Mercedes Benz bruker Xenon-lyskastere i sine produkter.
Mercedes Benz bruker Xenon-lyskastere i sine produkter.Vis mer

Dagslys på svarte natta

Xenon-lyskasterne gir deg tilnærmet dagslys etter mørkets frembrudd. De trekker halvparten så mye strøm som en halogenpære, men gir deg over dobbelt så mye lys, som er klarere, bredere og mer jevnt fordelt enn den samme halogenpæra.I tillegg økes rekkevidden på den høyre siden av veien.

Bilprodusenter som i dag tilbyr Xenon-lys i sine produkter i Norge, er Audi, BMW, Mercedes Benz, Opel og Volkswagen.

BMW førstemann

Xenon-lys, også kalt gassutladningslamper har lenge vært benyttet på andre områder, som i gatelys og i lyskastere på idrettsplasser. Her har lyskasterne imidlertid vært gedigne og svært plasskrevende og dermed ganske uaktuelle for bruk som bilbelysning. Nå har systemet krympet til å passe inn i motoriserte kjøretøy. Første produsent ute med dette tilbudet, var BMW i 1992. Xenon-konseptet har siden den gang spredd seg til andre bilprodusenter, som i dag kan tilby gassutladning enten som standard eller som ekstrautstyr, både Audi, Mercedes og VW har modeller med slikt lysutstyr i dag.

Gassutladningspæra gir fra seg et blåaktig lys, likt dagslys.
Gassutladningspæra gir fra seg et blåaktig lys, likt dagslys. Vis mer

Nærlys og fjernlys

Xenon er det blåaktige lyset du sikkert har blitt møtt av på veien fra tid til annen. Først var det tilgjengelig kun som nærlys, men flere har nå utviklet fjernlys med gassutladning. I tillegg til at det kan leveres med bilen din fra produsenten, kan du også kjøpe Xenon som ekstralys.

Ut med glødetråden

Hvordan kan gassutladnings-lyskasterne gi dobbelt så mye lys som en lyskaster med halogenpærer? Hemmeligheten ligger i den nye gassutladningspæren. Konseptet i denne pæren er svært forskjellig fra systemet i halogenpærene, som inntil for ganske få år siden har vært det ledende systemet innen kjøretøybelysning. I halogenpærene skapes lys ved at strøm ledes gjennom en glødetråd. Med gassutladningspæren er glødetråden blitt historie.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

Gass og elektroder

Inne i gassutladningspæra finner vi xenon-gass og to elektroder. Når disse elektrodene får tilført strøm, skapes det en gnistrende lysbue på et par millimeter mellom elektrodene. Siden lyset skapes av gnister, kan temperaturen bli mye høyere enn det som er mulig i en halogenpære som har en glødetråd med et visst smeltepunkt å ta hensyn til.

En gassutladningspære.
En gassutladningspære. Vis mer

Adapter

For å tenne gassutladningspæra trengs det en kortvarig høyspenningsimpuls. Dette skjer ved hjelp av en adapter; en elektronisk styreenhet, som skaper denne impulsen, som igjen forårsaker et gnistoverslag mellom elektrodene. Når pæra er vel tent, sørger adapteren for at pæra får en konstant ytelse på 35 watt. Med 35 watt gir gassutladningspæra over dobbelt så mye lys som en vanlig halogenpære på 55 watt - Og den bruker bare halvparten så mye elektrisitet som en halogenpære gjør.

Lyshøyderegulering

En annen viktig komponent i Xenon-systemet, er den automatiske lyshøydereguleringen. Sensorer plassert på forskjellige steder i bilen, som ved bak-og forakselen, registrerer belastingene rundt i bilen kontinuerlig. Samtidig registreres bilens hastighet og eventuelle raske endringer i bilens helning som følge av raske oppbremsinger eller akselerasjoner. Resultatene blir bearbeidet av en mikroprosessor, og lyskasterne blir justert optimalt. Slik unngår man å blende møtende trafikanter. Dette er faktisk et krav produsentene fikk, siden lyset fra Xenon-lamper er såvidt mye sterkere enn lyset fra halogenlamper.

Frie flater

I dag finnes det flere forskjellige konsepter på hvordan selve lyskasteren er utformet og fungerer. Gassutladningslampen har en FF-lyskaster. Denne har en reflektor med ”frie flater” –derav navnet! Denne skiller seg fra andre lyskastere ved at dens lyskjegle er utviklet av en computer, etter først å ha bestemt hvordan lyskjeglen skal se ut. Til sammenligning er de andre lyskasterne på markedet utviklet ut i fra matematiske formler. Hele reflektoren i FF-lyskasteren er i bruk hele tiden, noe som er ganske så unikt i forhold til hva som ellers er vanlig. Til syvende og sist resulterer dette i større rekkevidde, mindre strø-lys og blending.