De enkelte stasjonene med anmerkninger

Dette er stasjonene vi besøkte. Alle ligger i Oslo sentrum, og vi besøkte alle mellom klokken 12:45 og 14:30 onsdag 31. mai.

Esso:

Bil A:

  • Sjekke bremsevæsken: Foredrag fra ekspeditør om at han ikke kunne hjelpe selv. Ble henvist til mekaniker, som hjelper med en gang.

  • Skifte lyspære: Åpner lyktedekselet, men har ikke pæra.
  • Bil B:

  • Sjekke dekktrykk: Ble avspist med at vårt problem ikke lå i dekktrykket, selv om vi likevel ytret ønske om å sjekke trykket. Oppsøkte selv verkstedshallen, hvor vi fikk kyndig hjelp. Den eneste som faktisk sjekket hva dekktrykket skulle være i vår bil.
  • Shell:

    Bil A:

  • Sjekke bremsevæsken: Får øyeblikkelig hjelp, vedkommende gir kort og nyttig foredrag om bremser og bremsevæske.

  • Skifte lyspære: Tar ut pæren, men beklager at de ikke har den. Henviser oss videre til bilforhandler.
  • Bil B:

  • Sjekke dekktrykk: Får beskjed fra mannen i kassen at han må ta unna litt kø før han kan hjelpe. Venter 6-7 minutter, kommer an annen ansatt som er sendt ut for å sjekke trykket. Sjekker hva trykket skal være med en tabell. Hyggelig hjelp, kommenterer hva vedkommende gjør. Vedkommende bak kassen kommer ut og beklager at det tok litt tid.
  • Hydro Texaco:

    Bil A:

  • Sjekke bremsevæsken: Blir henvist til verkstedet av vedkommende i kassen. Får hjelp etter 1 minutt. Sjekker væsken og tar en ekstra titt i motorrommet.

  • Skifte lyspære: Åpner dekselet, opplyser at de ikke har pæren. Råder oss til å oppsøke bilrekvisitabutikk eller bilforhandler.
  • Bil B:

  • Sjekke dekktrykk: Blir henvist til verkstedet av vedkommende i kassen. Venter 3 minutter før hjelpen kommer. Sjekker ikke hva trykket skal være, men tar det på størrelsen på bilen.
  • Statoil:

    Bil A:

  • Sjekke bremsevæsken: Vedkommende i kassen henviser oss til kollega, og forteller denne selv hva som skal gjøres. Sjekker væsken.

  • Skifte lyspære: Åpner dekselet, men sier at de dessverre ikke har pæren. Henviser oss til bilrekvisitaforretning.
  • Bil B:

  • Sjekke dekktrykk: Får beskjed i kassen om å gå ut, så skal vedkommende sende ut en mann som kan hjelpe. Venter et par minutter. Sjekker ikke hva trykket skal være, bare fyller luft.