<strong><b>Godt valg:</strong></b> Volvo V40 er ansett som en av de sikreste bilene på markedet, i følge Folksam.                                Foto: Fred Magne Skillebæk
Godt valg: Volvo V40 er ansett som en av de sikreste bilene på markedet, i følge Folksam. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

De sikreste bilene

Selv om nivået aldri har vært høyere, er det ingen bilmodeller som er helt like. Vi forteller deg hvilken bil som tar best vare på deg, familien din, og medtrafikantene dersom uhellet skulle være ute.

Publisert
Sist oppdatert

Å velge ny bil er ingen enkel øvelse. Størrelse, plass og utstyr er faktisk det enkleste, ettersom det handler om smak, personlige preferanser, og behov. Du vet hva du trenger og ønsker, og ser hva du får. Men hva med de elementene som i en kritisk situasjon betyr aller mest, sikkerheten?

Det er ikke mulig å se på en bil hvor sikker den er.

Elektronikk stjeler oppmerksomheten

Komplisert

Til sammen tester motorredaksjonen rundt 150 biler i året, og samler inn nesten uvirkelige mengder informasjon. Det vi derimot helst unngår å teste, er sikkerheten i praksis. Her må vi rett og slett støtte oss på eksterne fagorganer som gjør den slags på heltid.

I vår del av verden betyr det Euro NCAP. De utfører kollisjonstester av så godt som alle nye biler på markedet, og har nylig avsluttet sine rapporter for året som gikk.

Resultatet er positivt. Utviklingen går definitivt i riktig retning, for bilene blir bare sikrere og sikrere.

Dessverre er testene hos EuroNCAP statiske, på den måten at alle tester foregår etter en mal. Heldigvis utvides malen fra tid til annen, noe de sist gjorde i 2009. Ute i trafikken er som kjent alt svært varierende, og knapt to ulykker er helt like.

Trafikkulykker: Det er du som er syndebukken

Les mer om de siste klassevinnerne:


Fire kriterier

Euro NCAP gir score i prosentpoeng i fire testkategorier. De fire kategoriene er:

• Beskyttelse av voksne
• Beskyttelse av barn
• Beskyttelse av fotgjengere
• Hvilke sikkerhetsanordninger bilen er utstyrt med

Innenfor hver av disse kategoriene er det flere forskjellige elementer som testes, og som gis punktpoeng. Resultatet fra hver av disse elementene legges så sammen, og kategorien gis et totalt resultat i prosentpoeng i en skala opp til maksimalt 100.

Euro NCAP har dessverre ingen vekting de fire kategoriene imellom, så det er så godt som umulig å sammenligne to biler, for på den måten å finne den sikreste.

Sintef forsker forøvrig på et system der bilen selv varsler til eksterne dersom den får sladd. Dersom eksempelvis vegvesenet får melding om flere slike hendelser, så kan de nesten med sikkerhet anslå at det er nødvendig å strø på strekningen.

Autobrems

Volvo har laget en utvendig kollisjonspute som skal beskytte myke trafikkanter når uhellet er ute.  Foto: Volvo
Volvo har laget en utvendig kollisjonspute som skal beskytte myke trafikkanter når uhellet er ute. Foto: Volvo Vis mer


Etter hvert som utviklingen skrider frem, så dukker det opp nye elementer som vektlegges ekstra. Både Euro NCAP og svenske Folksam trekker frem autobrems som den viktigste nyvinningen den senere tiden.

Dette er systemer som i forskjellig grad bremser opp når bilen selv oppdager at et uhell eller ulykke er i ferd med å skje.

På den måten veier den opp for førerens uoppmerksomhet eller trege reaksjonstid, og reduserer bremsestrekningen. Noen systemer bremser bare delvis, mens andre fullfører til det stopper helt. Enkelte systemer er sågar så aktive at de også styrer unna når det ikke finnes andre utveier.

Autobrems er aller best til hjelp i urbane miljøer under 50 km/t, og rundt 25 prosent av potensielle ulykker er beregnet unngått som følge av autobrems. Underlaget viser også at personskader som følge av påkjørsel bakfra er redusert med hele 64 prosent, takket være slike hjelpesystemer. Om lag 60 prosent av skader som følge av kollisjoner mellom kjøretøy handler om nakkeslengskader.

Dette er fartsdumpen som kun tar synderne

Sammenfatter

Svenske Folksam lager årlig sine egne rapporter, og har i tillegg laget et vektingssystem for Euro NCAP sine tester. Basert på dette, og informasjon fra til sammen 158.000 trafikkulykker, lager de årlig en oversikt over markedets aller sikreste biler.

Denne oversikten blir dermed kanskje den mest komplette som finnes for vår del av markedet, i og med at den tar for seg Euro NCAP sitt grundige, men statiske arbeid, og sammenfatter dette med resultatet fra ulykker i praksis.

Vi gir deg her oversikten over markedets sikreste biler i hver klasse. Ettersom Euro NCAP la om testrutinene i 2009, så er ikke tall fra før dette tatt med, ettersom de ikke er sammenlignbare.

Dette er de årlige klassevinnerne fra Euro NCAP:

De sikreste bilene

Klikk på tabellen for større versjon:

Her er resultatene etter Folksams utregninger:

De sikreste bilene

Klikk på bildet for større versjon:

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer