De beste og dårligste bilmerkene

Det anerkjente analyse-byrået J. D. Powers har spurt mer enn 50.000 bileiere om hvilke problemer de har hatt med sine tre år gamle biler.

Publisert
Sist oppdatert

J. D. Powers 2008 Vehicle Dependability Study er meget interessant lesning. Studien er basert på tilbakemeldinger fra 52.000 amerikanske bileiere som kjøpte seg ny bil for tre år siden, i 2005.

Tilbakemeldingene avslører oppsiktsvekkende store forskjeller. Lexus, som vinner undersøkelsen for 14. gang på rad, kommer ut med bare 1,20 innrapporterte feil per bil i gjennomsnitt. I den andre enden av skalaen - på 37. plass - finner vi Land Rover. I snitt har Land Rover-eierne innrapportert hele 3,44 feil, noe som innebærer at de har opplevd nesten tre ganger så mange feil som Lexus-eierne.

Sølv til Mercury, bronse til Cadillac

Illustrasjon: Per Ervland
Illustrasjon: Per Ervland Vis mer
Mange lever i den tro at alle japanske bilmerker er av topp kvalitet. Hvis vi skal tro J. D. Power, er dette en sannhet med modifikasjoner.

De beste og dårligste bilmerkene

  1. Hele listen
<strong>GULL:</strong> Lexus, her representert ved hybrid-SUVen RX 400h, topper J. D. Powers store kvalitetsundersøkelse for 14. gang.
GULL: Lexus, her representert ved hybrid-SUVen RX 400h, topper J. D. Powers store kvalitetsundersøkelse for 14. gang. Vis mer


Fordi Lexus tidligere har vunnet J. D. Powers undersøkelse 13. år på rad, var det kanskje ikke så overraskende at det Toyota-eide merket vinner også denne gang. Det som kanskje overrasker mer, er at merket Toyota ikke tar andreplassen. Den går i stedet til Ford-eide Mercury (1,51 feil per bil), et merke som forøvrig ikke markedsføres i Europa. Også tredjeplassen går til et amerikansk merke, nemlig General Motors-eide Cadillac (1,55). Vi er blant dem som lar oss overraske og imponere over at to amerikanske merker gjør det så godt i en kvalitetsundersøkelse.

Den fullstendige listen finner du her.

Scion på 28.

Toyota-eierne har i snitt innrapportert 1,59 feil, noe som betyr at Toyota må ta til takke med fjerdeplassen. Dette er selvsagt ikke noe dårlig resultat. Da går det langt dårligere for Toyota-eide Scion, et merke som kun markedsføres i USA. Scion-eierne rapportere i snitt inn 2,43 feil, noe som plasserer Scion på en ydmykende 28.-plass (av 37.).

Honda og Acura

Rett bak Toyota, på en femteplass, finner vi Acura (1,60). Acura er Hondas premium-merke, og markedsføres ikke i Europa. Selve Honda (1,77), ender på en respektabel niendeplass og er dermed nest best av de japanske ikke-premium-merkene.

Suzuki, Isuzu og de andre japanerne

Mange lever i den tro at alle japanske bilmerker er av topp kvalitet. Hvis vi skal tro J. D. Power, er dette en sannhet med modifikasjoner. Suzuki (3,02) ender for eksempel på nest siste plass (36.), mens Isuzu (2,74) ender på 34. Både Nissan (2,24), Mazda (2,28) og Subaru (2,28) ender opp som dårligere enn gjennomsnittet på 2,06 innrapporterte feil. Mitsubsihi (1,97) tar imidlertid en solid 12.-plass, mens Nissans premium-merke Infiniti (2,04) er litt bedre enn snittet.

BMW, Porsche og Jaguar

<strong>BRONSE:</strong> Cadillac, her representert ved modellen BLS, erobrer tredjeplassen med bare 1,55 feil per bil.
BRONSE: Cadillac, her representert ved modellen BLS, erobrer tredjeplassen med bare 1,55 feil per bil. Vis mer
De europeiske merkene som faktisk er med i undersøkelsen gjør det relativt svakt - med tre unntak.


Hva med de europeiske merkene? Jo, for det første skal det understrekes at verken de franske eller italienske merkene markedsføres aktivt i USA. Derfor er de heller ikke med i undersøkelsen. Det samme gjelder merker som Seat, Skoda og Smart.

De europeiske merkene som faktisk er med i undersøkelsen gjør det relativt svakt - med tre unntak. De tyske merkene BMW (1,64) og Porsche (1,93) havner på henholdsvis syvende og 11.-plass, mens britiske Jaguar (1,78) tar tiendeplassen.

Audi, Mercedes og de andre tyskerne

Resten av de europeiske merkene er dårligere enn snittet, inkludert premium-merkene Audi (2,07) og Mercedes-Benz (2,15). BMW-eide Mini (2,33) ender på 25.-plass, mens Volkswagen (2,53) ender på en ydmykende 32.-plass.

Volvo og Saab

4. PLASS: Toyota må denne gangen nøye seg med en fjerdeplass, slått av familiemedlem Lexus, Ford-eide Mercury og GM-eide Cadillac. Her en RAV4.
4. PLASS: Toyota må denne gangen nøye seg med en fjerdeplass, slått av familiemedlem Lexus, Ford-eide Mercury og GM-eide Cadillac. Her en RAV4. Vis mer


Heller ikke de svenske merkene har grunn til å juble over J. D. Powers studie. Volvo (2,44) må nøye seg med 29.-plass, mens Saab (2,54) gjør det enda svakere og blir nest dårligste europeiske merke med kun britiske Land Rover bak seg.

Hyundai og Kia

Som vi har skrevet i sammenheng med flere andre artikler basert på ulike kvalitetsundersøkelser, er det all grunn til å ta sør-koreanske Hyundai på alvor. Hyundai (2,00) tar en 13.-plass og slår dermed merker som Infiniti, Audi, Mercedes-Benz, Nissan og Mazda. Det som derfor blir overraskende, er at Hyundai-eide Kia (2,78) må ta til takke med en 35.-plass.

Amerikanerne

<strong>JUMBO:</strong> Land Rover, som nylig ble solgt fra Ford til indiske Tata, gjør det elendig også i denne kvalitetsundersøkelsen. Her en Freelander.
JUMBO: Land Rover, som nylig ble solgt fra Ford til indiske Tata, gjør det elendig også i denne kvalitetsundersøkelsen. Her en Freelander. Vis mer


Innledningsvis kunne vi opplyse at Mercury og Cadillac - overraskende sett fra et europeisk synspunkt - erobrer henholdsvis andre- og tredjeplassene - foran Toyota.

Også GM-eide Buick (1,63) og Ford-eide Lincoln (1,65) gjør det meget godt - og erobrer henholdsvis sjette- og åttendeplassene. Også Ford (2,04) slår en rekke japanske og europeiske merker og tar 14.-plassen. GM-merkene Pontiac (2,25), GMC (2,26), Chevrolet (2,39), Hummer (2,41) og Saturn (2,50) gjør det svakere.

Chrysler-konsernet

Chrysler-konsernet synes imidlertid å legge mindre vekt på kvalitet enn konkurrentene i GM og Ford. Chrysler (2,29) og Dodge (2,30) ender på 23.- og 24.-plass, mens konsernets tredje merke - Jeep - ender på 31.-plass som dårligste amerikanske merke.

Følg med, i løpet av de nærmeste dagene vil vi publisere oversikten over de mest feilfrie enkeltmodellene i hele 19 bilklasser.

Den fullstendige listen finner du her.

Dette er undersøkelsen

  • Undersøkelsen er utført av amerikanske J. D. Power and Associates og kalles 2008 Vehicle Dependability Study (VDS).
  • Undersøkelsen er basert på intervjuer av 52.000 amerikanere som kjøpte ny bil i 2005 og som fortsatt i 2008 eide bilen. Intervjuene ble gjennomført i perioden januar til april 2008.
  • Eierne blir bedt om å svare på en rekke spørsmål, deriblant å rapportere feil de har opplevd i løpet av de tre årene eierskapet har vart.
  • Feil defineres som "problems that have caused a complete breakdown or malfunction of any component, function or item (i. e., components that stop working or trim pieces that break or come loose)" (problemer som har forårsaket full funksjonsfeil eller funksjonssvikt i en hvilken som helst komponent, funksjon eller gjenstand (med dette menes komponenter som slutter å fungere eller interiørdetaljer som går i stykker eller løsner).
  • Tallene i parentes i denne artikkelen reflekterer gjennomsnittlig antall rapporterte feil per bil i løpet av treårsperioden.
  • Det er ikke korrigert for ulik kjørelengde.
  • Det statistiske grunnlaget varierer fra merke til merke.

  • Relaterte artikler:

  • If: Bruktbilene du virkelig bør holde deg unna
  • Bilprovningen: 3-åringene du kan stole på
  • Bilprovningen: 7-åringene du kan stole på
  • Bilprovningen: 10-åringene du kan stole på
  • Warranty Direct: De beste og dårligste bilmerkene
  • Leaseplan: De beste bilkjøpene i 2008

  • Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer