Disse dekkene gir bedre rekkevidde

De beste vinter­dekkene for elbiler

Vinter, snø og kulde gir solide kutt i rekkevidden til elbilen. Dekk som ruller lett gir deg noen ekstra kilometer. Vi har testet 22 og viser deg hvilke som er best.

UTFORDRENDE: En norsk vinter kutter rekkevidden på elektrsike biler dramatisk. Dekk som ruller lett gir deg ekstra kilometer. Foto: Markus Pentikainen
UTFORDRENDE: En norsk vinter kutter rekkevidden på elektrsike biler dramatisk. Dekk som ruller lett gir deg ekstra kilometer. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

Et dekk med høy rullemotstand stjeler kilometer fra elbiler og dyre bensindråper fra fossilbiler. Motsatt vil et dekk som ruller lett spare bensin og sørge for at strømforbruket blir lavere og gir deg flere kilometer rekkevidde.

Dårlig rekkevidde i kulde

Spesielt for elbiler er dekk med lav rullemotstand viktig. Vinter med kulde og snø på veiene og mye bruk av varmeapparat og setevarme, er allerede utfordrende for rekkevidden. I vinter testet vi hvor langt seks elbiler kan kjøre i –6 til –19 grader på landeveien.

Resultatet var at Nissan Leaf, som er oppgitt til å klare 270 kilometer etter den strenge WLTP-normen, bare klarte 150 kilometer.

Tesla Model S, som er oppgitt til å klare rundt 600 kilometer, var tom for strøm etter 391 kilometer.

PIGGFRITT BEST: Rullemotstanden måles ved at bilen ruller fritt fra 80 til 40 km/t på et flatt underlag, uten påvirkning av vind. Testen kjøres i forskjellige temperaturer. Foto: Markus Pentikainen
PIGGFRITT BEST: Rullemotstanden måles ved at bilen ruller fritt fra 80 til 40 km/t på et flatt underlag, uten påvirkning av vind. Testen kjøres i forskjellige temperaturer. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

Piggfritt ruller lettest

Når det gjelder hvilke vinterdekk som ruller lettest, er det først og fremst piggfritt som gjelder. Av de 22 dekkene vi har testet er alle de åtte med lavest rullemotstand piggfrie. Aller lettest ruller Hankook Winter I*Cept, med Nokian Hakkapeliitta R3 på en god andreplass. På tredje kommer Premiorri Via Maggiore fra Ukraina.

Sistnevnte er imidlertid blant de dårligste på is og snø og kan vanskelig anbefales for vanskelig norsk vinterføre.

Dette i motsetning til Nokian, som ikke bare ruller lett, men er ett av de piggfrie dekkene som har best grep på snø og is.

Dermed framstår dette som ett av de aller beste dekkene for deg som kjører elbil.

TUNGT: Piggdekk ruller tyngre enn piggfrie vinterdekk. Vi har funnet ett dekk som både ruller lett og har godt grep på snø og is. Foto: Markus Pentikainen
TUNGT: Piggdekk ruller tyngre enn piggfrie vinterdekk. Vi har funnet ett dekk som både ruller lett og har godt grep på snø og is. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

Disse ruller tungt

Dekkene med høyest rullemotstand i vår test er piggdekkene Cordiant Snow Cross, som krever 4,2 prosent mer energi for å rulle bilen enn Hankook. Yokohama Ice Guard og Gislaved Nord Frost med 3,9 prosent høyere rullemotstand, er heller ikke det beste valget, dersom du er opptatt av å få flest mulig kilometer ut av batteriet.

I praksis kan dette betyr at du med en vanlig elbil får 10-15 kilometer kortere rekkevidde, enn med dekkene som ruller lettest.

Rullemotstand er bare én av 16 egenskaper vi har testet de 22 pigg- og piggfrie vinterdekkene for. Før du tar valget om hvilke dekk du skal kjøpe, bør du lese hele testen. Da har du et godt grunnlag for å finne akkurat det dekket som passer for deg og dine kjøreforhold.

Rullemotstand

# Dekk Økt forbruk
1Hankook0,0 %
2Nokian0,3 %
3Premiorri1,2 %
22Cordiant4,2 %

Tabellforklaring: Rullemotstanden måles ved at bilen ruller fritt fra 80 til 40 km/t på et flatt underlag, uten påvirkning av vind. Testen kjøres i forskjellige temperaturer. Resultatet av testen angis som en prosentvis økning i forbruket som følge av økt rullemotstand, sammenliknet med det dekket som ruller lettest.