2019

De 10 viktigste bil-oppfinnelsene i år

Et videospeil, en kollisjonspute mellom fører og passasjer, et system som parkerer bilen automatisk dersom du sovner. Dette er tre av de viktigste bil-oppfinnelsene i år.

VIDEO I SPEILET: Hvis sikten bakover er begrenset, kan det vanlige speilbildet erstattes med et kamerabilde. Det er en av årets viktigste oppfinnelser på bilfronten, ifølge britisk forskningssenter. Foto: Range Rover
VIDEO I SPEILET: Hvis sikten bakover er begrenset, kan det vanlige speilbildet erstattes med et kamerabilde. Det er en av årets viktigste oppfinnelser på bilfronten, ifølge britisk forskningssenter. Foto: Range Rover Vis mer

Det er det britiske forskningssenteret Thatcham Research som på oppdrag fra forbrukermagasinet What Car? har plukket ut årets ti viktigste nyvinningene når det gjelder sikkerhet i biler.

Nyvinningene spenner fra BMWs kamera, som automatisk filmer forløpet dersom du havner i en ulykke, via videosystemet til Mercedes, som bruker kartdata fra navigasjonssystemet for å senke farten før en sving, til Mazdas overvåkingssystem av føreren for å hindre ulykker etter uoppmerksomhet eller innsovning.

Foreløpig er ikke dette utstyret tilgjengelig i alle modeller, men vil bli det etter hvert. I januar skal det kåres en vinner blant disse ti, som tildeles prisen Technology Award.

Disse har muligheten til å vinne:

BMWs krasj-kamera

Foto: BMW
Foto: BMW Vis mer

Flere BMW-modeller kan nå leveres med et kamera som filmer det som skjer foran og bak bilen. Kameraet spiller inn 20 sekunder før og 20 sekunder etter at bilen har vært i en ulykke eller involvert i en mindre kollisjon. Kameraet kan også filme unormale hendelser når bilen står parkert. – Dette utstyret fra BMW gjør det mulig for føreren å motbevise mulige falske påstander etter en hendelse, sier Matthew Avery, som er forskningssjef hos Thatcham Research.

Hyundais kollisjonspute i midten

Foto: Huyndai
Foto: Huyndai Vis mer

Den nye kollisjonsputen mellom fører og passasjer forebygger skader der kropper kastes mot hverandre. Denne kollisjonsputen er tilgjengelig blant annet i Kona, Santa Fe og Nexo. Ifølge Thatcham Research forårsakes 20 prosent av dødsfall og alvorlige skader i kollisjoner, av at fører og passasjer kastes mot hverandre. De kaller oppfinnelsen for et stort framskritt for den passive sikkerheten.

Mazdas overvåkning av føreren

Foto: Mazda
Foto: Mazda Vis mer

I nye Mazda CX-30 brukes et infrarødt kamera og annen teknologi for å overvåke førerens øyebevegelser og ansiktsuttrykk. Bilen kan dermed «se» om du holder blikket på veien eller er opptatt med andre ting. Et varsel med lyd og lys følger. – Vi tror at slik førerovervåkning er det neste store skrittet innen sikkerhet, sier Matthew Avery.

Mercedes tilpasser farten

Foto: Mercedes
Foto: Mercedes Vis mer

I noen av de nyeste modellene fra Mercedes, bruker den aktive fartsholderen kartdata for automatisk å senke hastigheten til bilen når du nærmer deg en sving eller et kryss. Teknikken er et steg videre på veien mot selvkjørende biler, tror Thatcham Research .

Porsches 800-volt anlegg

Illustrasjon: Porsche
Illustrasjon: Porsche Vis mer

Porsche Taycan har et elektrisk anlegg med dobbelt så høy spenning som andre elbiler. Det betyr blant annet raskere lading og lavere driftstemperatur. I tillegg klarer man seg med tynnere og letter kabler. Porsches nye teknologi kommer til å forbedre brukervennligheten og få flere bilkjøpere til å gå over til elbil, tror Thatcham Research.

Range Rovers video-speil

Foto: Range Rover
Foto: Range Rover Vis mer

Nye Range Rover Evoque har et lite kamera montert i finnen på taket som «ser» bakover. Bildene fra kameraet vises i bilens innvendige speil i stedet for det vanlige speilbildet. Moderne biler gir ofte føreren dårligere utsikt på grunn av stolper som er bredere og kraftigere. At bilprodusentene tar i bruk ny teknologi for å gi bedre oversikt er bra, mener juryen.

Subarus overvåking av føreren

Foto: Subaru
Foto: Subaru Vis mer

Subaru har også et system som overvåker førerens øyne mens han kjører. Med hjelp av et kamera kan bilen oppdage om du tar oppmerksomheten bort fra veien eller om du holder på å sovne. Da varsler bilen i form av lyd og lys. Bilene med dette utstyret er også i stand til å kjenne igjen sjåføren og stille inn sete, ratt, speil, temperatur og så videre etter din smak.

VWs bil-til-bil varsling

Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen Vis mer

Åttende generasjon VW Golf, som kommer i butikkene om noen uker, kan utveksle informasjon om vei, vær og føreforhold med alle biler – uansett merke - som befinner seg nærmere enn 800 meter. Forutsetningen er at de er utstyrt med et såkalt Car2X-system. Bilen kan også ta imot informasjon i sann-tid fra blant annet trafikklys. Juryen sier at VWs system med varsling om trafikksituasjoner og eventuelle farer fra bil til bil kan hindre ulykker.

VWs nødstopp

Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen Vis mer

I VWs store Arteon finnes det et system som oppdager om føreren mister bevisstheten eller sovner og er i stand til å stoppe og parkere bilen på siden av veien før en ulykke skjer. For å få dette til, bruker bilen utstyr som den adaptive fartsholderen og parkeringsassistenten. Før bilen setter i verk stans og parkering, forsøker den å vekke føreren med en pulserende bremsing og varsellyd.

Volvos informasjonssystem

Foto: Volvo
Foto: Volvo Vis mer

Volvos elektriske XC40 Recharge får Googles Android brukergrensesnitt som standard. Det betyr at bilens tekniske systemer kan oppgraderes trådløst, slik som mobiltelefonen din. I tillegg gir systemet en mulighet for en bedre stemmestyring av funksjonene i bilen, slik at du slipper å fikle med menyer på berøringsskjermen. Du kan konsentrere deg om det som skjer på veien.