Daihatsu frir til ungdommen

Fra det glade 80-tallet husker vi begrepet YAP (Young Aspiring Professional). Nå er tiden moden for YRV. Eller Young Recreational Vehicle som det heter i fulltekst.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

YRV skal i første rekke appellere til unge og sporty brukere, som ifølge produsenten stiller store krav til plass for ski, snøbrett, jakt og golfutstyr. Hvem som er målgruppen blir ytterligere artikulert av det faktum at YRV er en firehjulstrekker.

Under panseret på den japanske nyskapningen sitter en 1,3-liters bensinmotor. Motoren er utstyrt med fire ventiler per sylinder og variable ventiltider. Resultatet er 87 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 120 newtonmeter ved 3.200 omdreininger. Ved blandet kjøring drikker motoren 0,63 liter for hver mil som tilbakelegges.

Mye sikkerhet

Sikkerheten i YRV er ivaretatt med to kollisjonsputer foran, blokkeringsfrie bremser med elektronisk bremsekraftfordeler og sikkerhetsbjelker rundt dørrammene. I tillegg er bilen utstyrt med en rekke andre sikkerhetsdetaljer: Ved en kollisjon vil blant annet bensinpumpen stoppe, sentrallåsen åpnes, varsellysene aktiveres og kupelyset tennes.

Lang utstyrsliste

Ut fra utstyrslisten kan vi lese at Daihatsu ikke trenger skamme seg over utstyrsnivået. Innvendig finner vi klimaanlegg, elektriske vindusheisere foran og bak, varmeseter samt sportsratt. Også lettmetallfelger, fjernstyrt sentrallås og hekkspiler er standard.

Utfordrer Suzuki og Toyota

Daihatsu mener selv Suzuki Ignis og Toyota Yaris Verso blir de argeste konkurrentene til nye YRV. Bilen bærer i dag en prislapp på 189.000 kroner. Dette er drøye 9.000 kroner mer enn Suzuki krever for sin Ignis 4WD, men nesten 3.000 kroner mindre enn Toyota Yaris Verso 1.3 SOL.

Relaterte artikler

  • Test: Toyota Yaris Verso - Prisgunstig multikunstner?

  • Test: Suzuki Ignis - En ny folkebil?