Her er de 15 billigste

De nye, superbillige elbilene

Nå er nye, billige elbiler på vei til Norge. Konkurrentene har mye å frykte.

NORGES BILLIGSTE: Dacia Spring får ifølge produsenten en uslåelig pris. De første bilene kommer til Norge til våren. Foto: Dacia
NORGES BILLIGSTE: Dacia Spring får ifølge produsenten en uslåelig pris. De første bilene kommer til Norge til våren. Foto: Dacia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I september og oktober var 60 prosent av alle nye biler som ble solgt i Norge elektriske. Det betyr at vi kan passere 70 000 nye elbiler på norske veier før året er omme. Helt på topp kom VW ID.3, som alene solgte nesten 2500 eksemplarer.

I oktober var åtte av de ti mest populære elektriske. Blant disse er de to nye helt nye modellene MG ZS og Polestar 2 på henholdsvis tredje og åttende plass - begge kandidater til Årets Bil på Dagbladet/Dinside.

Ukjente merker

Det viser at norske bilkjøpere er mindre skeptiske til nye bilmerker enn tidligere. Det lover godt for mange ukjente bilmerker som står i kø for å komme til Norge neste år.

FØRSTE EL-STASJONSVOGN: MG 5 blir den første elektriske stasjonsvognen. Foreløpig er datoen for lansering i Norge ikke satt, men bilen er sterkt ønsket av den norske importøren. Foto: MG
FØRSTE EL-STASJONSVOGN: MG 5 blir den første elektriske stasjonsvognen. Foreløpig er datoen for lansering i Norge ikke satt, men bilen er sterkt ønsket av den norske importøren. Foto: MG Vis mer

- Folk er mindre skeptiske til helt nye bilmerker og modeller enn man tradisjonelt sett har vært i Norge. Veldig mange har valgt å kjøpe en ukjent elektrisk modell eller merke, sier adm. direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken, Øyvind Solberg Thorsen og peker på den nye, kinesiske bilmodellen MG ZS.

- Det er interessant å se at en så ukjent bil som MG ZS ligger på tredjeplass og nye Polestar 2 på en åttendeplass på oktober-statistikken, sier Solberg Thorsen.

Norges billigste elbil

Flere nye, ukjente merker og modeller er på vei. Med nye Spring, tar Dacia mål av seg til å bli den billigste elbilen på markedet. I følge den rumenske produsenten blir prisen på denne bilen uslåelig. Etter de vi vet kommer de første bilene til Norge til våren som utleiebiler. Neste høst blir den tilgjengelig for vanlige kunder. Dette blir nok i første rekke en bybil, siden rekkevidde er beregnet til 225 kilometer og motoren er på 45 hester.

TIL VÅREN: Dacia Spring kommer til Norge til våren som utleiebil. Neste høst kommer den i vanlig salg. Foto: Dacia
TIL VÅREN: Dacia Spring kommer til Norge til våren som utleiebil. Neste høst kommer den i vanlig salg. Foto: Dacia Vis mer

Prisen i Norge vil ikke importøren si noe om foreløpig, men vi tipper rundt 160.000 kroner.

Ny kineser

Kinesiske MG er et nytt bilmerke i Norge, men i oktober ble altså den elektriske SUV-en MG ZS den tredje mest solgte bilen her hjemme. Med modellen 5 på vei, blir MG det første merket som introduserer en elektrisk stasjonsvogn. Bilen er omtrent like stor som VW Golf stasjonsvogn, får en rekkevidde rundt 340 kilometer og har en motor på 160 hester. Det som er sikkert er at den er ønsket:

- Dette er en kjempe-interessant bil som er svært høyt ønsket her hos oss, for å si det litt forsiktig, slår Dag Asbjørnsen i Norweigian Mobility Group fast til Dinside. Han har foreløpig ikke fått informasjon fra fabrikken om når MG 5 kommer til Norge og hva den vil koste. Vi tror det kan bli ned mot 210.000 kroner, dersom prisstrategien blir den samme som for SUV-en ZS.

