De mest populære bilene

Det totale personbilmarkedet gikk noe tilbake i fjor, i forhold til året før. Det ble imidlertid solgt flere varebiler i år 2000, enn i 1999.

Golf mest solgte personbilmodell - i år 2000 også. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Hvem er det så som topper statistikken i år? I løpet av en hektisk fredag ettermiddag tikket det inn pressemelding fra Toyota – hvor de utropte seg selv til ”det største bilmerket i fjor” – samt en pressemelding fra Volkswagen hvor de utroper seg til ”Norges mest kjøpte personbilmerke”. Det spørs altså bare hvilket fokus du velger.

Volkswagen største personbilmerke

I år – som de siste fem årene – er det Volkswagen som topper listen over Norges mest solgte personbilmerke. Volkswagen fikk en markedsandel på 14,2 prosent i dette segmentet, som er 1,3 prosent mer enn nærmeste konkurrent. På plass nummer to finner vi Toyota, og som nummer tre er Opel – men denne tyskeren ligger ganske langt bak i leksa fra japaneren.

En oversikt over de ti mest solgte personbilmerkene finner du her.

Golf mest solgte personbilmodell

Volkswagen Golf topper statistikken over de mest solgte personbilmodellene. Dette var også bestselgeren i 1999 – og i 1998. Etter Golf er det Toyota Yaris som er mest populær, med en markedsandel på 0,9 prosent bak tyskeren.

Lurer du på hvor populær din bil var i fjor? Dette får du svar på ved å klikke på artikkelen Mest solgte personbilmodeller.

Toyota største varebilmerke

Mest pop på varebilfronten er Toyota, og der ligger japanerne langt foran nærmeste konkurrent. Toyota har en markedsandel på 20,6 prosent av det totale varebilmarkedet, og nærmeste konkurrent er Volkswagen med en andel på 14,3 prosent. Som nummer tre finner vi Mitsubishi.

En ti på topp-liste over de mest solgte varebilmerkene finner du her.

Toyota Hiace mest populære varebil

Den største salgssuksessen på varebilmarkedet i fjor, var Toyota Hiace. Denne stod for en markedsandel på 11,3 prosent – med VW Transporter som nærmeste konkurrent. For å se hvilke modeller som er de mest populære varebilene, klikk her.

Knivskarp konkurranse

Konkurransen om å toppe listen over ”biler i alt”, var knivskarp i år 2000. Både Toyota og Volkswagen fikk en markedsandel i denne klassen på 13,8 prosent, men Toyota ligger en tålengde foran med 58 flere solgte biler i alt enn VW. I denne kategorien er alt regnet med: Personbiler, varebiler, lastebiler og busser. På tredjeplassen her finner vi Opel med en andel på 7,0 prosent.