De beste og verste kabrioletene

Du har akkurat kjøpt deg drømmekabrioleten, problemet er bare at den ikke går. Vi har oversikten over hvilke som er de beste og hvilke du bør styre unna – samt hva du bør undersøke før du undertegner kontrakten.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er lett å bli forført av en blinkende og flørtende kabriolet, og når følelsene tar overhånd er det lett for at pennen finner kjøpekontrakten – trass i at all fornuft tilsier at du bør la denne bilen bli stående.

7 millioner biler

Det er store forskjeller på de ulike kabrioletene hva gjelder feil og mangler. Noen er langt bedre enn gjennomsnittet, mens andre nærmest er rullende feilkilder. Tyske TÜV presenterer årlig en undersøkelse basert på om lag 7 millioner kontroller av kjøretøyer.

Store forskjeller

Resultatene viser hvor mange av bilene som har alvorlige mangler. Med alvorlige feil og mangler mener TÜV feil som gjør bilen trafikkfarlig. For eksempel har 1,9 prosent av alle ett til tre år gamle Porsche Boxstere som er kontrollert av tyske TÜV alvorlige mangler. Andelen for Alfa Romeo Spider er til sammenlikning 9,5 prosent.

Dermed er tallenes tale klar. Det er mindre sjanse for å havne i trøbbel dersom du velger Boxster enn hvis du velger å la deg forføre av Spider.

Undersøk taket

Undersøkelsen fra TÜV forteller noe om hvilke biler du bør se etter dersom du best mulig skal sikre deg mot at drømmebilen blir et rullende mareritt. Selv om bilen scorer høyt i TÜV sin undersøkelse, bør du gjøre hjemmeleksen din – og for kabrioleter er det mer å passe på enn ved kjøp av en ordinær familiebil. Hva du bør se etter ved kjøp av en bruktbil kan du lese mer om her.

Spesielt grundig bør du gå til verks med å sjekke taket. Selv om gleden ved å eie en kabriolet er å kjøre uten, forsvinner gleden fort dersom selve taket er skadet. Se etter rifter, sprekker og passform. Undersøk også gummilistene og rammeverket. Taket skal være lett å legge ned og slå opp.

Se etter fuktskader

Har bilen du ser på ny kalesje, må du finne ut av hvorfor den gamle er skiftet. Skyldes det at den gamle var utett, bør du sjekke bilens interiør etter fuktskader, og lete etter rust. Sjansen er da nemlig stor for at vann har lekket inn i bilens kupé.

Solen sliter

Husk også på at kabrioleter ofte er ute i solen, skinnseter kan derfor tørke ut og bli fortere slitt på en kabriolet enn på en annen bil. Det samme gjelder resten av interiøret.

Som ved andre biler bør også en kabriolet ha utfylt servicehefte og historikken i orden.

Relaterte artikler

  • TÜV Auto-report 2001

  • De beste og verste bilmodellene

  • Her kan du sjekke om bilen har heftelser