DÅRLIGE DEKK: Dårlige dekk har vært en medvirkende årsak til flere av dødsulykkene på vinterføre i Norge de tre siste årene, ifølge en gjennomgang av ulykkesrapportene. Foto: NTB scanpix
DÅRLIGE DEKK: Dårlige dekk har vært en medvirkende årsak til flere av dødsulykkene på vinterføre i Norge de tre siste årene, ifølge en gjennomgang av ulykkesrapportene. Foto: NTB scanpixVis mer

Dårlige vinterdekk

Dårlige dekk bak flere dødsulykker

Dårlige dekk har vært en medvirkende årsak til flere av dødsulykkene på vinterføre i Norge de tre siste åra.

Det viser bladet Motors gjennomgang av ulykkesanalyserapporter fra Statens vegvesen.

Motor har gjennomgått 51 ulykkesanalyserapporter fra ulykker på vinterføre i 2015, 2016 og 2017. I flere av disse dødsulykkene slås det fast at dårlige dekk har vært en medvirkende årsak til ulykken.

26 prosent skyldes tekniske forhold ved kjøretøyet

Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, forteller at de samlede ulykkesanalyserapportene fra 2017 viser at 26 prosent av dødsulykkene kan tilskrives tekniske forhold ved kjøretøyet.

– Som hovedregel er det da snakk om dekk eller bremser. Noen dekk er så ekstremt dårlige at man kan undre seg over at folk i det hele tatt tør å kjøre med dem, sier Guro Ranes.

Ranes sier det er viktig at kunnskapsnivået om dekk økes.

– At man er bevisst på hvilken risiko man utsetter seg for ved å kjøre med gamle eller dårlige dekk, at man sjekker om dekkene er riktig montert og orienterer seg om forskjellen på kvaliteten på dekk, blant annet ved hjelp av uavhengige forbrukertester, fortsetter hun.

Eldre menn overrepresentert

Ifølge ulykkesstatistikkene for 2017, mistet 106 mennesker livet i trafikken i 2017.

Og det er stor spredning med tanke på kjønn.

Av de 106 omkomne i 2017 er 76 menn, og 30 kvinner. Spredningen var likevel enda større i 2016, da de samme tallene viste 111 menn mot 24 kvinner.

Årsakene til dødsulykkene er selvsagt flere og sammensatte. Men et markant trekk i 2017 er en overrepresentasjon av godt voksne menn med for stor fart som omkommer i møte- og utforkjøringsulykker. Over halvparten av alle omkomne, er menn over 45 år, ifølge Statens vegvesen.

Jo eldre, jo flere viser inndelingen fra Statens vegvesen. Flest trafikkdrepte er i aldersgruppen 65+, med 33 omkomne.