Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Daihatsu Sirion 4X4 (2006)

Lav vekt, relativt sprek motor, firehjulstrekk og billig å eie. Dette høres ut som den perfekte vinterbil. Men stemmer det egentlig?

Jeg har faktisk seriøst vurdert en Daihatsu Sirion tidligere. Riktignok det forrige karosseriet, den litt Ford Fiesta-lignende saken med firehjulstrekk og over hundre hester på bare ni hundre kilo. Kanskje en ”guilty pleasure”, men den lille særingen har absolutt en appell hos meg. Så hva gikk galt? Nå har den mindre effekt, høyere vekt og et utseende bare en mor kan elske. De sterkt framtredende støtfangerne og sideskjørtene – de har rett og slett laget en stor radiobil. Daihatsu skal ha all ære for å prøve å skape et sportslig preg, men her fungerer det rett og slett ikke.

LES OGSÅ:

Foto: Autofil Vis mer

Det første inntrykket Daihatsu´en gir meg på veien, er at den er veldig lettkjørt og nesten leken ved småkjøring, bortsett fra en kløtsjpedal som har fem desimeter dødgang og effektområde på tre millimeter. Ut på motorveien blir opplevelsen noe forringet: Å slippe gassen ved 4000 omdreininger, setter i gang en resonans i kupeen som ligger på omtrent 90 desibel, i tonen G#. Det blir ikke bedre når jeg penser inn på Grefsenkollveien for å teste firehjulstrekken. ”Forsiktig – denne bilen er ikke beregnet for offroad kjøring eller rally”, står det ordrett i instruksjonsboka som følger med Sirion’ en. Det var enda bra, det var like før jeg meldte inn bilen til start i Rally Finnskog.

Foto: Autofil Vis mer

Daihatsu har ikke laget en sporty vinterbil – dette er en til-og-fra-butikken-vogn som må kjøres som en forhjulstrekker. Bakhjulene slår inn svært sent, og til tider kan det virke som forhjulene spinner fritt uten hjelp fra bakhjulene i det hele tatt. De gir liksom opp halvveis. Når det er sagt, drar Sirion’en seg lettere fram gjennom ubrøytet snø enn konkurrent Suzuki Swift, og framstår generelt som mer lettkjørt og framkommelig. Den virker også hakket sprekere – det kan riktignok være suggesjon framkalt av den dramatiske kupestøyen ...

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Dette er et mer oppløftende kapittel, Sirion ser utvilsomt bedre ut på innsiden enn på utsiden. En enkel og minimalistisk midtkonsoll, hvite instrumenter og en egen frittstående turtallsklokke på dashbordet i ekte Mini-stil. Plastfølelsen er høy, men sånn er det jo i billige japanere. Hvorfor forvente noe annet? Setene er av den enkle sorten som føles bra i begynnelsen, men som utvilsomt vil torturere ryggen ved lengre kjøring. Og ti kroner til den som finner justeringsspaken til de utvendige speilene innen et halvt minutt. Den befinner seg nemlig på høyre side av rattet, gjemt innunder midtkonsollen, bak kneet ditt. Det er ingen logisk grunn til at den ikke kunne vært på venstre side, bortsett fra kostnadsbesparing på samlebåndet (bilen er jo høyrestyrt i Asia).

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Dette er en bil for bestemor. Den er lett å stige inn og ut av, den tar seg fram over alt og er lettbetjent og grei. Som bonus er det akkurat plass til en sammenleggbar rullator i bagasjen. Med andre ord en perfekt bil for det øverste generasjonsleddet. I motsetning til konkurrenten Suzuki Swift, har ikke Sirion greid å vinne fram hos de yngre. Tvert imot – hvis du har kroppen full av proteser og skruer, samt har en hang for mokkabønner og surkål, er dette bilen for deg. Det hadde likevel vært sykt tilfredsstillende å se en Daihatsu Sirion på 18” kromfelger (hvis det i det hele tatt er fysisk mulig) på et Streetmeet på Jessheim eller lignende. Noen som tar utfordringen..?

Foto: Autofil Vis mer

Som ny kostet den 195 000 kroner, priset like under Swift. Med på kjøpet fikk du klimaanlegg, tåkelys, alufelger, setevarme, radio/cd og såkalt ”sportspakke” (les: radiobil-look). På grunn av sviktende importører og et svakt merkevarenavn i Norge, har Sirion hatt et høyere verditap enn Suzuki’en. Dette trenger ikke å bety at den er et dårligere kjøp – Daihatsu er eid av Toyota, noe som er synonymt med pålitelighet.

Testresultat

Daihatsu Sirion 4X4 (2006)

Svært mye bil for pengene

Alderen din bør ha tre siffer for å kjøpe en