Vi har testet på vått føre:

De beste dekkene i regn

Etter en uvanlig varm vår, er det ifølge meteorologene klart for mye regn. Vår store test gir deg svaret på hvilke sommerdekk som passer best.

DÅRLIG PÅ VÅTT: Å spare noen hundrelapper på dekk er etter vår mening en dårlig måte å spare penger på. Dårlige sommerdekk på våt vei vil gi deg lang bremsestrekning og vannplaning i lav hastighet. Foto: Anton Reenpaa
DÅRLIG PÅ VÅTT: Å spare noen hundrelapper på dekk er etter vår mening en dårlig måte å spare penger på. Dårlige sommerdekk på våt vei vil gi deg lang bremsestrekning og vannplaning i lav hastighet. Foto: Anton ReenpaaVis mer

På tørr asfalt er de fleste sommerdekkene gode. Regnvær og varm asfalt er det farligste underlaget for bilister på sommerføre. Det er her de beste sommerdekkene skiller seg fra de dårligste.

I den store sommerdekktesten til Dagbladet, Dinside og Autofil, tester vi dekkene under alle forhold, men legger aller mest vekt på dekkenes prestasjoner på våt vei.

BEST: Nokian er det beste dekket når regnet pøser ned. Foto: Anton Reenpaa
BEST: Nokian er det beste dekket når regnet pøser ned. Foto: Anton Reenpaa Vis mer

Nokian vinner på vått

Vi tester vannplaning både rett fram og i sving, bremsegrep, tider på en utfordrende bane og legger vekt på de profesjonelle testernes følelse av hvor sikre dekkene er. Når vi legger sammen våt-poengene til dekkene i testen, får vi denne listen over de beste:

Beste dekk på vått føre

# Dekk Poeng
1.Nokian Hakka Blue252,5
2.Continental PremiumContact48,5
Goodyear EfficientGrip Perf.48,5
Bridgestone Turanza48.5
5.Hankook Ventus Prime 348,0
Falken Ziex48,0

Nokian er med andre ord det beste dekket på våt vei, men får følge av fem andre gode dekk. Blant disse finner vi Hankook og Falken som er relativt rimelige. Du skal imidlertid være klar over at dekkene som er best på våt vei, kan ha svakheter på tørr asfalt eller når det gjelder støy eller rullemotstand. Hele testen kan du lese på Dagbaldet+

Store forskjeller

Her er noen eksempler på forskjellene mellom de beste og dårligste dekkene på våt vei. I testen av bremsegrep har vi kjørt dekkene både i varmt og litt kjøligere sommervær. Dekkenes karakter er et gjennomsnitt av disse.

En varm sommerdag stopper bilen med Continental-dekk på 25,9 meter fra 80 km/t, mens bilen med Radar-dekk bruker 31,1 meter. Med disse dekkene vil bilen din fortsatt ha en hastighet på over 30 km/t når den treffer fotgjengeren du forsøker på stoppe for.

I vannplaningstesten i sving mister bilen med Nankang-dekk veigrepet alt ved 77,3 km/t, mens bilen med Falken-dekk beholder veigrepet til 83,8 km/t. Vannplaning betyr rett og slett at dekkene mister kontakten med asfalten, bilen begynner å flyte oppå vannet og blir umulig å styre.

SKUMMEL VANNPLANING: Når dekkene vannplaner, begynner bilen å flyte på vannet og bilen blir umulig å kontrollere. Foto: Anton Reenpaa
SKUMMEL VANNPLANING: Når dekkene vannplaner, begynner bilen å flyte på vannet og bilen blir umulig å kontrollere. Foto: Anton Reenpaa Vis mer

Grepet slipper brått

Når de profesjonelle testerne skal gi sin subjektive vurdering av dekkene ved kjøring på en bane, vet de aldri hvilke dekk som sitter på bilen. Det er en blind-test. Etter banetesten med bilen som hadde Nokian-dekk, sa testsjef Jukka Antilla:

- Grepet er svært godt. Det gjør at bremsestrekningen blir kort, og det er enkelt å beholde kontrollen over bilen, selv i kritiske situasjoner.

Etter å ha kjørt bilen med de billige Radar-dekkene, har pipa fått en annen låt:

- Disse dekket har dårlig bremsegrep på varm asfalt og sidegrepet er så dårlig og sladdene oppstår så brått at det er vanskelig å holde kontrollen på bilen.

STOR FORSKJELL: – De beste dekkene gjør det enkelt å kontrollere bilen selv i kritiske situasjoner, mens de dårligste har skumle egenskaper, konkluderer testsjef Jukka Antilla. Foto: Anton Reenpaa
STOR FORSKJELL: – De beste dekkene gjør det enkelt å kontrollere bilen selv i kritiske situasjoner, mens de dårligste har skumle egenskaper, konkluderer testsjef Jukka Antilla. Foto: Anton Reenpaa Vis mer

Så dårlig er de slitte

Det som i hvert fall er sikkert er at brukte piggfrie vinterdekk og slitte sommerdekk egner seg svært dårlige på våte sommerveier. I år har vi med ett sett med slitte Continental sommerdekk (4 mm. mønster) og ett sett med slitte Continental piggfrie vinterdekk (3 mm. mønster) i testen – begge topp-dekk i tidligere tester.

Med andre ord godt innenfor kravet på 1,6 millimeter, som gjelder for sommerdekk.

Vannplaning i sving km/t*

# Dekk Fart
1.Goodyear83,1 km/t
2.Nokian82,8 km/t
3.Vredestein82,1 km/t
4.Falken82,0 km/t
5.Sava81,8 km/t
6.Hankook81,5 km/t
Michelin81,5 km/t
8.Continental80,8 km/t
9.Bridgestone80,1 km/t
10.Maxxis79,5 km/t
11.Radar78,5 km/t
12.Nankang78,2 km/t
13.Michelin CrossClimate77,8 km/t
-Slitt sommerdekk61,2 km/t
-Slitt piggfritt vinterdekk60,3 km/t

*=Resultat med 10 millimeter vann på veien.

Farlig på våt vei

I vannplaningstesten i sving mister det slitte sommerdekket grep allerede ved 61,2 km/t og det piggfrie vinterdekket ved 60,2 km/t. Det beste, nye dekket, fra Goodyear, beholder grepet til 83,1 km/t.

Under bremsing på våt, varm asfalt stopper det nye Continental-dekket på 25,9 meter fra 80 km/t, mens det slitte vinterdekket bruker 38,3 meter på å stoppe. Bilen med disse dekkene har en hastighet på over 40 km/t når den andre bilen har stoppet.

Testernes subjektive vurdering*

# Dekk Karakter
1.Continental10
Nokian10
3.Bridgestone9
4.Falken8
Goodyear8
Michelin8
Maxxis8
8.Hankook7
Nankang7
Vredestein7
Sava7
12.Michelin CrossClimate6
Radar6

*=Kjørt som blindtest på en våt, svingete bane.