DaimlerChrysler: Jeep Willys og Super8 Hemi

Detroit (DinSide Bil): Konseptbiler har vært i sentrum av bilutstillingen i Detroit i år. Derfor var det naturlig at også DaimlerChrysler lanserte to. Jeep Willys og Dodge Super8 Hemi.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Etter flere dager med vassing i konseptbiler må det noe spesielt til for at øyenbryn skal heves og film eksponeres. Om det var utseendet på Jeep Willys, eller en vittig kommentar fra en av høvdingene i Jeep om at grunnen til at bilen var utstyrt med grå dekk var for ikke å sette merker på den vakre amerikanske naturen, vet ikke vi. Men blitzene blinket villig vekk.

Og jeg skal ikke heve meg høyere enn at jeg skal innrømme at jeg falt for designet på Jeep Willys. Tøft, og med tanke på bruken, sikkert også effektivt - der bilen står med korte overheng og 22-tommers hjul.

I karbon-fiber

Men gå bilen etter i sømmene, og spørsmålene dukker opp. For på en ramme av aluminium, har Jeep satt et karosseri av karbon-fiber - for på den måten å vise hvor mye vekt man kan spare på å bruke komposittmaterialer i stedet for tradisjonelle stålplater. Som om det var noe nytt. Ikke er den spesielt lett heller, Jeep Willys veier nemlig 1.315 kilo - og det med en liten og lett 1,6-liters motor under panseret.

Også i interiøret går ideen om å spare vekt igjen. Setene er vel spinkle, og bruken av aluminium går igjen også her.

1,6 liter og kompressor

Under panseret på Jeep Willys sitter det altså en 1,6-liters motor med fire sylindre, kompressor og en ytelse på 160 hester og 215 Nm i dreiemoment. Det gir bilen kapasitet til å tilbakelegge akslerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen på 10,2 sekunder mens toppfarten er på 140 kilometer i timen.

Jeep har utstyrt Willys med en 4-trinns automatisk girkasse, og som terrengbiler flest har den firehjulsdrift og lavgir.

Utseendet lover ytelse

Men om blitzene blinket når Jeep Willys entret scenen, nærmest lyste de da Dodge Super8 Hemi rullet inn. Med en radikal grill, bratt frontrute og gigantiske hjul er designet ikke bare frekt, men også en liten anelse oppsiktsvekkende.

Og om utseendet lover ytelser, leverer motoren varene. For fra 5,7 liter yter V8 motoren 353 hester og har et dreiemoment på 536 Nm. Det holder til at akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen går unna på under 6 sekunder, mens toppfarten er 248 kilometer i timen.

Stemmestyrt

Naturligvis har Dodge Super8 Hemi alle de elektroniske lekene som har blitt så populært i moderne konseptbiler. Her kan du sende e-post til hjemmet og kontoret, du kan aktivere hjemmets sikkerhetssystem - eller slå det av - ja, du kan til og med overføre biler fra sikkerhetskameraet i stuen for å sjekke at det går bra med husdyret.

På to skjermer montert på seteryggen til forsetet, kan ungene dessuten hente opp informasjon om hvor langt det er igjen. Dermed skulle masse mas være unngått. At du kan koble deg til internett er en selvfølge, likeså at alle funksjoner er stemmestyrte.

  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen fra bilutstillingen i Detroit