har samarbeidet om å utvikle en elektrisk flyvende Uber-drosje som etter hvert blir autonome. Foto: Jamieson Pothecary
DRONETAXI: Uber og Hyundai har samarbeidet om å utvikle en elektrisk flyvende Uber-drosje som etter hvert blir autonome. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Også på sporet av flyvende taxier er Uber og Hyundai, som har inngått et partnerskap om å utvikle Uber Air Taxis som en del av Ubers Elevate-initiativ. En fullskala-konsept ble avduket på messen.

Taxien skal ha en marsjfart på 290 km/t og fly på en høyde mellom 300 og 600 meter. Konseptet er helelektrisk og har en rekkevidde på opptil 100 kilometer. Det er plass til fire passasjerer og en pilot, men de skal bli etterhvert helt autonome.

UTOPIA: Folk kom, de satt, de så på, og de skjønte lite av det. Med Toyota Ai Ventures kan du søke om stipend for å utvikle fremtidens Smart City teknologi. Foto: Jamieson Pothecary
UTOPIA: Folk kom, de satt, de så på, og de skjønte lite av det. Med Toyota Ai Ventures kan du søke om stipend for å utvikle fremtidens Smart City teknologi. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Fremtidens by: Toyota Woven City

Toyota valgte å vise en hel by og hvordan den kan bli når autonom transport har blitt allemannseie. Toyota viste et 360-graders opplevelsesrom ved navn Woven City, der man kunne oppleve hvordan en by kan fungere med autonom transport og kunstig intelligens.

Toyota annonserte planer om å bygge en prototype på Woven City ved Mt. Fuji i Japan. I tillegg har Toyota Ai Ventures satt i gang initiativ for oppstartsselskaper som kan søke om stipend for å utvikle løsninger for fremtidens smarte byer.

AUGMENTED: Honda Augmented Driving Concept kan både kjøres manuelt og autonomt. Rattet kan flytte seg fra venstre til høyre side automatisk. Foto: Jamieson Pothecary
AUGMENTED: Honda Augmented Driving Concept kan både kjøres manuelt og autonomt. Rattet kan flytte seg fra venstre til høyre side automatisk. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Tilfredstiller alle: Honda Augmented Concept

Vi har hørt uendelig mye om autonome kjøretøy, med augmented kjøretøy? Honda sin Augmented Driving Concept-bil er utviklet for enklere å takle overgang til autonome biler. Bilen er autonom, men rattet er fortsatt tilstede, og man kan når som helst overta som sjåfør. I tillegg kan rattet flyttes fra venstre til høyre side foran. Genialt hvis man vil bytte sjåfør uten å stoppe, eller om man skal på bilferie i England.

image: De smarte, de rare, og de helt på bærtur
image: De smarte, de rare, og de helt på bærtur

Redder kroppen: Skelex Exoskeleton

Honda Xcelerator er et program som oppmuntrer til innovasjon og støtter oppstartsselskaper med nye ideer. Skelex Exoskeleton er ett av selskapene som har fått støtte. Exoskeleton er designet for å avlaste kroppen og skjerme den for skade ved for eksempel tunge løft. Den gir også fordeler for funksjonshemmende og folk med eksisterende skader.

Modellen som ble vist frem kunne også brukes som stol for å hvile mellom slagene. Det finnes også en modell for overkroppen. Det så litt rart ut å ha den montert utenpå buksene, så vi hadde ikke akkurat gått på byen med den, men for budbil-sjåfører eller andre som løfter mye tungt på en dag, kan den være redningen.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!