Brukt elbil? Nå er det kjøpers marked!

De beste elbilene til 125.000,-

Alle ville ha BMW i3, VW e-Golf, Kia Soul og Nissan Leaf da de kom. Nå kan du gjøre et kupp på bruktbilmarkedet. Men hvilken bør du velge?

DE BESTE BRUKTE EL-BILENE: Kia Soul Electric, Nissan Leaf, BMW i3 og VW e-Golf har alle tatt Norge med spenning. Vi kårer det beste brukte elbil-kjøpet. Foto: Espen Stensrud
DE BESTE BRUKTE EL-BILENE: Kia Soul Electric, Nissan Leaf, BMW i3 og VW e-Golf har alle tatt Norge med spenning. Vi kårer det beste brukte elbil-kjøpet. Foto: Espen Stensrud Vis mer

Klima, penger og tid. Det er helst i den rekkefølgen elbil-kjøpere skal komme litt bedre ut av det, enn dem som kjøper bil med vanlig forbrenningsmotor.

Det er nå godt over 200.000 elbiler på norske veier – mer enn fire ganger så mange som for bare fire år siden.

Bilene som virkelig fikk fart på salget, er nå blitt fem år gamle og ligger i fullt monn til salgs på Finn.no. Og samtidig som stadig flere bomringer popper opp rundt de store byene, er det mange som kan tenke seg en billig elbil for by-bruk.

Alle disse fire elbilene har en tilnærmet lik pris. BMW i3, Kia Soul Electric og VW e-Golf koster alle fra rundt 125.000 kroner. Nissan Leaf var tidligere ute, og der finner vi biler helt ned til 50.000 kroner. Men den oppgraderte versjonen, som kom sommeren 2014 for å kunne konkurrere mot alle de «nye», koster fra 100.000 kroner.

Men hvilken skal du velge? Alle har sine klare fordeler og ulemper. Her er vår guide til det beste brukte elbilkjøpet.

Kia Soul Electric - den store overraskelsen

Pris: Fra kr 125.000 kroner
Oppgitt rekkevidde: 212 km

SOLID: Kia Soul Electric er et av de beste bruktkjøpene du kan gjøre, og det finnes over 300 av dem ute til salgs. Foto: Espen Stensrud
SOLID: Kia Soul Electric er et av de beste bruktkjøpene du kan gjøre, og det finnes over 300 av dem ute til salgs. Foto: Espen Stensrud Vis mer

Koreanske Kia klinket til med lengst rekkevidde, best garanti (7 år på hele bilen) og supergunstige priser da den kom i 2014. Som ny kostet den fra 229.900 kroner.

TRANGT: Soul er ganske snau helt bakerst med bare 281 liters bagasjerom. Foto: Espen Stensrud
TRANGT: Soul er ganske snau helt bakerst med bare 281 liters bagasjerom. Foto: Espen Stensrud Vis mer
Foto: Espen Stensrud
Foto: Espen Stensrud Vis mer

Den litt småfrekke kasseformede kompaktbilen utstråler et urbant og friskt image, samt kult design. At dette er elbil-varianten, ser du tydelig på grillen som er i større heldekkende plast, noen små Eco-skilt og litt annerledes felger. Ellers ser den ut som en vanlig Kia Soul.

BAKSETER: Høyt golv passer best for de stutt-beinte. Men Soul tilbyr til og med varme i baksetene. Foto: Espen Stensrud
BAKSETER: Høyt golv passer best for de stutt-beinte. Men Soul tilbyr til og med varme i baksetene. Foto: Espen Stensrud Vis mer

Utformingen gjør den praktisk, med romslig takhøyde for alle passasjerer. Bagasjerommet er noe knepent med målene 281/891 liter.

Batteriet ligger på midten, i bunnen av bilen, noe som gjør at gulvet blir ganske høyt innvendig (hevet 8 cm). For voksne i baksetet blir det noe slitsomt med beina oppunder haka.

Foran er det langt mer trivelig med et friskt og spennende interiør. Praktisk er det også med et stort oppbevaringsrom mellom setene. Soul framstår som moderne med lettbetjent touchscreen og intuitive betjeningsfunksjoner. Materialbruken er ikke av ypperste sort hele veien, men det ser veldig bra ut.

Utstyrsnivået er dessuten svært imponerende. Selv på innstegsmodellen Classic får du med navigasjon med DAB-radio, varme i rattet, nøkkelfritt-system, ryggekamera, mørke vinduer osv. Det andre alternativet - Exclusive - har i tillegg blant annet varmepumpe, skinnkledd dashbord, parkeringssensorer, skinnseter, varme i bakseter og ventilerte seter foran.

Den har ingen app for å kunne fjernbetjene bilen - for eksempel forhåndsinnstilling av varme i kupeen.

TRIVELIG: Interiøret i Soul er moderne, fresht og brukervennlig. Foto: Espen Stensrud
TRIVELIG: Interiøret i Soul er moderne, fresht og brukervennlig. Foto: Espen Stensrud Vis mer

Soul Electric er enkel å manøvrere, den kjører godt og har et bedre understell enn hva vi gjerne har vært vant med på mange koreanske biler.

På motorsiden finner vi en 111-hesters el-motor, som bidrar til et dreiemoment på 285 Nm. Med en batteripakke på 277 kilo klarer den 1490 kilo-tunge bilen null til 100 km/t på 11,2 sekunder og en toppfart på 145 km/t.

Rekkevidden er på inntil 212 km, noe som er best av alle kandidatene. Samtidig er den ganske så sparsom på strømforbruket. Innebygd 6,6 kW-lader og batterivarmer er standard. I tillegg til ordinær ladekabel til husveggen (Schuko/ladetid 10-14 timer), kan du hurtiglade Soul Electric med CHAdeMO-ladeport, som er tilsvarende løsning de japanske elbilene har benyttet lenge. Eller du kan benytte såkalt veggboks for å redusere ladetiden.

Vår dom over Soul:

Nærmest som ut fra intet kom Kia og knallet til med en skikkelig bra og effektiv elbil. Soul er tøff å se på, god å kjøre, har et lass av utstyr inkludert - og ikke minst: Fortsatt to års fabrikkgaranti igjen.

Nissan Leaf (2014) - verdensrekord i Norge

Pris fra: 100.000 kroner
Oppgitt rekkevidde: 199 km

ELBIL-REVOLUSJONEN: Det finnes i dag hele 1600 brukte Leaf hos n'Finn. Foto: Espen Stensrud
ELBIL-REVOLUSJONEN: Det finnes i dag hele 1600 brukte Leaf hos n'Finn. Foto: Espen Stensrud Vis mer

Høsten 2010 lanserte Nissan sin berømte elbil, uten den furoren de kanskje hadde sett for seg. Verden gikk ikke av hengslene i sin iver etter å skaffe seg en Leaf. Bortsett fra i Norge, da. For etter å ha måttet ta til takke med overflødige flyplassbiler av typen elektrisk Peugeot 106 og særheter som Think og ikke minst Buddy og Reva (huff!), så skulle norske elbil-entusiaster endelig få seg ordentlig bil.

For Nissan hadde gjort en grundig jobb.

Bak det særegne utseendet skjulte det seg en lettkjørt, svært velfungerende, praktisk og smart bil på batteridrift. Allerede sommeren 2013 fikk den en facelift, med 100 oppdateringer, og produksjonen ble flyttet til Europa. Viktigst var det at rekkevidden ble økt til opptil 199 km.

BACKSTAGE: Brukbar plass i baksetet, også. Foto: Espen Stensrud
BACKSTAGE: Brukbar plass i baksetet, også. Foto: Espen Stensrud Vis mer

De spesielle lyktene og designelementene er ikke helt tilfeldige. Luftmotstanden skal nemlig være så lav som mulig.

På innsiden imponerer Leaf med et bagasjerom på 355/370 liter – avhengig av utstyrsgrad – og 680 liter med nedlagte bakseter.

Det er lite å si på plassforholdene ellers, bortsett fra at høyreiste kan få stusset issen i taket i baksetet. Foran er det enkelt og greit, dog litt kjedelig. Alderen setter sitt preg ved at rattet bare kan justeres opp og ned, info/navi-skjermen er litt liten og materialbruken preges av mer hardplast enn hos konkurrentene.

Sittestilling og ergonomi er heller ikke på nivå med de beste.

335 LITER: Etter oppgraderingen sommeren 2013 fikk Leaf bedre bagasjeplass. Foto: Espen Stensrud
335 LITER: Etter oppgraderingen sommeren 2013 fikk Leaf bedre bagasjeplass. Foto: Espen Stensrud Vis mer

Kjøreegenskaper og prestasjoner er det ikke så mye å si på. Leaf har et bra avstemt understell og ligger temmelig godt på veien.

Bilen har 109 hestekrefter som byr på 254 Nm dreiemoment. Null til 100 går på 11,5 sekunder og toppfarten er 144 km/t. 3,3 kW-batterilader er inkludert, men du kunne oppgradere til 6,6 kW som gir raskere lading.

Batteriene er plassert under baksetet og veier 275 kilo. I tillegg til standard lademuligheter kan Leaf hurtiglades med japanernes løsning, kalt CHAdeMO.

Ulempen med Leaf er at den spiser kilometerne på rekkeviddemåleren som smådrops. Flere tester har vist at Leaf er den elbilen med størst avvik i faktisk rekkevidde, kontra oppgitt rekkevidde. Det stemmer godt med vår erfaring, også.

Som ny i 2014 kostet den fra 191.000 kroner, mens toppmodellen Tekna kostet fra 231.000 kroner.

Foto: Espen Stensrud
Foto: Espen Stensrud Vis mer

Den er godt utstyrt med varmepumpe, skinnseter, navigasjon med Carwings (lar deg fjernbetjene bilen via mobiltelefon), ryggekamera og såkalt Arround-view (360-graders kamera), varme i bakseter, varme i ratt osv.

Vår dom over Leaf:

Dessverre oppleves Leaf noe frakjørt i forhold til sine ferskere konkurrenter, noe som understrekes ved at bilen ikke ble levert med DAB-radio. Interiøret er også noe enklere, og selv småting som ladeuttak i bagasjerommet savnes. Svakere reell rekkevidde enn konkurrentene.

VW e-Golf - med stjerner i sikte

Pris fra: 125.000 kroner
Oppgitt rekkevidde: 190 km

FOLKE-BIL NUMMER 1: Man pleier å si at «det er aldri feil å velge en Golf». Det gjelder for den elektriske utgaven, også. Foto: Espen Stensrud
FOLKE-BIL NUMMER 1: Man pleier å si at «det er aldri feil å velge en Golf». Det gjelder for den elektriske utgaven, også. Foto: Espen Stensrud Vis mer

e-Golf ankom det norske elbil-markedet i grevens tid og ble umiddelbart en bestselger. Oppskriften er enkel og genial.

Mens elbiler lenge var ment for trendsetterne og dem som våget å velge annerledes, satset Volkswagen på å treffe majoriteten som ikke ønsket å skille seg ut i det hele tatt. For sett en e-Golf ved siden av en vanlig en og du må granske dem for å se forskjell.

KJENT LANDSKAP: Interiøret er som på en hvilken som helst annen vanlig Golf. Foto: Espen Stensrud
KJENT LANDSKAP: Interiøret er som på en hvilken som helst annen vanlig Golf. Foto: Espen Stensrud Vis mer

Små «e-Golf»-emblemer, spesielle front-LED-lys, og en blåfarge som går igjen i detaljene er det du må se etter.

Bagasjerommet er romsligst i denne testen med 341/1231 liter (39 liter mindre enn vanlig Golf). Baksetet har testens beste plass for voksne.

BAGASJE: 341 liter er slettes ikke verst. Foto: Espen Stensrud
BAGASJE: 341 liter er slettes ikke verst. Foto: Espen Stensrud Vis mer

Som på utsiden er det lite som skiller interiøret fra vanlig Golf. Setene er gode og de aller fleste finner seg kjapt til rette.

Instrumentpanelet er annerledes ved at turtelleren er erstattet med en såkalt powermeter som viser strømforbruket.

For optimal rekkevidde kan du veksle mellom modusene Normal, Eco og Eco+. Via rekuperasjon i tre ulike trinn, kan du også motorbremse bilen slik du selv ønsker for å regenerere energi tilbake til batteriet. Ellers er Car-Net en app-tjeneste som lar deg overvåke og fjernbetjene bilen via mobilen.

GODE KJØREEGENSKAPER: e-Golf kjører nøytralt og ligger stødig på veien. Foto: Espen Stensrud
GODE KJØREEGENSKAPER: e-Golf kjører nøytralt og ligger stødig på veien. Foto: Espen Stensrud Vis mer

e-Golf oppfører seg nøyaktig som en Golf på veien, til tross for 318 kilos batteripakke i gulvet mellom akslingene og egenvekt på hele 1.510 kilo.

Motoren byr på 115 hester, 270 Nm dreiemoment, toppfart på 140 km/t og null til 100 på 10,4 sekunder. Med vanlig ladeuttak (Schuko) tar det 13 timer å fullade bilen.

En veggboks reduserer ladetiden til åtte timer, eller du kan benytte hurtiglader. Forsikre deg om at hurtigladeren er av typen CCS, som er løsningen tyskerne bruker.

Foto: Espen Stensrud
Foto: Espen Stensrud Vis mer

Det beste med e-Golf, kontra vanlig Golf, er likevel at lista over standardutstyr er lengre. Her fikk du med oppvarmet frontrute, anti-kollisjonssystemer, adaptiv cruise control, midtarmlene med skiluke, City-nødbrems-funksjon, stor kjørecomputer og mye mer.

Startprisen i 2014 var 244.200 kroner.

Vår dom over e-Golf:

Foto: Espen Stensrud
Foto: Espen Stensrud Vis mer

Faktisk rekkevidde er tett opp til det som er oppgitt, den både ser og kjører som en vanlig Golf – og det er lagt til mye bra utstyr som standard. Den har størst bagasjeplass, best bakseteplass og har den beste ergonomien for førerne. Med en god pakke av standardutstyr er det vanskelig å velge bort denne elbilen.

BMW i3 - tysk kraftverk

Pris fra: 125.000 kroner
Oppgitt rekkevidde: 190 km

KUL: BMW i3 skiller seg ut – på alle måter. Foto: Espen Stensrud
KUL: BMW i3 skiller seg ut – på alle måter. Foto: Espen Stensrud Vis mer

Prestisjeprosjektet til BMW vekker oppmerksomhet med sitt spesielle utseende, som det finnes delte meninger om, med sint front, butte ende og høye, tynne hjul.

Den ser ut som en todørs bil, men bakdørene er feilvendt. i3 mangler B-stolper, noe som gir enkel og generøs adkomst til baksetet.

STILIG INTERIØR: Klassiske BMW brytere og skjermer, men ellers er materialvalg og design noe helt spesielt. Foto: Espen Stensrud
STILIG INTERIØR: Klassiske BMW brytere og skjermer, men ellers er materialvalg og design noe helt spesielt. Foto: Espen Stensrud Vis mer
SÆREGEN: Du må åpne framdøra før du kan åpne bakdøra. Da får du til gjengjeld en solid åpning. Foto: Espen Stensrud
SÆREGEN: Du må åpne framdøra før du kan åpne bakdøra. Da får du til gjengjeld en solid åpning. Foto: Espen Stensrud Vis mer

Chassiset er i karbonforsterket plast, et svindyrt materiale som til i3 kom var forbeholdt super-sportsbiler. Dette for å holde vekten nede på 1.195 kilo. Hele bilen skal være resirkulerbar og fabrikken er bygget etter de siste miljøprinsipper med energi fra vindmøllekraft.

Bagasjerommet er minst av alle de fire bilene, med bare 260/1.100 liter. Den innvendige plassen er nokså trang, så to voksne sitter tett foran, og det er totalt bare fire sitteplasser. Gulvet er ganske høyt, på grunn av batteripakken på 230 kilo i gulvet, noe som blir slitsomt for passasjerer på lange turer.

VIKTIG Å HUSKE PÅ: i3 har bare plass til fire personer. Foto: Espen Stensrud
VIKTIG Å HUSKE PÅ: i3 har bare plass til fire personer. Foto: Espen Stensrud Vis mer

Forsetene er tynnere enn hva vi er vant med fra BMW. Støtten er grei, men du blir sliten i lengden. Interiøret for øvrig understreker hvilken innovativ og nyskapende bil i3 er. Her er det materialvalg, design og funksjonsløsninger du ikke har sett i andre biler. Kult og eksklusivt!

iDrive-kommandosystem betjener de fleste funksjonene, ellers er det også en app-tjeneste du kan fjernbetjene og overvåke bilen med. Girspaken krever noe tilvenning for å få bilen i riktig gir. Blant alle de resirkulerbare materialene, reagerer vi ellers på at dashbordet reflekter mye sollys opp på frontruta.

Med 50-50 vektfordeling og bakhjulstrekk vil i3 formidle kjøreglede, som på andre BMW-er. Like bra er ikke styringen. Den er presis, men gir en noe skjelvende følelse på grunn av de høye og smale hjulene.

TRANGT: 260 liters bagasjeplass er ikke all verden. Foto: Espen Stensrud
TRANGT: 260 liters bagasjeplass er ikke all verden. Foto: Espen Stensrud Vis mer

Den kraftige retardasjonen for å regenerere energi når du går av gasspedalen, krever også sin tilvenning.

Tyskeren er testens klart sprekeste med 170 hester, 250 Nm dreiemoment, toppfart sperret på 150 km/t og null til 100 på hissige 7,2 sekunder. Rekkevidden er inntil 190 km.

Ladetiden med vanlig stikkontakt er rundt åtte timer. Oppgraderer du til 7,4 kW-lader, reduserer du ladetiden til tre timer. Eller du kan benytte CCS-hurtiglader.

Foto: Espen Stensrud
Foto: Espen Stensrud Vis mer

Prismessig startet i3 gunstig fra 249.900 kroner som ny. Da fikk du blant annet varmepumpe, varmeseter og annet du tar for gitt inkludert. Men som med BMW ellers; det ble fort dyrt om man skulle legge på utstyr. Med hurtiglader-oppsett, navigasjon, treverk i dashbordet, kollisjonsvarsling osv., var nyprisen vippet opp i 349.600 kroner.

Vår dom over i3:

Det er delte oppfatninger om BMW i3, men vi liker den. Bare fire seter, begrenset plass og noe svakere rekkevidde enn de største konkurrentene hindrer den i å gå til topps her.

VINNERE: Etter vårt skjønn er Kia Soul Electric og VW e-Golf de to beste bruktkjøpene du kan gjøre på elbil i dag. Foto: Espen Stensrud
VINNERE: Etter vårt skjønn er Kia Soul Electric og VW e-Golf de to beste bruktkjøpene du kan gjøre på elbil i dag. Foto: Espen Stensrud Vis mer

Så hva skal du velge?

Nissan Leaf må finne seg i en sisteplass i dette selskapet. Men den er fullt konkurransedyktig. Og: Den er 20.000-25.000 kroner rimeligere i innkjøp. Samtidig har den vist seg å være nokså feilfri for eierne. Du gjør derfor ikke noe feil i å velge en brukt Leaf av den oppgraderte modellen, fra sommeren 2014.

Hvis rekkevidde ikke er ditt største «issue», er BMW i3 en favoritt. Som ego-bil er den suveren og den tilbyr faktisk BMW-ske kjøreegenskaper under skallet.

Den største overraskelsen er Kia Soul Electric. Den er kul, praktisk, har god rekkevidde - og ikke minst med en nybilgaranti på sju år som fortsatt gjelder.

KOLLEKTIV-TOG: Alle disse fire bilene er kjente syn i kollektivfeltet. Foto: Espen Stensrud
KOLLEKTIV-TOG: Alle disse fire bilene er kjente syn i kollektivfeltet. Foto: Espen Stensrud Vis mer

Men vi kommer ikke utenom VW e-Golf. Den er ikke best på rekkevidde, men sanker flest poeng på grunn av praktisk bruk og gode kjøreegenskaper. Den har størst bagasjeplass, best bakseteplass og har den beste ergonomien for førerne. Med en god pakke av standardutstyr og mye komfort er dette vår brukte favoritt i denne klassen.

ELBIL-FAVORITTER: Av disse fire elbilene er det e-Golf som stikker av med seieren. Den gir rett og slett mest bil for penga. Foto: Espen Stensrud
ELBIL-FAVORITTER: Av disse fire elbilene er det e-Golf som stikker av med seieren. Den gir rett og slett mest bil for penga. Foto: Espen Stensrud Vis mer