Færrest feil

De beste bruktbilene under 100.000

Er det mulig å finne en god bruktbil, med lite feil, til under 100.000 kroner? Ja. Vi har plukket ut 15 som du nesten kan kjøpe i blinde.

<strong>KJØPE I BLINDE?:</strong> Selv om dette er bilene med minst feil og problemer, er det viktig at du finner en bil som den forrige eieren har behandlet godt og gjerne hatt jevnlig på service. Foto: Rune Korsvoll
KJØPE I BLINDE?: Selv om dette er bilene med minst feil og problemer, er det viktig at du finner en bil som den forrige eieren har behandlet godt og gjerne hatt jevnlig på service. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Du får ingen ny, stor familiebil, med kort kjørelengde og proppet full av luksusutstyr for 100.000 kroner. Derimot kan du få en bra bil, som er driftssikker, har lite feil og kanskje har Ssju-åtte år bak seg på veien.

En rimelig bruktbil kutter kostnadene til bilholdet ditt dramatisk. Den største utgiftsposten i bilregnskapet, verditapet, er nemlig usynlig helt til du skal selge bilen igjen. En ny bil i mellomklassen har et verditap på rundt 40.000 kroner i året. En rimelig bruktbil taper seg kanskje 10.000.

Ni millioner biler

Bilene vi har plukket ut her er blant de 20 med færrest feil av 150 modeller i den store undersøkelsen som det tyske godkjennings-organet TÜV gjør hvert år. Rapporten baserer seg på tester av 100 punkter på ni millioner biler i 2019. Hver av bilene har angitt en feilprosent, som kan måles opp mot gjennomsnittet av alle bilene som er testet. Gjennomsnittlig feilprosent er 5,8.

<strong>SOM I NORGE:</strong> De tyske testene som ligger til grunn for TÜVs rapport er de samme som EU-kontrollene blant annet Norges Automobil-Forbund gjennomfører. Bilmodellene er også like i Tyskland og Norge. Foto: NAF
SOM I NORGE: De tyske testene som ligger til grunn for TÜVs rapport er de samme som EU-kontrollene blant annet Norges Automobil-Forbund gjennomfører. Bilmodellene er også like i Tyskland og Norge. Foto: NAF Vis mer

Lite feil på elbiler

I tillegg har vi plukket ut tre elektriske biler. På grunn av lavt salg i Tyskland, finnes det foreløpig ingen elbiler med i statistikken til TÜV. Norske importører melder imidlertid om at elbiler generelt har færre feil og problemer enn bensin- og dieselbiler. De har rett og slett færre mekaniske deler som kan svikte. De tre elbilene har vært lenge på norske veier og bevist god driftssikkerhet.

Alle de 15 bilene vi har plukket ut til å passe under 100.000 kroner, har gjennomsnittlig kjørelengde for årsmodellen og er ikke eldre enn ti år gamle.

BILENE MED FÆRREST FEIL ...

Mercedes B-klasse: Bilen med færrest feil av alle hos TÜV. En praktisk og kompakt bil. Du får en 2010-modell for pengene. Feilprosent: 2,4 (snitt 5,8)

Mercedes B-klasse Foto: Rune Korsvoll
Mercedes B-klasse Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Audi A1: En liten, sportslig bil med gode kjøreegenskaper. Du får en 2011/2012 modell. Feilprosent 3,1

Audi A1. Foto: Audi
Audi A1. Foto: Audi Vis mer

Honda Jazz: Den mest praktiske småbilen du kan tenke deg. 100.000 holder til en 2014-modell. Feilprosent 3,2.

Honda Jazz. Foto: Rune Korsvoll
Honda Jazz. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Opel Mokka: En kompakt SUV med forhjulstrekk. Du får en 2013-modell. Relativt få til salgs. Feilprosent 3,9.

Opel Mokka. Foto: Opel
Opel Mokka. Foto: Opel Vis mer

Toyota Verso: En praktisk bil for en liten familie. Relativt få til salgs. Du får en 2011/2012-modell. Feilprosent 4,1

Toyota Verso. Foto: Rune Korsvoll
Toyota Verso. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Kia Venga: Kompakt men praktisk og med høyere sitteposisjon. Få biler i markedet. Du får en 2013-modell. Feilprosent 4,3.

Kia Venga. Foto: Rune Korsvoll
Kia Venga. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Volvo V40: Volvos minste. Sikker og komfortabel. Relativt få under 100.000, men du kan få en 2013-modell som er kjørt litt lengre enn snittet. Feilprosent 4,3.

Volvo V40. Foto: Rune Korsvoll
Volvo V40. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Toyota Yaris: En lettkjørt småbil, med bensin eller hybriddrivverk. Har også færrest nødstopp langs veien av alle ifølge tyske ADAC. Du får en 2013-modell. Feilprosent 4,4.

Toyota Yaris. Foto: Rune Korsvoll
Toyota Yaris. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Hyundai i20: Lettkjørt og kompakt bil. Prisene varierer mye. Hos forhandler får du en 2013-modell, privat helt opp i 2016-modell. Feilprosent 4,5.

Hyundai i20. Foto: Rune Korsvoll
Hyundai i20. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

VW Polo: En småbil med gode og komfortable kjøreegenskaper. Pengene rekker til en 2013/2014-modell, avhengig av kjørelengde. Feilprosent 4,5.

VW Polo. Foto: Rune Korsvoll
VW Polo. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Mitsubishi ASX: En kompakt SUV, som også har svært få nødstopp langs veien ifølge tyske ADAC. Du må ned i 2011-modell. Feilprosent 4,6.

Mitsubishi ASX. Foto: Mitsubishi
Mitsubishi ASX. Foto: Mitsubishi Vis mer

Opel Astra: Opels bestselger gjennom flere år. Gode kjøreegenskaper. Pengene rekker til en femdørs 2012-modell, eller en praktisk stasjonsvogn fra 2011. Feilprosent 4,6.

Opel Astra. Foto: Rune Korsvoll
Opel Astra. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

... PLUSS TRE ELEKTRISKE

Nissan Leaf: Den mest solgte elbilen i Norge til dags dato. Rekkevidde 199 kilometer. Du får en 2015-modell med kort kjørelengde for 100.000 – en 2012-modell under 60.000 kroner.

Nissan Leaf. Foto: Rune Korsvoll
Nissan Leaf. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Renault Zoe: Kompakt elbil som har vært en suksess i Norge. Rekkevidde på 240 kilometer. En 2016-modell koster rundt 100.000 kroner.

Renault Zoe. Foto: Markus Pentikainen
Renault Zoe. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

VW e-UP: En lite elbil med gode kjøreegenskaper. Rekkevidde på bare 162 kilometer, men en perfekt bybil. Pengene holder til en 2016-modell.

VW e-UP. Foto: VW
VW e-UP. Foto: VW Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer