Viktigste bil-året siden 1913

De 15 beste, nye bilene i år

Nye elbiler på rekke og rad og tøffe miljøkrav gjør at bilåret vi har gått inn i, blir det mest spennende på 100 år.

MEST SPENNENDE: Dette er etter vår mening den mest spennende, nye bilen i år. Kan du gjette hvilken? Foto: Skoda
MEST SPENNENDE: Dette er etter vår mening den mest spennende, nye bilen i år. Kan du gjette hvilken? Foto: Skoda Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Ikke siden 1913, da Henry Ford tok i bruk samlebåndet i bilproduksjonen, halverte prisen på T-Ford og gjorde bilen til allemannseie, har omveltningene i bilindustrien vært like store som nå. Det dreier seg selvfølgelig om elektrifisering av bilparken. Norge har vært et foregangsland, men nå kommer andre store markeder etter.

80.000 elbiler i år

I 2019 ble det solgt over 60.000 nye elektriske biler i Norge. I år vil tallet stige til over 80.000 tror Erik Andresen, som er direktør i Bilimportørenes Landsforening.

- Vi tror at mellom 55 og 60 prosent av alle nye biler som selges i Norge neste år blir elektriske. Med et totalmarked på rundt 150.000 biler, betyr det en solid økning i elbilsaget fra i fjor, sier Andresen til Dinside.

Rundt 30 nye, elektriske bil-modeller kommer på norske veier i år. Blant disse er mange SUV-er, med kompakte Peugeot e-2008 og familiebilen Skoda Vision iV i spissen. Dette er biler med god innvendig plass, rekkevidde fra 300-400 kilometer under norske forhold og priser som gjør at de blir tilgjengelig for mange.

Elektrifiseringen er drevet av nye EU-krav om et maksimalt CO2-utslipp fra flåten av biler en fabrikk selger ikke skal overstige 95 gram per kilometer. De fabrikkene som ikke klarer dette, vil få kraftige bøter.

Elbiler på toppen

Det er naturlig at elbiler inntar de første plassene når vi setter opp en liste over de mest spennende bilnyhetene i år. Men det finnes også biler med tradisjonelle drivverk som vi tror kan gjøre det godt. Ett eksempel er nye Skoda Octavia. I 2019 var den «gamle» utgaven en av de mest solgte bilene uten noen form for elektrifisering.

Også VW Golf kommer i ny utgave i år, men for første gang på lenge kommer den ikke til å bli en av de mest solgte. Årsaken er at den ikke kommer som elbil. Dette salget overlates til nye ID.3, som er nesten på toppen av listen vår.

Det er spennende biler som for eksempel elektriske Seat El Born, nye Mercedes GLA, Audi A3 og Hyundai i10 som ikke er kommet med på vår liste. Den starter med elektriske DS 3 Crossback på 15. plass.

15. DS 3 Crossback

LITEN SUV: DS er et nytt merke i Norge, men denne elektriske SUV-en kan bli et gjennombrudd. Foto: Rune Korsvoll
LITEN SUV: DS er et nytt merke i Norge, men denne elektriske SUV-en kan bli et gjennombrudd. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

DS 3 Crossback E-Tense er den første bilen på en ny elbil-plattform, som også Opel Corsa og Peugeot 208 bygges på. Selv om den også kommer med bensin-motorer, er det den elektriske utgaven som kommer til å stå for nesten hele salget i Norge. De første bilene kommer rett over nyttår og er priset fra 312.000 kroner. Vi har kjørt den kompakte SUV-en og førsteinntrykket er at bilen byr på mye kjørekomfort.

14. Toyota Yaris

HYBRID: Nye Toyota Yaris får et enda mer effektivt hybrid-drivverk. Foto: Toyota
HYBRID: Nye Toyota Yaris får et enda mer effektivt hybrid-drivverk. Foto: Toyota Vis mer

Toyota Yaris er blitt noe så sjeldent som en småbil som selger bra i Norge. Årsaken er hybriddrivverket. Det gir gunstig forbruk spesielt i bykjøring og gjør bilen lettkjørt. I tillegg har bilen rykte for god driftssikkerhet. Nye Yaris kommer til sommeren med et enda mer effektivt drivverk som ifølge Toyota skal øke effekten med 15 prosent og kutte forbruket med 20.

13. Mini Cooper SE

SPREK: Elektriske Mini Cooper blir sprek og rimelig. Foto: Mini
SPREK: Elektriske Mini Cooper blir sprek og rimelig. Foto: Mini Vis mer

Dette er den første elbilen til Mini og Cooper-navnet bæres med rette. Elmotoren yter 184 hester og sørger for 0-100 km/t på 7,3 sekunder. Batteriet er på 32,6 kWt, noe som holder til en rekkevidde rundt 230 kilometer en god sommerdag. Det er ikke imponerende, men prisen er gunstig. Når bilen kommer til Norge over nyttår står det fra 259.900 kroner på prislappen.

12. Opel Corsa-e/Peugeot e-208

BILLIG: Elektriske Opel Corsa og Peugeot 208 bygges på den samme plattformen og blir elbiler for folk flest. Foto: Opel
BILLIG: Elektriske Opel Corsa og Peugeot 208 bygges på den samme plattformen og blir elbiler for folk flest. Foto: Opel Vis mer

Egentlig samme bilen, selv om de har fått et ganske ulikt utseende. Begge blir elbiler for folk flest. Forhåndssalget har vært bra på begge bilene og de første kundene får biler om noen uker. Batteriet på 50 kWt gir en rekkevidde på 330 kilometer. Prisene blir fra rundt 250.000 kroner.

11. Polestar 2

KINESISK: Polestar er Volvos kinesiske søster. Norge fikk verdens første Polestar-butikk i høst. Goto:Polestar
KINESISK: Polestar er Volvos kinesiske søster. Norge fikk verdens første Polestar-butikk i høst. Goto:Polestar Vis mer

Volvo-eide Polestar skal ta kampen opp mot Tesla. I høst åpnet verdens første Polestar-butikk i Oslo. Polestar 2 er bilen det satses på i Norge, fordi den er ren elektrisk. Prisen på lanserings-modellen, som kommer til sommeren, blir 469.000 kroner. Da får du en bil med firehjulstrekk, 78 kWt batteri og en rekkevidde på rundt 500 kilometer.

10. Mazda MX-30

KORT REKKEVIDDE: Rekkevidden er relativt kort, men prisen gunstig på Mazda MX-30. Foto: Rune Korsvoll
KORT REKKEVIDDE: Rekkevidden er relativt kort, men prisen gunstig på Mazda MX-30. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Mazdas første elektriske bil er produksjonsklar med de spesielle bakdørene. Den kommer til Norge i andre halvdel av 2020. Navnet er MX-30. Størrelsen er omtrent som CX-30, som allerede er på plass i Norge. MX-30 skal koste 249.000 kroner, noe som er en knallsterk pris. Rekkevidden blir imidlertid bare 200 kilometer målt etter den nye WLTP-metoden.

9. BMW iX3

BAKHJULSTREKK: Elektriske BMW iX3 får i første omgang bare bakhjulsdrift. Foto: BMW
BAKHJULSTREKK: Elektriske BMW iX3 får i første omgang bare bakhjulsdrift. Foto: BMW Vis mer

Dette er BMWs første elektriske SUV og lanseres i 2020. Designmessig har den mye til felles med nye X3, men under skallet befinner det seg et 70 kWh batteri og en elektrisk motor på 270 hester. Rekkevidden skal bli 400 kilometer etter den nye, strenge WLTP-testen. I første omgang kommer bilen trolig bare med bakhjulsdrift, noe som sikkert er en skuffelse for mange.

8. VW Golf

GENERASJON ÅTTE: Nye VW Golf blir ikke elektrisk, men får ladbart hybrid-drivverk. Foto: VW
GENERASJON ÅTTE: Nye VW Golf blir ikke elektrisk, men får ladbart hybrid-drivverk. Foto: VW Vis mer

Åttende generasjon av VW Golf er snart på vei inn til norske forhandlere. Den nye utgaven kommer ikke med elektrisk drivverk, men den «gamle» utgaven skal fortsatt selges som elbil i noen måneder. Nye Golf blir imidlertid ladbar hybrid, med 204 hester og et batteri som gjør at den elektriske rekkevidde blir rundt 60 kilometer etter den nye WLTP-normen. I tillegg kommer det tre såkalt mild-hybri bensinmotorer som skal kutte forbruk og CO2-utslipp noe.

7. Skoda Octavia

SELGER UTEN EL: Skoda Octavia er en bestselger uten elektrisk drivverk. Foto: Skoda
SELGER UTEN EL: Skoda Octavia er en bestselger uten elektrisk drivverk. Foto: Skoda Vis mer

Skoda Octavia var en av de mest solgte bilene uten elektrisk drivverk i 2019. Den nye bilen kommer i mars/april og blir enda mer praktisk og enda litt stiligere, men får ingen helelektrisk drivlinje. Den kommer derimot som ladbar hybrid med ganske lang elektrisk rekkevidde, noe som bør gjøre at den fortsatt blir en av de mest solgte bilene med bensin- og dieselmotor i Norge i år.

6. Tesla Model Y

KOMPAKT SUV: Tesla Model Y kommer til Norge til høsten ... dersom elt går etter planen. Foto: Tesla
KOMPAKT SUV: Tesla Model Y kommer til Norge til høsten ... dersom elt går etter planen. Foto: Tesla Vis mer

I løpet av sommeren vil de første kundene få levert sin Tesla Model Y. Trolig er dette kunder i USA, mens norske kjøpere må smøre seg med tålmodighet til høsten. I Norge kommer denne kompakte SUV-en til å starte på rundt 450.000 kroner. Da får du utgaven med 540 kilometer rekkevidde og bakhjulsdrift. En versjon med firehjulsdrift er ventet å koste 30.000-40.000 kroner mer.

5. Ford Mustang Mach-E

I KØ: Mange nordmenn står i kø for Ford Mustang Mach-E. De må vente til i høst. Foto: Ford
I KØ: Mange nordmenn står i kø for Ford Mustang Mach-E. De må vente til i høst. Foto: Ford Vis mer

Berømte Ford Mustang tar nå steget inn i den elektriske verden – i hvert fall i navnet. Bilen kommer i to utgaver, der den største har firehjulstrekk og en batteripakke som gir en rekkevidde på rundt 600 kilometer. Den rimeligste har tohjulstrekk, en litt mindre batteripakke og koster fra 422.000 kroner. De første bilene leveres til Norge kunder i siste halvdel av 2020.

4. Volvo XC40 Recharge

IKKE BILLIG: Volvos første elbil koster fra en halv million kroner. Foto: Volvo
IKKE BILLIG: Volvos første elbil koster fra en halv million kroner. Foto: Volvo Vis mer

Rundt 9.000 nordmenn har skrevet seg på venteliste for Volvos først elektriske bil - XC40 Recharge. Den får firehjulstrekk, mulighet for hengerfeste og et batteri på 78 kWt, som skal ta deg rundt 450 kilometer. De første bilene leveres til norske kunder i slutten av 2020, men spesielt billig blir ikke Volvos elbil: På prislappen på den rimeligste utgaven står det 500.000 kroner.

3. Peugeot e-2008

NORGES-BILEN: En rimelig, kompakt, elektrisk SUV er nettopp det norske bilkjøpere vil ha. Foto: Peugeot
NORGES-BILEN: En rimelig, kompakt, elektrisk SUV er nettopp det norske bilkjøpere vil ha. Foto: Peugeot Vis mer

Elektriske Peugeot e-2008 kan bli en bestselger i Norge. Bilen har en motor på 136 hester, en batteripakke på 50 kWt og en rekkevidde på 310 kilometer, ifølge Peugeot. Prisen starter på 286.000 kroner når bilen kommer om noen uker. Vi har allerede prøvekjørt e-2008. På pluss-siden noterte vi at dette er en praktisk kompakt-SUV med bra rekkevidde og gunstig pris. Vi ga et lite minus fordi den ikke får hengerfeste.

2. VW ID.3

NY VERDEN: Elektriske ID.3 blir like viktig for VW som Bobla da den kom for 60 år siden. Foto: VW
NY VERDEN: Elektriske ID.3 blir like viktig for VW som Bobla da den kom for 60 år siden. Foto: VW Vis mer

Utvendig er ID.3 omtrent like stor som en VW Golf, men innvendige er plassen nesten som i en Passat. Dette er mulig siden batteriet ligger flatt under bilen og bensintank, eksosanlegg, motor etc. er borte. Bilen har bakhjulsdrift og den første utgaven har en motor på 204 hester og et batteri på 62 kWt, som gir en rekkevidde på 420 kilometer. De første kundene får bil til sommeren. Prisen starter på rundt 330.000 kroner for utgaven med et batteri på 45 kWt.

1. Skoda Vision iV

PÅ TOPPEN: Vi mener at Skodas nye, elektriske SUV er den mest spennende bilen i 2020. Foto: Skoda
PÅ TOPPEN: Vi mener at Skodas nye, elektriske SUV er den mest spennende bilen i 2020. Foto: Skoda Vis mer

Skodas nye, elektriske SUV er etter vår mening den aller mest spennende nyheten i år. En elektrisk familie-SUV treffer norske kjøpere midt i hjertet. Bilen er 4,66 meter lang, har god bagasjeplass, mulighet for hengerfeste og et batteri som gir en rekkevidde opp mot 500 kilometer. Bilen vil komme i to utgaver, en kupé-aktig SUV og en mer tradisjonell SUV med større bagasjerom. Levering til kunder starter etter sommeren 2020 og du kan velge forhjulstrekk eller firehjulstrekk. Prisen er ennå ikke offentliggjort, men vi tipper den blir rundt 450.000 kroner.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer