Daihatsu med sparebil og 6-seters livsstilsbil

Daihatsu hadde to nye konsepter å vise fram på bilutstillingen i Frankfurt: en ny 6-seters minivan, og en 3-litersbil. Det er allerede besluttet at 6-seteren skal settes i produksjon, og selv om 3-litersbilen ligger litt lengre frem i tid, er det i følge den norske Daihatsu-importøren helt klart noe som kommer.

6-seteren kalles NCX-2 og er en flerbruksbil i minivan-format -- Daihatsu betegner den som en livsstilsbil. Produksjonen av NCX-2 er ventet å ta til i juni neste år. Når 3-litersbilen, Sirion 2CD, vil settes i produksjon er noe mer usikkert, men Bertel O. Steen, som er den norske Daihatsu-importøren, tror det ligger et par år fremover i tid.

3-litersbil

Sirion 2CD er kanskje det mest spennende fra den japanske bilprodusenten denne gang. Stadig flere bilprodusenter utvikler såkalte sparebiler – og dette er altså Daihatsus sparebil. ”3-litersbil” er et ord man stadig oftere hører når det er snakk om aktuelle ting fra bilprodusentene, og det er en betegnelse på en bil som bruker rundt 0,3 liter drivstoff per mil. Aberet med slike motorer per i dag, er at de er ganske dyre å produsere i forhold til hva det koster å produsere en ”vanlig” motor, og at bilene de sitter i må bygges med lettere – og dyrere – materialer enn det som er normalt i dag..

Daihatsu med sparebil og 6-seters livsstilsbil

  1. Stort bilde av NCX-2 fra siden
  2. Stort bilde av Sirion 2CD med motor

Totakts-motor

Daihatsus 3-litersbil er bygget på basis av småbilen Daihatsu Sirion. Det er altså motoren som representerer det nye her: en tresylindret 1,0-liters totakts-motor! En totakts-motor jobber i to takter i stedet for fire, som bilmotorer i dag vanligvis gjør -- totaktere finner vi stort sett i mopeder, og selvsagt i den nye ”mopedbilen” som nylig er blitt presentert her til lands.

To-takteren er enklere å bygge enn en firetakter, den består av færre deler – for eksempel har den ingen ventiler i vanlig forstand, den er lettere med tanke på vekt, og den skal ha potensiale for å produsere dobbelt så mye krefter som en firetakters motor med samme slagvolum. Bakdelen med en tradisjonell to-takter er at den produserer mindre dreiemoment enn fire-takteren, spesielt ved lave turtall – og at den forurenser mer enn fire-takteren.

Verdens minste

Nå representerer Daihatsus nye to-takter en videreutvikling av den gamle to-takteren. Den er verdens minste dieseldrevne totakter med direkteinnsprøytning. Ved hjelp av en del nye teknologier skal Daihatsus totakter ha et maksimalt dreiemoment på 155 Nm ved 2.200 omdreininger i minuttet. Maksimale hestekrefter er 60, ved 3.500 omdreininger i minuttet. Motoren er fremdeles under utvikling.

Daihatsu med sparebil og 6-seters livsstilsbil

NCX-2

NCX-2 ble også presentert som et konsept, men det er nå bekreftet at den skal settes i produksjon. Passasjerene i NCX-2 sitter i 3 rader etter hverandre, og det er plass til i alt seks. De to bakerste seteradene kan foldes ned – begge samtidig for å få et stort lasterom, eller bare en rad av gangen. Den midterste raden kan foldes ned og brukes som bord. Bilen er 3,765 meter lang, 1,515 meter bred – og hele 1,895 meter høy. NCX-2 drives fremover av en 1,3-liters firesylindret bensinmotor, som utvikler 83 hestekrefter ved 6.000 omdreininger i minuttet. Maksimalt dreiemoment er 120 Nm ved 4.400 omdreininger i minuttet.

Den norske Daihatsu-importøren sier NCX-2 vil ha størst potensiale som varebil her til lands, selv om de også kan selge noen som personbil. De vil importere den hvis de kan ta den inn som varebil.