BLANT DE BILLIGSTE: Nye Citroën ë-C4, som kommer til Norge om noen uker, er inne på vår liste over de 15 billigste elbilene på markedet. Foto: Citroën
BLANT DE BILLIGSTE: Nye Citroën ë-C4, som kommer til Norge om noen uker, er inne på vår liste over de 15 billigste elbilene på markedet. Foto: Citroën Vis mer

Hørt om Xpeng?

Også Citroën ë-C4 må regnes med når vi snakker om nye, billige elbiler, også denne er nominert til Årets Bil. Med en pris som starter på 284.900 kroner, går den inn på en 15. plass på vår liste over de billigste elbilene i Norge. Den har like stor innvendig plass om nye VW ID.3 (koster fra 351.900 kroner) har et 50 kWt batteri som gir en rekkevidde på 350 kilometer. De første bilene kommer til Norge rett over nyttår.

Når vi snakker om de nye, billige elbiler må vi også ta med Xpeng G3, selv om den ikke kommer inn blant de 15 billigste på vår liste. Har du aldri hørt om Xpeng? Det hadde ikke vi heller før i vår, da det plutselig dukket opp en melding fra importøren ZEM (Zero Emission Mobility) om at Xpeng G3 er på vei til Norge. Den kinesiske fabrikken startet opp i 2014 og den mellomstore SUV-en som kommer til Norge vil få et batteri på 66,5 kWt, som ifølge fabrikken gir en rekkevidde på rundt 450 kilometer. Prisen starter på 398.000 kroner.

Interessen for bilen er så stor at den har blitt funnet verdig som én av kandidatene til Dagbladet/Dinsides kåring av Årets bil 2021. Du kan selv stemme på dine favoritter nederst i denne artikkelen.

BILLIG KINA-SUV: Kinesiske Xpeng G3 er en SUV etter norske bilkjøperes smak. Prisen kan lokke mange kjøpere. Foto: Xpeng
BILLIG KINA-SUV: Kinesiske Xpeng G3 er en SUV etter norske bilkjøperes smak. Prisen kan lokke mange kjøpere. Foto: Xpeng Vis mer

Kutter prisene

- Salget av Xpeng G3 vil i hovedsak være nettbasert, og vi tror norske kunder er klare for det, sier daglig leder Espen Strømme i ZEM.

For å møte konkurransen av totalt rundt 40 nye elbiler som kommer til Norge neste år, gir flere av de store importørene nå gode rabatter på eksisterende modeller. De kaller det ikke å kutte prisene, men kampanjer. Renault Zoe, elbilen som gir lengste rekkevidde for pengene ifølge beregninger Dinside tidligere har gjort, selges nå med en rabatt på 35.000 kroner. Nissan har store priskutt på Leaf. Det samme har Audi på den store SUV-en e-Tron.

De 15 billigste elbilene

ModellBatteriRekkeviddePris kr
*Dacia Springer-225 km160.000,-
Smart EQ Fortwo17,6 kWt135 km179.900,-
Skoda Citigo iV36,8 kWt258 km186.000,-
Smart EQ Forfour17,6 kWt130 km189.900,-
Seat Mii36,8 kWt259 km209.000,-
*MG 5-340 km210.000,-
VW e-UP36,8 kWt256 km225.600,-
MG ZS EV44,5 kWt263 km239.990,-
Nissan Leaf40 kWt270 km244.900,-
Mazda MX-3035,5 kWt200 km249.000,-
Renault Zoe52 kWt395 km249.900,-
Honda e35,5 kWt220 km266.200,-
Opel Corsa-e50 kWt330 km267.900,-
Peugeot e-20850 kWt340 km275.900,-
Citroën ë-C450 kWt350 km284.900,-

Rimeligste utgaver – data og priser oppgitt av importørene i OFVs Bildata. *= Vårt tips - prisen er ennå ikke klar. Vi har lagt til 10.000 kroner i frakt og registreringskostnader der dette ikke er oppgitt av importøren. Rekkevidden er oppgitt etter den nye WLTP-normen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer