Kan være farlige

De brukte dekkene ga oss et lite sjokk

Hvor bra eller dårlige er de brukte sommerdekkene du har i garasjen? Vi har testet tre brukte mot nye og fikk et lite sjokk.

DEKK-SJEKK: Du bør ta en nøye sjekk både av mønsterdybde og alder på de brukte dekkene du har i garasjen. Selv om de ser bra ut, kan de være farlig dårlige. Foto: Rune Korsvoll
DEKK-SJEKK: Du bør ta en nøye sjekk både av mønsterdybde og alder på de brukte dekkene du har i garasjen. Selv om de ser bra ut, kan de være farlig dårlige. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Fire avtrykk på størrelse med håndflater er det som sørger for å holde bilen din på veien i en kritisk situasjon. De skal gi kort stopplengde når et barn løper ut i veien, de skal hindre vannplaning når det regner og de skal hjelpe deg å holde god kontroll over bilen når du må gjøre en brå manøver for en bil som kommer over i feil kjørebane.

Tre brukte testet

Du kan ikke se på de brukte dekkene dine hvor godt de har bevart egenskapene sine. For å finne svar, har vi testet tre brukte sommerdekk sammen med 15 nye. Bridgestone Turanza fra 2012 har 5 millimeter mønster igjen, Pirelli Cinturato fra 2014 har 4 og Goodyear Efficientgrip fra 2016S har 2,5 millimeter mønster.

Til tross for at de to første bare er halvslitte og har mønster godt over lovens minstekrav på 1,6 millimeter, er de overraskende dårlige. I alle kritiske tester på våt vei, er de tre brukte dekkene dårligere enn selv de billigste nye. De har lengst bremsestrekning og er dårligst til å motstå vannplaning.

DÅRLIGE BRUKTE: I årets store sommerdekktest har vi med tre brukte dekk: I vannplaningstestene mister dekket med 2,5 millimeter mønster all kontakt med veien i 15 km/t lavere hastighet enn det beste nye dekket. Foto: Anton Reenpää.
DÅRLIGE BRUKTE: I årets store sommerdekktest har vi med tre brukte dekk: I vannplaningstestene mister dekket med 2,5 millimeter mønster all kontakt med veien i 15 km/t lavere hastighet enn det beste nye dekket. Foto: Anton Reenpää. Vis mer

Våt vei kritisk

Jukka Antila er testsjef hos finske TestWorld, som kjører de store dekktestene for Dagbladet. Han har jobbet med testing av dekk i mange år og vet godt hvor farlig slitte dekk er i trafikken:

- For sommerdekk er våt veibane det mest kritiske. At dekkene gir kort bremsestrekning og har god evne til å motstå vannplaning, kan rett og slett bety forskjellen mellom liv om død, sier Antila til Dinside.

Bremser dårligst

- Selv om de brukte dekkene vi testet fortsatt har bra mønster i forhold til det loven krever, er de skremmende dårlige under disse forholdene. De hadde de lengste bremsestrekningene sammenliknet med alle de nye. Det overrasket oss siden de brukte dekkene er premium-dekk av høy kvalitet, sier Antila, som forteller at det kan være stressende å kjøre et dekk som er godt brukt. Hvis det er lite vann på veien, kan bilen oppføre seg stabil og bra, men hvis du plutselig kommer ut i mer vann i en sving eller under bremsing, kan grepet plutselig slippe.

image: De brukte dekkene ga oss et lite sjokk

Begynner å «flyte»

- Vannplaningstestene var de vanskeligste for de brukte dekkene. Her presterer de i forhold til mønsterdybden som er igjen. Det er verd å merke seg at forskjellen på når det beste og det dårligste dekket mister alt veigrepet er rundt 15 km/t. Hvis trafikken går i 70 km/t, er det noen av dekkene som hele tiden ligger på grensen til å miste all kontakt med veien og begynne å «flyt». Den største overraskelse var imidlertid at ett av de nye dekkene var like dårlig som det slitte dekket med fem millimeter mønster, sier Antila.

Sjekk mønsterdyde og alder

Vi har også testet de brukte dekkene på tørr asfalt. Her har ikke mønsterdybden særlig mye å si. Et dekk med lite mønster kan til og med ha bedre grep enn et nytt dekk under enkelte forhold. Likevel var et par av de brukte dekkene blant de dårligste også her. På dette underlaget er det mer med dekkets alder gjøre. Gummien i et dekk som er sju-åtte år gammel, vil normalt ha bli hardere og glattere.

MØNSTER: Kanten på en fem-krone er omtrent tre millimeter. Hvis dette er mønsterdybden i dekkene dine, bør du kjøpe nye. Foto: Rune Korsvoll
MØNSTER: Kanten på en fem-krone er omtrent tre millimeter. Hvis dette er mønsterdybden i dekkene dine, bør du kjøpe nye. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Når du sjekker de brukte dekkene du har i garasjen, betyr det at du både må sjekke mønsterdybden og alderen på dekkene. Har de et mønster på fire-fem millimeter eller mindre og begynner å få noen år på nakken, er det en god investering i sikkerheten å kjøpe nye.

Slik sparer du penger

Ønsker du å spare penger på sommerdekk, har vi et bedre tips enn å fortsette å kjøre på de gamle. slitte dekkene: Når du har plukket ut det dekket du vurderer å kjøpe, bør du alltid sjekke prisen hos tre-fire forhandlere. For ikke lenge siden tok vi en ringerunde til fem forhandlere i Oslo-området og sparte 1.400 kroner på fire nye premium-dekk til en VW Golf og 3.800 kroner på fire dekk til en Audi A4.

BRUKTE MOT NYE

Bremsning våt veiBremselengde (m)
Michelin Pilot Sport (beste nye)25.1
Vredestein Ultrac Vorti (dårligste nye)27.5
Bridgestone 2012, 5 mm,28.1
Goodyear 2016, 2,5 mm,29.6
Pirelli 2014, 4 mm.29.9
Vannplaning rett framHastighet (km/t)
Michelin Pilot Sport (beste nye)81.9
Bridgestone 2012, 5 mm73.8
Nokian Hakka Black (dårligste nye)73.5
Pirelli 2014, 4 mm.68.5
Goodyear 2016, 2,5 mm66.7

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!