De mest feilfrie bilmodellene

Forrige uke omtalte vi de beste og dårligste bilmerkene i henhold til analyseselskapet J. D. Powers. I dag gir vi deg vinnerne av 19 ulike bilklasser.

Publisert
Sist oppdatert

I tillegg til merkestatistikken, har J. D. Powers valgt å offentliggjøre de tre modellene som gjør det best i sine 19 respektive klasser. De 19 klassene, og plasseringen av de ulike modellene, er litt uvant sett med europeiske øyne. For eksempel opererer J. D. Powers med uttrykket MAV (Multi Activity Vehicle) i stedet for det mer velkjente SUV (Sport Utility Vehicle).

BMW X3 defineres imidlertid ikke som en MAV. Dette i motsetning til den i våre øyne mindre SUV-aktige Honda Element (som paralellimporteres og selges som varebil her i landet). Vi ville nok heller ikke definert Honda S2000 som en "premiumbil", slik J. D. Power gjør.

Sjeldne fugler

ILLUSTRASJON: Per Ervland
ILLUSTRASJON: Per Ervland Vis mer
Det som kanskje er mest interessant, fra et europeisk ståsted, er at europeisk bilindustri ikke makter å ta en eneste klasseseier.


En del av modellene som gjør det godt i J. D. Powers undersøkelse markedsføres ikke her i landet og er dermed ukjente biler for mange av oss. For eksempel er det nok ikke mange prosent av den norske befolkningen som har inngående kjennskap til modeller som Acura RL, Buick Park Avenue, Buick Rainier, Mercury Monterey, Mercury Mountaineer eller Mitsubishi Eclipse. Men heldigvis har flere av de omtalte modellene relevans for norske bilkjøpere.

Bytte bil? Sjekk hva din gamle er verdt

Lexus og Toyota

En gjennomgang av klasse-statistikken viser at den store vinneren er Lexus, som vinner samtlige klasser merket deltar i - nærmere bestemt seks. Søstermerket Toyota vinner fire av nitten klasser, mens Honda vinner to. Det er også verdt å merke seg at sør-koreanske Hyundai vinner en klasse, i likhet med Mazda.

De ulike amerikanske merkene deler seirene i fem klasser. Det som kanskje er mest interessant, fra et europeisk ståsted, er at europeisk bilindustri ikke makter å ta en eneste klasseseier.

Full oversikt

Her finner du oversikten over de tre bilmodellene i hver klasse som hadde færrest innrapporterte feil:

1. Ordinære biler
2. Premium-biler
3. SUVer
4. Sportslige biler
5. Pickuper og van'er

Dette er undersøkelsen

  • Undersøkelsen er utført av amerikanske J. D. Power and Associates og kalles 2008 Vehicle Dependability Study (VDS).
  • Undersøkelsen er basert på intervjuer av 52.000 amerikanere som kjøpte ny bil i 2005 og som fortsatt i 2008 eide bilen. Intervjuene ble gjennomført i perioden januar til april 2008.
  • Eierne blir bedt om å svare på en rekke spørsmål, deriblant å rapportere feil de har opplevd i løpet av de tre årene eierskapet har vart.
  • Feil defineres som "problems that have caused a complete breakdown or malfunction of any component, function or item (i. e., components that stop working or trim pieces that break or come loose)" (problemer som har forårsaket full funksjonsfeil eller funksjonssvikt i en hvilken som helst komponent, funksjon eller gjenstand (med dette menes komponenter som slutter å fungere eller interiørdetaljer som går i stykker eller løsner).
  • Tallene i parentes i denne artikkelen reflekterer gjennomsnittlig antall rapporterte feil per bil i løpet av treårsperioden.
  • Det er ikke korrigert for ulik kjørelengde.
  • Det statistiske grunnlaget varierer fra merke til merke.

  • Få også med deg dette:

  • J. D. Power: De beste og dårligste bilmerkene
  • If: Bruktbilene du virkelig bør holde deg unna
  • Bilprovningen: 3-åringene du kan stole på
  • Bilprovningen: 7-åringene du kan stole på
  • Bilprovningen: 10-åringene du kan stole på
  • Warranty Direct: De beste og dårligste bilmerkene
  • Leaseplan: De beste bilkjøpene i 2008

  • Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer